တက္သုတ္ရိုက္ သၽွမ္း- ေဒသေဆြးေႏြးပြဲ ၊ ပန္ဆန္းအေျချပဳ နိုင္ငံေရး နဲ႔ ေမွးမွိန္လာတဲ့ ဒီမိုကေရစီ တပြင့္



ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးတည္ေဆာက္မွုကို တပြဲထိုးအေျဖရွာ သေဘာတူလက္မွတ္ေရးထိုးဆိုတဲ့ အခမ္းအနားမ်ိဳး အျမင္ထက္ ရန္ေစာင္အမုန္းပြားေနတဲ့ ဘက္ႏွစ္ဘက္အၾကား ေရရွည္တည္တံ့တဲ့ ယုံၾကည္မွုကို အခ်ိန္နဲ႔အမၽွ တည္ေဆာက္ေပးရတဲ့ ျဖစ္စဥ္တစ္ရပ္အျဖစ္ ရွုျမင္သေဘာထားရ မွာျဖစ္တယ္ -လို႔ ဆိုလာသူကေတာ့ ဂ်ိဳနသန္ပါ၀ဲလ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။


သူဟာ ေျမာက္အိုင္ယာလန္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္မွာ ၿဗိတိသၽွအစိုးရဘက္က ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမွု ေဆြးေႏြးညႇိႏွိုင္းေရးအဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ တာဝန္ယူခဲ့သူပါ။တစ္ခ်ိန္တည္းမွာလည္း သူဟာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ တိုနီဘလဲရဲ့  ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္႐ုံးအဖြဲ႕မွူးရာထူးကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္ ။


လက္ရွိ ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့ အရပ္သားအစိုးရျဖစ္တဲ့ NLD အစိုးရလက္ထက္ က်င္းပခဲ့တဲ့ ၂၁ ပင္လုံ ပထမအႀကိမ္ကိုလည္း ဂ်ိဳနသန္ပါဝဲလ္ဟာ တက္ေရာက္ခဲ့ၿပီး နည္းစနစ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အႀကံေပး မွုေတြလည္း ျပဳလုပ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။


ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးမွု ညႇိႏွိုင္းျဖစ္စဥ္တစ္ခုကို အစျပဳလိုက္တာနဲ႔ အဲဒီျဖစ္စဥ္ကို ေရရွည္တည္တံ့ဖို႔အတြက္ ဦးတည္လုပ္ေဆာင္ရပါတယ္။ ၄င္းအေနနဲ႔ေတာ့ စက္ဘီး သီအိုရီလို႔ သတ္မွတ္ၿပီး အဆက္မျပတ္ စီးနင္းေနရမည္ျဖစ္ကာရပ္လိုက္တာနဲ႔ လဲက်သြားမွာျဖစ္တယ္။ ရပ္ၿပီး ျပန္နင္းရင္လည္း အားစိုက္ ရတယ္။ ေဆြးေႏြးပြဲက ဘယ္ေလာက္ပဲ ပင္ပန္းပါေစ ရပ္တန႔္မသြားေအာင္လုပ္ေဆာင္ သြားရမွာျဖစ္ သလို ခ်ဥ္းကပ္မွု ပုံစံအေဟာင္းေတြနဲ႔ အဆင္မေျပရင္လည္း ပုံစံအသစ္အသစ္ ခ်ဥ္းကပ္မွုအသစ္နဲ႔ အဆက္မျပတ္ စဥ္းစားေဆြးေႏြးေနရမွာျဖစ္တယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။


 လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးညႇိႏွိုင္းတဲ့အခါမွာလည္း သံတမန္ပိုင္းဆိုင္ရာ ညႇိႏွိုင္းေဆြးေႏြး မွုေတြ လိုပဲ စနစ္တက်တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ပုံစံတစ္ခုေတာ့ ရွိဖို႔လိုအပ္တယ္ လို႔လည္း ေဟာင္ ေကာင္ ကို တ႐ုတ္နိုင္ငံသို႔ ျပန္လည္အပ္ႏွံေရး ၊ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္အလယ္ပိုင္းႏွစ္မ်ားက ဆိုဗီယက္ ယူနီယံနဲ႔ ျပဳလုပ္တဲ့ လက္နက္ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္းဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားနဲ႔ ဂ်ာမန္နိုင္ငံ ျပန္လည္ေပါင္း စည္းျခင္း ဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးမွုေတြမွာ ပါ၀င္ခဲ့သူ ဂ်ိဳနသန္ပါဝဲလ္က သူ႔ ရဲ့  How to End Armed Conflict စာအုပ္မွာ ေရးသားထားပါတယ္။


လက္နက္ကိုင္အုပ္စုေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးညႇိႏွိုင္းရျခင္း ဆိုတာဟာ အစည္းအေဝးေတြ မၾကာခဏက်င္းