ဖြံ့ၿဖိဳးေရးႏွင့္ ဆက္စပ္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ၊ အဆိုးေက်ာ့ သံသရာလည္ျခင္း
စာေရးသူတို႔ ဇာတိ နယ္ေၿမ အနီးဝန္းက်င္တြင္ အဓိက လွုပ္ရွားသည့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕က RCSS/SSA ရွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ ေတာင္ပိုင္း အဖြဲ႕ျဖစ္သည္။ စစ္အစိုးရလက္ထက္ကပင္ အပစ္ခတ္ရပ္စဲေရး ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္း မရွိသည့္ RCSS/SSA အဖြဲ႕ ၂၀၁၁ ခုနစ္ နိုဝင္ဘာလက တစ္ဖြဲ႕ခ်င္းစီအလိုက္ အပစ္ခတ္ရပ္စဲေရး ျပဳလုပ္မည္ဆိုေတာ့ စာေရးသူ အေနျဖင့္ အနည္းငယ္ စိတ္ဝင္စားမိသည္။ ေဒသတြင္း ေသနတ္သံ တကယ္ တိတ္သြားမလား ။ ေဒသတြင္း ဖြံ့ၿဖိဳးေရး လုပ္ငန္းေတြ ပိုမိုေဆာင္ရြက္နိုင္မည္လား ။ ကူးသန္ေရာင္းဝယ္မွု လုပ္ငန္းမ်ား ေကာင္းမြန္လာကာ မူးယစ္ေဆးဝါး တိုက္ဖ်က္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား ပိုမို ေဆာင္ရြက္လာနိုင္မည္လား ဆိုသည့္ ကိစၥရပ္အခ်ိဳ႕မွာ ေမၽွာ္လင့္စရာျဖစ္ခဲ့ၿပီး သို႔တည္းမဟုတ္ ယခင္ စစ္အစိုးရလက္ထက္က ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အပစ္ခတ္ရပ္စဲေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကဲ့သို႔ အဆိုးေက်ာ့ သံသရာလည္ကာ ေသနတ္သံမ်ားျပန္ထြက္ အပစ္ခတ္ရပ္စဲေရး ျပန္ပ်က္ ကဲ့သို႔ ကိစၥမ်ား ျပန္ျဖစ္လာမလားဆိုသည့္ ကိစၥမ်ားမွာလည္း တစ္ပါတည္း စိုးရိမ္မိခဲ့သည္ ဆိုသည္ကိုေတာ့ ၀န္ခံရေပလိမ့္မည္ ။
အန္စီေအ လက္မွတ္ထိုးေတာ့လည္း ရွမ္းျပည္ျပန္လည္ထူေထာင္ေရး ေကာင္စီမွာ ဆက္လက္ပါ၀င္ခဲ့ သည့္ အတြက္ ေသနတ္သံၿငိမ္ေရးအျပင္ အျခားေသာ ေဒသတြင္း ဖြံ့ၿဖိဳးေရး ၊ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မွု လုပ္ငန္း မ်ား အတြက္ပါ အတန္ငယ္ေမၽွာ္လင့္ခဲမိပါသည္။ ေဒသတြင္း တည္ၿငိမ္မွုရွိမွ ဖြံ့ၿဖိဳးေရး လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ အတူ ကူသန္း ေရာင္းဝယ္ေရးႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမွုလုပ္ငန္းမ်ား ေကာင္းမြန္လာမွသာ သန္းႏွင့္ခ်ီသည့္ ထိုင္းနိုင္ငံသို႔ သြား ေရာက္ ေနၾကသူမ်ားအတြက္ ျပည္ေတာ္ျပန္ေရးအေထာက္အကူ ျဖစ္နိုင္မည္ မဟုတ္ေပေလာ။ အႀကီးစား ေရအား လၽွပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ ေလာပိတ အတြက္ အေရးပါသည့္ မိုးျဗဲဆည္ ဘီလူးေခ်ာင္းတို႔မွာ ရွမ္းျပည္နယ္ အတြင္း တည္ရွိေနၿပီး က်ိဳင္းေတာင္းေရအားလၽွပ္စစ္ကဲ့သို႔ စီမံကိန္းမ်ားမွာ ရွိခဲ့သာ္လည္း ေဒသခံမ်ား လၽွပ္စစ္မရခဲ့သည့္ ခုနစ္သကၠရာဇ္မ်ားႏွင့္ စီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ ေနရပ္ေရႊ႕ေျပာင္းရမွုမ်ားလည္း ရွိခဲ့သည့္အတြက္ စပ္ၾကား ဒီမိုကေရစီ စနစ္တြင္ လူထုအသံ ပိုမို ထုတ္ေဖာ္ခြင့္ရလာသည့္နည္းတူ အပစ္ရပ္ေရးႏွင့္အတူ ေဒသခံမ်ားအတြက္ နစ္နာမွု ကင္းေဝးေစမည့္ စီမံကိန္းမ်ားကိုလည္း အပစ္ရပ္ေရးႏွင့္အတူ ေမၽွာ္တလင့္လင့္ ျဖစ္ခဲ့ေပသည္ ။
သို႔ေၾကာင့္လည္း နိုင္ငံေရးအရ ျပႆနာမ်ားကို ခ်က္ျခင္း မေျဖရွင္းေသးနိုင္လၽွင္ေတာင္ ေဒသခံမ်ား မိမိနယ္ေျမတြင္ ေအးခ်မ္းစြာေနထိုင္ခြင့္ ၊ မိမိပိုင္ဆိုင္သည့္ လယ္ယာေျမမ်ားအား မိမိလုပ္ပိုင္ခြင့္ရေရး ၊ ေဒသတြင္း ဖြံ့ၿဖိဳးေရး ၊ ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမွုမ်ားႏွင့္ အတူ အလုပ္ကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ားေပၚေပါက္လာေရး ၊ စီမံကိန္းႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမွု လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ေဒသခံမ်ား နစ္နာမွု မရွိေစေရးႏွင့္ ျပည္သူ မႀကိဳက္မႏွစ္သက္ သည့္ အျငင္းပြားဖြယ္ စီမံကိန္းမ်ား ဖ်က္သိမ္းေရးတို႔မွာ အပစ္ရပ္ေရးခိုင္မာလာမွုႏွင့္ အတူ ကၽြဲကူးေရပါ ျဖစ္လာေစရန္ ေမၽွာ္လင့္ခဲ့ပါသည္ ။
သို႔ေသာ္ ေသနတ္သံမ်ား ရွမ္းေတာင္ေဒသ တစ္ခြင္တြင္ ေလ်ာ့ပါးသြားေသာ္လည္း RCSS/SSA အပစ္ရပ္ ခဲ့သည္မွာ ၅ ႏွစ္ျပည့္လာသည္အထိ စာေရးသူေမၽွာ္လင့္ထားသည့္ အရာမ်ားမွာ ယခု အခ်ိန္အထိ တစ္ခုမၽွ ထိထိေရာက္ေရာက္ျဖစ္မလာေသးပါ ။
(၁) ရွမ္းျပည္ျပန္တိုင္း ပိုဆိုးလာတာ ေတြ႕ေနရတဲ့ မူးယစ္ေဆးဝါးနဲ႔ ဘိန္းစိုက္ပ်ိဳးမွု ျပႆနာ
စာေရးသူမွာ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းအရ ရန္ကုန္တြင္ ေနထိုင္ရေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းႏွစ္မ်ားအတြင္း အနည္းဆုံး တစ္ႏွစ္လၽွင္ တစ္ႀကိမ္ႏွစ္ႀကိမ္ေတာ့ စာေရးသူ ဇာတိျဖစ္သည့္ လြိဳင္လင္သို႔ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ ျပန္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ယင္းအျပင္ ေဆြးမ်ိဳး မိတ္သဂၤမ်ား ရွိသည့္ ရွမ္းေျမာက္ေဒသသို႔လည္း မၾကာခဏ ေရာက္ျဖစ္ ပါသည္။ စာေရးသူႏွင့္ နီးစပ္သည့္ ေတာင္ပိုင္း တစ္ခြင္ကိုပင္ အဓိကထားေျပာပါမည္။ ရွမ္းေတာင္တစ္ခြင္တြင္ မဲနယ္ေတာင္ ပအိုဝ္းေဒသမွလြဲ၍ က်န္ေဒသမ်ားမွာ ဘိန္းစိုက္ပ်ိဳးမွုမ်ား ရွိခဲ့ဖူးသည္မွန္ေသာ္လည္း စာေရးသူ သတိျပဳမိသေလာက္ ေပၚေပၚထင္ထင္စိုက္ပ်ိဳးလာမွုမ်ားမွာ ယခုေနာက္ပိုင္း ၁၀ ႏွစ္အတြင္းမွ ျဖစ္ပါသည္။
လူျမင္ကြင္းပိုေရာက္လာသည္ကေတာ့ ၂၀၁၀ ခုနစ္ေနာက္ပိုင္းမွ ျဖစ္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ယခင္က ေမာ္ေတာ္ကားလမ္း မ်က္ႏွာစာ ေတာင္မ်ားတြင္ ဘိန္းကို စိုက္ပ်ိဳးေလ့မရွိေသာ္လည္း ယခုအခါ ကားလမ္းမ်က္ႏွာစာရွိ ေတာင္မ်ားတြင္ပါ စိုက္ပ်ိဳးမွု မ်ားျပဳလုပ္လာသည္ကို ျမင္ေတြ႕ရသည္။ ကားလမ္းႏွင့္ ကပ္လ်က္ ေတာင္မ်ားတြင္ စိုက္သည့္ အေနထားမဟုတ္ေသာ္လည္း ခပ္လွမ္းလွမ္းမွ ၾကည့္ပါက ေတာင္ထိပ္တြင္ ကြက္စိပ္ကြက္စိပ္ ျဖစ္ေနၿပီဆိုလၽွင္ မုခ် ဘိန္းစိုက္ခင္းသာ။ စိုက္ပ်ိဳးသီးႏွံမ်ား စီးပြားမျဖစ္သည့္အတြက္ ယာယီ အစားထိုးအေနျဖင့္ ဘိန္းစိုက္ပ်ိဳးမွုအား နားလည္ေပး၍ ရေသာ္လည္း ယခု ဘိန္းစိုက္ပ်ိဳးမွုမွာ ယခင္ေခတ္ကာလတုန္းကလို မရိုးရွင္းပါ။ ယခင္ေခတ္ကာလမ်ားက ဘိန္းစိုက္ ဘိန္းျခစ္ၿပီးပါက မိမိတို႔ ဘိန္းမည္းကို ထိုင္းနယ္စပ္တြင္ သြားေရာင္းဆိုသည့္ ကိစၥမွာ သမားရိုးက် ကိစၥသာ။ ယခုေခတ္တြင္ေတာ့ ယင္းကဲ့သို႔ မဟုတ္ ။ ဘိန္းဝယ္သူ ကိုယ္တိုင္ စိုက္ခင္းထဲလာေကာက္သည့္ေခတ္။ စိုက္ပ်ိဳးသူေတာင္သူမ်ားကို ေငြႀကိဳထုတ္ေပးၿပီး ဘိန္းဖိုးရွင္းသည့္ အခါ ေငြႏွင့္ပင္ မဟုတ္ေသာ္ပဲ ဘာဒါ စနစ္ကဲ့သို႔ ေငြေၾကးအစား စိတ္ႂကြေဆးျပားမ်ားျဖင့္ ေပးေခ်မွု ေခတ္စားလာေသာေခတ္ပင္ ျဖစ္ေနၿပီဟု ေဒသခံမ်ားက ဆိုၾကသည္ ။
ယခင္ေခတ္အခါမ်ားက ေတာင္သူမ်ားမွာ ဘိန္းေရာင္းၿပီးလၽွင္နယ္စပ္မွ ျပန္ဆိုသည့္ ေနရာတြင္ ယခုအခါ မိမိ စိုက္ခင္းထဲတြင္ပင္ ေငြအစား စိတ္ႂကြေဆးျပားေပးေခ်သူမ်ားေၾကာင့္ ေငြလိုပါက ျပန္လည္ေရာင္းခ်ရသည့္ အတြက္ ျဖန႔္ျဖဴးသူ ျဖစ္မွန္းမသိျဖစ္လာသည္ဟု မိုင္းရယ္လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ စိုင္းသီဟေက်ာ္က အလဲဗင္းမီဒီယာသို႔ ေျပာဆိုခဲ့ဖူးသည္။ ဆိုခဲ့ပါ ကိစၥမ်ားမွာ ယခု အစိုးရသစ္ လက္ထက္အထိ ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္း ေနာက္ပိုင္းကာလမ်ားတြင္ ျဖစ္ေနက် ျဖစ္စဥ္ တစ္ရပ္သာဟု ဆိုၾကပါသည္ ။
၀မ္းေရးအတြက္ ဘိန္းစိုက္သည့္ ေတာင္သူမ်ားမွာ ျဖန႔္ုျဖဴးေရာင္းခ်သူ ၊ သုံးစြဲသူ အခ်ိန္မေရြးျဖစ္နိုင္သည့္ သေဘာပင္။ ဦးခြန္ဆာလက္ထက္ အထိ ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္း မူးယစ္ေဆးဝါး သုံးစြဲမွုမွာ ယခုေလာက္ေတာ့ ဆိုးဆိုးဝါးဝါးမျဖစ္ဟု ရွမ္းအေရးေလ့လာသူမ်ားက ဆိုၾကသည္။ သိုု႔ေသာ္ အခ်က္လက္ အတိအက် မသိရပါ။ ဦးခြန္ဆာမွာ ဘိန္းျဖဴအား ျပည္ပပို႔ရန္သာ အဓိကထားခဲ့ၿပီး MTA လွုပ္ရွားခဲ့သည့္ ကာလမ်ားတြင္ ဘိန္းစား ရြာသားမ်ားမွာ ရြာတြင္ မေနနိုင္ေအာင္ စည္းကမ္းတင္းက်ပ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္နိုင္ပါသည္ ။
ယခု အစိုးရသစ္ တက္သည့္ ၂၀၁၆ ခုနစ္တြင္ေတာ့ WY ကဲ့သို႔ ေဆးျပားေစ်းႏွုန္းမ်ားမွာ လက္လီေစ်း ကြက္ တြင္ပင္ တစ္ခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ တျပား ၅၀၀ ၊ တစ္ခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ ၅၀၀ ဖိုး ၂ ျပား ၃ ျပားျဖစ္လာ သည္ဟု ေဒသခံမ်ားက ဆိုၾကသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ၂၀၁၃ ခုနစ္ေလာက္ကပင္ လက္လီေစ်းကြက္တြင္ တျပား ၁၅၀၀ ၊ ၂၀၀၀ ခန႔္ က်သင့္သည့္ ေစ်းႏွုန္းမ်ိဳး ရွိေနခဲ့ေသးသည္။ မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ယင္းပမာဏအထိ ေစ်းေပါ လာ သည္မွာ စဥ္းစားစရာပင္။ ပင္လုံေဒသခံ စိုင္းေဇာ္က ‘ အခုဆိုရင္ ေစ်းေပါလြန္းလို႔ တစ္ခ်ိဳ႕ အရက္ ေသာက္ေနၾက လူေတြေတာင္ ေဆးျပားေျပာင္းသုံးကုန္သလို ေတြ႕လာရတယ္။ ေတာ္ေတာ္ဆိုးဆိုးပဲ ။ ‘ ဟု ေျပာပါသည္ ။
RCSS/SSA အေနျဖင့္ မူးယစ္ေဆးဝါး တိုက္ဖ်က္ေရးအတြက္ အစိုးရႏွင့္ တစ္ဖြဲ႕ခ်င္းစီ အပစ္ရပ္စဲထား ကတည္းက သေဘာတူထားခဲ့ေသာ္လည္း လြန္ခဲ့သည့္ လအတြင္းက မိုင္းကိုင္ရွိ RCSS/SSA ၏ ဘိန္းျဖတ္စခန္းတစ္ခုအား တပ္မေတာ္ တပ္ရင္းမွ ၀င္တိုက္ခဲ့သည္ဟု သတင္းမီဒီယာ အခ်ိဳ႕တြင္ ေဖာ္ၿပ ထားပါသည္။ RCSS/SSA တာဝန္ရွိသူမ်ားကလည္း မူးယစ္တိုက္ဖ်က္ေရးအတြက္ အပစ္ရပ္ေရး စာခ်ဳပ္တြင္ သေဘာတူထားခဲ့ေသာ္လည္း ဖြံ့ၿဖိဳးေရးအစီစဥ္မ်ားႏွင့္ အတူ အဆိုပါ အခ်က္မွာ အေကာင္ အထည္ေဖာ္မွု အားနည္းသည့္ အခ်က္ျဖစ္ေနေၾကာင္း အစိုးရဘက္သို႔ RCSS/SSA တာဝန္ရွိသူ တစ္ဦးက ျပစ္တင္ေျပာဆိုပါသည္။ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္လက္ထက္ကတည္းက စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရး လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ရန္ ေျမဧက ၅၀၀၀ ခန႔္ကို အစိုးရက ေပးမည္ဟု သေဘာတူခဲ့ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္က အန္စီေအ ထိုးၿပီးမွ ေပးမည္ဟု ေျပာသည့္အတြက္ မရခဲ့သလို ယခု အန္စီေအ ထိုးၿပီး တစ္ႏွစ္ျပည့္လာသည္အထိလည္း မရဟု ဆိုပါသည္။ ယင္းအျပင္ ဖြံ့ၿဖိဳးေရးႏွင့္ ကုန္သြယ္မွုအတြက္ နယ္စပ္ဂိတ္စခန္းဖြင့္လွစ္နိုင္ရန္ ထိုင္းနယ္စပ္ မုးံေထာ့ မုံးထားေဒသတြင္ နယ္ေျမသတ္မွတ္ေပးမည္ ဆိုခဲ့ေသာ္လည္း ဆိုခဲ့ပါ ကိစၥမွာ ျဖစ္ေျမာက္မလာခဲ့ေပ ။
နိုင္ငံေရးျပႆနာ မေျဖရွင္းနိုင္မွီ တပ္ဖြဲ႕ဝင္မ်ား ေကၽြးေမြးေရးကိစၥမ်ားလည္း ရွိေပရာ တပ္ဖြဲ႕ဝင္မ်ားအတြက္ အခြန္ေကာက္၍ ေကၽြးေမြးျခင္း (သို႔မဟုတ္ ) တျခား တရားမဝင္နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ေငြေၾကးရွာေဖြေစရန္ တြန္းအားေပးသကဲ့သို႔ပင္ ျဖစ္ေနေပသည္ ။
မူးယစ္ေဆးဝါးႏွင့္ ဘိန္းစိုက္ပ်ိဳးမွုျပႆနာမွာ ေဒသတြင္း ဖြံ့ၿဖိဳးမွု တရားဥပေဒစိုးမိုးမွုတို႔ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ကိစၥျဖစ္သည့္အတြက္ အားလုံးေျဖရွင္းရန္ တာဝန္ရွိသည္ဟု ေယ်ဘူယ် ေကာက္ခ်က္ခ်မိသည္။ ေဒသတြင္း ျပည္သူ႔စစ္မ်ားမွာလည္း စီးပြားအင္အား လူအင္အားပါ ဆက္လက္မ်ားျပားေနဆဲပင္။ မၾကာေသးခင္က ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ လားဟူ အဖြဲ႕အစည္း၏ မူးယစ္ေဆးဝါးဆိုင္ရာ အစီရင္ခံစာတြင္ တပ္မေတာ္မွ ဖြဲ႕စည္းေပး ထားသည့္ သံလြင္အေရွ႕ဘက္ရွိ ျပည္သူ႔စစ္အဖြဲ႕မ်ားသည္ ေတာထဲ`၌ မူးယစ္ေဆးဝါး ထုတ္လုပ္မွုကို အလြန္ အကၽြံျပဳလုပ္ေနသည္ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။ လြယ္ေမာ္ျပည္သူ႔စစ္မွ တဆင့္ ဘိန္းဘုရင္ ခြန္ဆာ ၊ ကိုးကန႔္ ျပည္သူ႔စစ္မွ ဘိန္းဘုရင္ ေလာ္စစ္ဟန္တို႔ ေပၚထြက္ခဲ့ဖူးသည့္အတြက္ ယင္းကဲ့သို႔ ကိစၥမ်ားကို သင္ခန္းစာ ဆက္ယူ မယူဆိုသည္မွာ လက္ရွိ ျပည္သူ႔စစ္အဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ မူးယစ္ေဆးဝါးအဆက္အစပ္ သတင္းထုတ္ျပန္ခ်က္ မ်ားက သံသယဝင္ေစပါသည္။ထို႔အျပင္ မူးယစ္ေဆးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကမၻာေက်ာ္သည့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အခ်ိဳ႕လည္း ရွမ္းျပည္တြင္ ရွိေနပါေသးသည္ ။
(၂) ေဒသတြင္း ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မွုက်ဲပါး ၊ ထိုင္းသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းသူမ်ား ရွိေနဆဲ
ဘိန္းစိုက္ၾကသည္လည္း မေျပာႏွင့္ စိုက္ပ်ိဳးသီးႏွံမ်ားမွာလည္း ေစ်းေကာင္းမရၾကပါ။ ဘိန္းသည္ပင္လၽွင္ ေစ်းက်သည့္ႏွစ္မ်ား ၊ အခင္းပ်က္သည့္ ႏွစ္မ်ားႏွင့္ ၾကဳံပါက ရွံုးၾကသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ RCSS/SSA၏ အပစ္ရပ္ ၅ ႏွစ္တာကာလအတြင္း ရွမ္းအေရွ႕ႏွင့္ ရွမ္းေတာင္ေဒသတစ္ခြင္ ေဒသခံမ်ား၏ အေျခေနကို ျပန္ၾကည့္မည္ဆိုလၽွင္ ယခင္ေခတ္မ်ားကဲ့သို႔ စစ္ေဘးေၾကာင့္ ေနရပ္ေရႊ႕ေျပာင္း အေျခခ်မွုမ်ား သိပ္မရွိေတာ့ ေသာ္ လည္း စားဝတ္ေနေရး ရပ္တည္ေရးအရ ထိုင္းနိုင္ငံသို႔ သြားေရာက္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ရမွုမ်ား မ်ားျပားေ နဆဲပင္ ။
‘ ထိုင္းထြက္သြားသူေတြ ျပန္မလာၾကတဲ့အျပင္ ထပ္ထြက္ေနၾကေသးတယ္။ ‘ ဟု သၽွမ္းဘာသာျဖင့္ ထုတ္ေဝသည့္ သၽွန္ပိုင္း ဂ်ာနယ္မွ တာဝန္ခံအယ္ဒီတာ စိုင္းဇင္က ေျပာသည္။ သို႔ေသာ္ ၂၀၁၄ ခုနစ္ သန္းေခါင္စာရင္းအရ ရွမ္းျပည္နယ္၏ လူဦးေရအရ ခန႔္မွန္းထားသည့္ ၅ သန္းခန႔္ထက္ ၁ သန္းပင္ တိုးလာေနေသးသည္ ။
ႏွစ္ႏွစ္အတြင္း လူဦးေရ ၃ သိန္းခန႔္ ေနရပ္စြန႔္ခြာထြက္ေျပးခဲ့ရဖူးသည့္ ကြန္ဟိန္း ၊ ကာလိ ၊ ခိုလမ္ ၊ မိုးနဲ အစရွိသည့္ ေဒသမ်ားတြင္ တပ္မေတာ္ တပ္ရင္းမ်ား အလုံးအရင္းေရာက္ရွိလာမွုႏွင့္အတူ လူဦးေရက ေလ်ာ့မသြားပါ။ ျမန္မာ တပ္မေတာ္ တပ္ခ်ဳပ္၏ အန္စီေအ တစ္ႏွစ္ျပည့္မိန႔္ခြန္းတြင္- ‘ရွမ္းျပည္နယ္မွာဆိုရင္ လူဦးေရ ၅၈ သိန္းေက်ာ္ ပ်ံ႕ႏွံ့ ေနထိုင္လ်က္ရွိၿပီး လူဦးေရအခ်ိဳးမွာ ရွမ္း ၃၅.၂၃ ရာခိုင္ႏွုန္း၊ ဗမာ ၁၁.၄၄ ရာခိုင္ႏွုန္း၊ ပအိုဝ့္ ၈.၉၄ ရာခိုင္ႏွုန္း၊ ပေလာင္ ရ.၀၆ ရာခိုင္ႏွုန္း၊ “၀” ၆.၄၁ ရာခိုင္ႏွုန္း၊ ဓႏု ၄.၄၆ ရာခိုင္ႏွုန္း၊ ကိုးကန႔္ ၃.၂၂ ရာခိုင္ႏွုန္း၊ လားဟူ ၄.၀၅ ရာခိုင္ႏွုန္း၊ ဂ်ိမ္းေဖာ ၂.၃၅ ရာခိုင္ႏွုန္းနဲ႔ က်န္တိုင္းရင္းသားမ်ားအေနနဲ႔ ၁၆.၈၄ ရာခိုင္ႏွုန္း ေရာေႏွာေနထိုင္ၾကတာကို ေတြ႕ရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ‘ ဟု ထည့္သြင္းေျပာဆိုခဲ့ျခင္းမွာ ဗမာပင္မ်ားေနၿပီဟူ၍ အဓိပၸာယ္ေကာက္ပါက ေကာက္ယူ၍ ရနိုင္ေသာ အေနထားပင္ ။
ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္းမွာ ထိုင္းနိုင္ငံႏွင့္ နီးသည့္အတြက္ ခရီးသြားလုပ္ငန္း ၊ ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွာ ျဖစ္ထြန္းနိုင္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္ေနေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္အထိ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕မွ အေရွ႕ဘက္ ၂၅ မိုင္ခန႔္ ေက်ာ္လၽွင္ပင္ နိုင္ငံျခားသား ကမၻာလွည့္ခရီးသြားမ်ား လြတ္လြတ္လပ္လပ္သြားလာခြင့္မရွိပါ။ သမိုင္းဝင္ ပင္လုံ ၊ မိုင္းပြန္ ၊ လြိဳင္လင္၊ သံလြင္ျမစ္ဝွမး္ ကၽြန္းတစ္ေထာင္ ကြန္ဟိန္းကဲ့သို႔ ေဒသမ်ားႏွင့္ ထိုင္းနိုင္ငံႏွင့္ ေရွးယခင္က တည္းက ဆက္စပ္မွုရွိခဲ့သည့္ ထိုင္းဘုရင္ နေရ့ ( ဘုရင့္ေနာင္၏ ဟံသာဝတီ နန္းေတာ္တြင္ ကြယ္ကြယ္ လြန္ခဲ့ရာ ) မိုင္းပန္ ေဒသမ်ားမွာ ေသနတ္သံၿငိမ္း၍ ေအးခ်မ္းသာယာလွသည့္ ေတာင္ေပၚရွူခင္းမ်ားႏွင့္အတူ ခရီးသြားလုပ္ငန္း ဖြံ့ၿဖိဳးနိုင္သည့္ ေဒသမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္ထိ နိုင္ငံျခားသားမ်ား သြားလာခြင့္မရွိ သည့္ နယ္ေျမမ်ားျဖစ္ေနသည္။ ရွမ္းအေရွ႕ တာခ်ီလိတ္မွလြဲ၍ ထိုင္းျမန္မာနယ္စပ္တစ္ေလၽွာက္ အာစီအက္စ္ အက္စ္ လွုပ္ရွားရာ ေဒသမ်ားတြင္လည္း မည္သည့္ တရားဝင္ ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ နယ္စပ္ဂိတ္မ်ား ျဖစ္မလာ ေသး ေပ။ ေဒသတြင္း အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းအေျခေနမွာလည္း ကူးသန္းသြားလာဖြံ့ၿဖိဳးမွုအေပၚ မူတည္သည့္အတြက္ နည္းပါးေနဆဲျဖစ္သည္။ ဆိုခဲ့ပါ အေျခေနတြင္ ကူးသန္းသြားလာမွု နည္းပါးေနေသးၿပီး ထိုင္းနိုင္ငံသို႔ သြားေရာက္အလုပ္လုပ္ကိုင္ရမွုမ်ားဆက္လက္ ရွိေနျခင္းမွာ မဆန္းပါ။ ေဒသခံမ်ား စိုက္ပ်ိဳးသည့္ ေျပာင္း ၊ ဖရဲ ၊ ေဂၚဖီ စသည့္ သီးႏွံမ်ားမွာလည္း ယခုႏွစ္တြင္ အရွံုးႀကီးရွံုးေနၾကသည္ ။
(၃) လယ္ယာေၿမ တရားဝင္ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ၊ နိုင္ငံသားမွတ္ပုံတင္ ကိစၥမ်ားႏွင့္ အျငင္းပြားဖြယ္စီမံကိန္းေတြ
ျမန္မာနိုင္ငံတဝွမ္း ေျမသိမ္းမွု လယ္သိမ္းမွုေတြ ေျမာက္ျမားစြာျဖစ္ခဲ့သည့္ နည္းတူ ရွမ္းျပည္နယ္ကဲ့သို႔ ေရခံ ေျမခံေကာင္းမြန္ သတၱဴသယံဇာတႏွင့္ သဘာဝ အရင္းအျမစ္မ်ား ေပါမ်ားသည့္ ေဒသတြင္လည္း ၿမိဳ႕တိုင္း ရြာတိုင္းတြင္ ေျမသိမ္းမွုမ်ားမွာ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္သာ ။ ၂၀၁၅ ခုနစ္ ေအာက္တိုဘာလအထိ ေျမဧက ၅ ေသာင္း ၈ ေထာင္ေက်ာ္ကို ျပန္ေပးၿပီးၿပီဟု အစိုးရက ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ တဖန္ အန္အယ္လ္ဒီ အစိုးရ တက္စတြင္ ေျမဧက ၄ ေသာင္းေက်ာ္ကို ေဒသခံမ်ားထံ ျပန္ေပးမည္ဟု ရွမ္းျပည္နယ္အစိုးရမွ ေျပာေၾကာင္း မီဒီယာ အခ်ိဳ႕တြင္ ေဖ္ာျပထားသည္။ သို႔ေသာ္ ယေန႔ အခ်ိန္အထိ မည္မၽွျပန္ရၿပီဆိုသည္ကို မည္သူမၽွမသိရ။ ပြင့္လင္းျမင္သာမွုလည္း မရွိခဲ့။ အျခားေဒသမ်ားကဲ့သို႔ မူလ ပိုင္ရွင္းမ်ား ျပန္မရသည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ားလည္း ရွိေကာင္းရွိနိုင္သည္ ။
ထို႔အျပင္ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ပီအန္အိုကဲ့သို႔ ပအိုဝ္းျပည္သူ႔စစ္မ်ားက ေျမဧက ေထာင္ခ်ီ သိမ္းထားမွုမ်ား ရွိခဲ့သည္ဟု မၾကာေသးခင္ကမွ အန္အယ္လ္ဒီ ပါတီမွ ထုတ္ပယ္ခံရသူ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕မွ ဦးတင္ေမာင္တိုးက ေျပာသည္။ မၾကာေသးခင္က ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ ဒုသမၼတ ဦးေဆာင္သည့္ အမ်ိဳးသား ေျမယာမူဝါဒ ေကာ္မတီ အစည္းအေဝးတြင္ ေျမယာႏွင့္ ပတ္သက္၍ အမွုေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္ တိုင္ၾကား စာရရွိသည့္အနက္ အမွုေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္သာ ရွင္းလင္းရေသးေၾကာင္း နိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာက ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ မိုးျဗဲေဒသတြင္ တပ္သိမ္းေျမႏွင့္ ပတ္သက္၍ မၾကာေသးခင္က ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ဆႏၵျပပြဲမွာ သက္ေသပင္။ အဆိုပါ ေျမမ်ားကို ယခင္ကတည္းက စြန႔္လြတ္ခိုင္းသေယာင္ အသံမ်ားထြက္ခဲ့ေသ္ာလည္း ေတာင္သူမ်ား မရသျဖင့္ ဆႏၵျပျခင္း သာ။ ၂၀၁၂ ခုနစ္ လယ္ယာေၿမ ဥပေဒအရ ပုံစံ (၇) လယ္ယာေျမလုပ္ပိုင္ခြင့္ လက္မွတ္မ်ား ထုတ္ေပးခဲ့သည္ ဆိုေသာ္လည္း ေျမပိုင္ဆိုင္သည့္ ေတာင္သူတိုင္းလက္ထဲတြင္ အဆိုပါ လုပ္ပိုင္ခြင့္ လက္မွတ္ရွိမေနဟု ရွမ္းျပည္ နယ္ေတာင္ပိုင္းမွ ေျမယာအေရး လွုပ္ရွားေဆာင္ရြက္သူျဖစ္သည့္ ကိုမိုးက ေျပာသည္။ ယင္းသို႔ လက္မွတ္မ်ား မရရွိမွုမွာ အစိုးရဌာနမ်ားမွ လုပ္ေဆာင္မွု ၾကန႔္ၾကာေန၍လားဆိုသည္မွာလည္း မေျပာတတ္ေတာ့။ သို႔ေသာ္ ေတာင္သူမ်ား လုပ္ပိုင္ခြင့္ လက္မွတ္မရေသးမွီ စီမံကိန္းမ်ား စတင္ရန္ တာစူေနမွုမွာ ေဒသခံမ်ားအတြက္ နစ္နာေစမည့္ ကိစၥပင္ျဖစ္သည္။ ဥပေဒေၾကာင္းအရဆိုလၽွင္ လက္မွတ္မရွိသူမွာ စီမံကိန္းေၾကာင့္ ေျမပါ သြား သည္ဆိုပါက ေလ်ာ္ေၾကးရရန္ပင္ အခြင့္အေရးနည္းလွပါသည္။ ယင္းအျပင္ တနိုင္ငံလုံးအတိုင္းအတာျဖင့္ အစိုးရ၏ ေျမယာမူဝါဒမွာ ရွင္းလင္းျပတ္သားမွု မရွိသလို ဖက္ဒရယ္စနစ္အတြက္ပါ အဆင္သင့္မျဖစ္ဟု ေျမယာ စီမံခန႔္ခြဲမွုႏွင့္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္အေရး ကၽြမ္းက်င္သူျဖစ္သည့္ ဦးဝင္းမ်ိဳးသူက ၄င္း၏ ေဖ့ဘုပ္မွတဆင့္ အစိုးရ အားေဝဖန္ထားသည္။ တိုင္းရင္းသား စစ္ေရး နိုင္ငံေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေနျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စကားဝိုင္းတြင္ မစားရဝမခန္း နိုင္ငံေရး ၊ စစ္ေရးကိစၥကိုသာ အဓိကထားေနေသာ္လည္း ေဒသခံမ်ား၏ အသက္ေသြးေၾကာျဖစ္သည့္ ေျမယာပိုင္ဆိုင္မွုကဲ့သို႔ ကိစၥမ်ားတြင္ အနည္းငယ္ ေျခလွမ္းတုံ႔ေႏွးေနသည္ဟု ၂၁ ပင္လုံတြင္ ေျမယာမူဝါဒ စာတမ္း သိပ္မပါသည္က သက္ေသပင္ ။
(၁) NLUP ( အစိုးရ ေျမယာ စီမံခန႔္ခြဲမွု ေကာ္မတီ ) ဟာ မူဝါဒလို႔ဆိုေပမဲ့ ဘယ္ issue ေတြဟာ sustainable land use အတြက္ ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သြားမယ္ဆိုတာ ေရးမထားဘူး။ ဆိုလိုတာ ေနမေကာင္းတာကို ေဆးကုမယ္ ဘာေရာဂါလဲဆိုတာေတာ့ မေျပာဘူးျဖစ္ေနပါတယ္
(၂) ေျမယာစီမံခန႔္ခြဲမွု အခြင့္အာဏာကို ဘယ္လို ခြဲေဝမယ္ဆိုတာလုံးဝမပါဘူး။ ဗဟိုရဲ့ အာဏာကိုသာ အားေကာင္းသထက္အားေကာင္းလာေအာင္ one map လို technical နည္းလမ္းနဲ႔ အားျဖည့္ထားတဲ့ အႏၲရာယ္ရွိေနတယ္ ။
(၃) ေျမယာမဲ့ landless ကို ဘယ္လိုေျဖရွင္းမလဲ မပါဘူး
(၄) ေျမလုယူျခင္း ေျမဦးျခင္း land grabbing ကိစၥေတြကို ေျဖရွင္းဘို႔ အေျခခံမူ နဲ႔ မူဝါဒလမ္းညႊန္မပါဘူး
(၅) ေျမယာ စီးပြား ဖြံ့ၿဖိဳးေရးအတြက္ ဘယ္လို အခြန္ စနစ္ျပဌာန္းမယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံမူျပဌာန္းခ်က္ေတြမပါဘူး
(၆) ေျမအသုံးခ်ေရး စဥ္းစား ဆုံးျဖတ္တဲ့အခါမွာ land capability land suitability classification ေတြကိုသာ ေဇာင္းေပး စဥ္းစားဆုံးျဖတ္ဘို႔ ဦးတည္ေနေပမဲ့ ဘယ္လိုလက္ေတြ႕က်တဲ့ အေျခခံမူေပၚမွာ အေျချပဳၿပီးမွ စဥ္းစားဆုံးျဖတ္မလဲဆိုတဲ့ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြမပါဘူး။ one map ကိုဘဲ အေျဖလို႔ ယူဆေနၾကတယ္ ။
ဒီအခ်က္ေတြေၾကာင့္ တရားမၽွတေရး၊ တန္းတူညီမၽွရွိေရးနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္တို႔ေတာင္းဆိုေနတဲ့ ဖက္ဒရယ္စနစ္အတြက္ဆိုရင္ NLUP က အေဝးႀကီးမွာရွိေသးတယ္- ဟု ဦးဝင္းမ်ိဳးသူက ေထာက္ျပသည္ ။
ယင္းအျပင္ ကာလရွည္ ပဋိပကၡျဖစ္ခဲ့သည့္ နယ္ေျမတိုင္းတြင္ ႀကံဳေတြ႕ေနရသည့္ ျပႆနာျဖစ္ေသာ နိုင္ငံသားမွတ္ပုံတင္မ်ား မရေသးသည့္ ကိစၥကလည္း ျပႆနာ တစ္ရပ္ပင္။ ရွမး္ေတာင္ရွိ လဝက ႐ုံးအခ်ိဳ႕သို႔ စာေရးသူမွာ သာမန္ ျပည္သူတစ္ေယာက္အေနျဖင့္ စနည္းသြားနာခဲ့ဖူးရာ ၀န္ထမ္းအခ်ိဳ႕မွာ ျပည္သူမ်ားအား ဆက္ဆံပုံ သိပ္ၿပီး မေကာင္းလွ။ မွတ္ပုံတင္ မရွိသူမ်ားတြင္ အမ်ိဳးသမီးအေရးႏွစ္ရွည္လမ်ား ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္ နန္းဆိုင္ေနာင့္ ( SWAN ) တို႔ကဲ့သို႔ သူမ်ားပင္ ပါ၀င္ေနသည္။ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ နယ္စပ္ေဒသတြင္ ကာလအတန္ၾကာေနခဲ့ရသည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း ျမန္မာ့အေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေနသူပင္ျဖစ္ရာ ယခုကဲ့သို႔ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ေနခ်ိန္တြင္ နိုင္ငံသားမွတ္ပုံတင္ရသင့္သည္ဟု ထင္ပါသည္ ။
အပစ္ရပ္ ၅ ႏွစ္ တာကာလ ရွိလာၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ေဒသတြင္း အျငင္းပြားဖြယ္စီမံကိန္းမ်ားျဖစ္သည့္ သံလြင္စီမံကိန္းမ်ားမွာ အၿပီးတိုင္ ဖ်က္သိမ္းနိုင္သည့္ အဆင့္မရွိေသးေပ။ ယင္းစီမံကိန္းမ်ား အေကာင္ အထည္ေဖာ္ပါက ေဒသခံ သိန္းခ်ီ ေနရပ္စြန႔္ခြာရမည့္အျပင္ လၽွပ္စစ္မီး ၉၀ ရာႏွုန္းမွာ နိုင္ငံရပ္ျခားသို႔ သြားဦး မည္သာ။ ယင္းစီမံကိန္းမ်ား မဖ်က္သိမ္းေသးေသာ္လည္း စီမံကိန္း အေကာင္ထည္ေဖာ္မွုတြင္ ပါ၀င္သည့္ IGE ကဲ့သို႔ ကုမၸဏီမ်ားမွာ ဆန္ရွင္ ပိတ္ဆို႔မွုမွာ ကင္းလြတ္ခြင့္ရသြားၿပီး ေဒၚေအာင္ဆနး္စုၾကည္၏ ဂ်ပန္ခရီးစဥ္တြင္ IGE ပိုင္ရွင္ ျဖစ္သူ ကြယ္လြန္သူ ဦးေအာင္ေသာင္း၏သား ဦးေနေအာင္မွာ ခရီးစဥ္လိုက္ပါရန္ လ်ာထား ခံရသည္ဟု သတင္းမ်ား ထြက္ခဲ့ဖူးသည္ ။
RCSS/SSA မွာ အဆိုပါ စီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ယခင္က ကန႔္ကြက္ေၾကာင္း အသံထြက္ခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခါတြင္မူ အသံတိုးလြန္းလွသည္ဟုု ယူဆမိသည္။ ယင္းအျပင္ အျငင္းပြားဖြယ္ ေက်ာက္မီးေသြး စီမံကိန္း သတၱဳတြင္းမ်ားမွာလည္း ရွိေနေသးသည္။ အမ်ားစုျပည္ပ ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမွုမ်ား ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္လာလၽွင္ေတာင္ ေျမယာေပၚလစီ ၊ ေဒသခံမ်ားအတြက္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းမွု ရွိမရွိ ၊ အကာ ကြယ္ေပးမွုကမည္သည့္ အေနထားဆိုသည့္ ကိစၥမ်ားမွာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ အေျခေနရွိေနဆဲပင္ ။
(၄) ေသခ်ာတာက ျပည္သူအတြက္ အက်ိဳးမျဖစ္ေသးပါ
RCSS/SSA ကိုယ္တိုင္ပင္ ပါ၀င္လက္မွတ္ေရးထိုးထားသည့္ စာခ်ဳပ္မ်ားမွ ျပည္သူလူထု၏ လူမွုဘဝ လုံၿခံဳမွုႏွင့္ ဖြံ့ၿဖိဳးေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ ဆိုသည့္ အန္စီေအပါ အခ်က္ ၊ စစ္ေဘးေရွာင္ အိုင္ဒီပီမ်ားအား ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးကဲ့သို႔ ကိစၥရပ္မ်ားမွာ ယခုအထိ အေကာင္ထည္ မေဖာ္နိုင္ေသးပါ။ RCSS/SSA ႏွင့္ ဘဝတူ ေကအန္ယူတြင္ေတာ့ ေဒသဖြံ့ၿဖိဳးေရးကတိကဝတ္မ်ားအ ေကာင္ထည္ေဖာ္နိုင္မွု အားနည္းမွု ၊ စစ္ေရး အရ ဖိအားျဖစ္ေစသည့္ တပ္မေတာ္တပ္စခန္းမ်ားေ ကအန္ယူ နယ္ေျမအတြက္း ဆက္လက္ရွိေနမွု ၊ စစ္ေဘးေရွာင္မ်ား ေနရပ္ျပန္ရာတြင္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးအစီအစဥ္မ်ား လြဲေခ်ာ္ေနမွုမ်ားေၾကာင့္ လြန္ခဲ့သည့္အပတ္ကပင္ အေမရိကန္ေရာက္ ကရင္မ်ားက ဆႏၵျပခဲ့ၾကသည္။ စစ္တပ္ႏွင့္ ဆက္မဆက္ဆံေရး ၊ ဆန္ရွင္ပိတ္ဆို႔မွု ဆက္လက္ထားရွိေရးတို႔ပင္ ေတာင္းဆိုမွုတြင္ ပါ၀င္သည္ ။
RCSS/SSA အေနျဖင့္ တပ္ဖြဲ႕ရပ္တည္ေရးအတြက္ အေရးပါသည့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ၊ စိုက္ပ်ိဳး ေမြးျမဴ ေရးတို႔အတြက္ ေျမေနရာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ၊ ကုန္သြယ္ဂိတ္ ၊ ဖြ႕ံၿဖိဳးေရးဇုံမ်ားလည္း မတည္ေဆာက္နိုင္ေသးပါ။ ယင္းအျပင္ အေျခခံဥပေဒအရ တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ရပိုင္ခြင့္မွာလည္း တိုးတက္မွု မရွိလာသည္ကေတာ့ အထူး ေျပာရန္ပင္မလို။ စာသင္ေက်ာင္းအခ်ဳုိ့ေပၚလာေသာ္လည္း အပစ္မရပ္ထားသည့္ ေကအိုင္ေအ နယ္ေၿမ အတြင္းက ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ယွဥ္လၽွင္ေတာင္ ရီခ်င္စရာျဖစ္ေနသည္ ။
တပ္ဖြဲ႕အေနျဖင့္ မဟုတ္ေသာ္လည္း ကုမၸဏီေထာင္ခြင့္ အခ်ိဳ႕ေတာ့ ယခင္ အစိုးရလက္ထက္ကတည္းက ရခဲ့သည္ဟု နီးစပ္သူမ်ားက ဆိုၾကသည္။ ဆိုခဲ့ပါ အခ်က္မွာ စာေရးသူအေနျဖင့္ ဘဝင္မက်လွ။ ယခင္စစ္ အစိုးရလက္ထက္က အလားတူကိစၥမ်ိဳးမ်ား ႀကံဳခဲ့ရၿပီး အဖြဲ႕တစ္ခ်ိဳ႕မွာ အခ်ိန္တန္ေတာ့လည္း အပစ္ခတ္ရပ္စဲမွု က်ိဳးပ်က္သြားသည့္အတြက္ေၾကာင့္ပင္။ ဖြံ့ၿဖိဳးေရးလုပ္ပါက ေသနတ္သံေလ်ာ့သြားမည္ဆိုသည့္ အျမင္ျဖင့္ ယခင္ စစ္အစိုးရလက္ထက္က ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ခဲ့ေသ္ာလည္း ဆိုခဲ့ပါ ဖြံ့ၿဖိဳးေရးမွာ ဒုတိယတန္းေခါင္း ေဆာင္မ်ား ၊ တပ္သား တပ္ဖြဲ႕ဝင္မ်ား ေဒသခံလူထုအတြင္ ဟုတ္ဟုတ္ျငားျငား အက်ိဳးေက်းဇူး ဖန္တီးေပးနိုင္မွု မရွိဟု ယူဆခ်က္မ်ားေၾကာင့္ပင္ စစ္အစိုးရလက္ထက္က အပစ္ရပ္ခဲ့သည့္ အဖြဲ႕ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ လူထု ဖိအား တပ္ဖြဲ႕ဝင္မ်ား၏ ဖိအားႏွင့္အတူ စစ္ပြဲသို႔ ျပန္လွည့္သြားေစခဲ့သည္။ (ဥပမာ - ေကအိုင္အို စစ္အစိုးရ လက္ထက္တစ္ေလၽွာက္ ဖားကန႔္မွ ေက်ာက္စိမ္းမ်ားအား ျပည္မမွ လာေရာက္တူးယူခဲ့ေသာ္လည္း ကခ်င္ျပည္ နယ္အတြင္း လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးမေကာင္းသလို ၊ မူးယစ္ျပသနာႀကီးခဲ့၊ ျမစ္ႀကီးနား လၽွပ္စစ္မီး ပင္လၽွင္ ေကအိုင္အိုမွ ေပးခဲ့ရ၊ လယ္သိမ္းေျမသိမ္းခံရမွုမ်ားလည္း အေျမာက္အျမားေပၚေပါက္ခဲ့ ) ယင္းအျပင္ ေဒသတြင္း တိုက္ပြဲၿငိမ္ ၊ စီးပြားေရးမေကာင္းသည့္အထဲ တအာင္းပေလာင္ႏွင့္ စစ္သြားတိုက္ သည့္အတြက္ ကုန္က်စားရိတ္မ်ားကလည္း မစားသာလွဟု စာေရးသူ ယူဆမိပါသည္။ ယင္းသို႔ေသာ အေျခေနမွာ ယခုကဲ့သို႔ ေဒသဖြံ့ၿဖိဳးေရး ၊ ေဒသခံမ်ားအတြက္ အက်ိဳးစီးပြားမ်ားအတြက္ မေဆာင္ရြက္ေပးနိုင္ခ်ိန္ ၊ အေကာင္ ထည္ ေဖာ္နိုင္မွု အားနည္းေနခ်ိန္တြင္ က်ည္ဆံကုန္ ၊ လူပန္း အက်ိဳးမျဖစ္သည့္အတြက္ ဆက္တိုက္သင့္ မတိုက္သင့္ ဆိုသည့္ ကိစၥမွာ စဥ္းစားစရာကိစၥပင္ ။
လက္ရွိနိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းအရ အန္အယ္လ္ဒီ အစိုးရမွာ တပ္မ်က္ႏွာသာ အဓိက ျဖစ္ေနၿပီး ခရိုနီ သူေဌးမ်ား စစ္အာဏာရွင္မ်ား တရားဝင္လာခ်ိန္တြင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားဘဝ ဘာမွ မရဆိုသည့္ အေနအထားမွာလည္း ခ်င့္ခ်ိန္ တြက္ဆ စရာကိစၥပင္။ ေသခ်ာသည္ကေတာ့ အပစ္ခတ္ရပ္စဲမွု ျပဳလုပ္သည္မွာ ၅ ႏွစ္ျပည့္ေျမာက္လာၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ျပည္သူႏွင့္ ေဒသအတြက္ ႀကီးမားသည့္ အက်ိဳးခံစားရမွု မျဖစ္ေသးဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ရမည္ျဖစ္သည္ ။
Tags: Feature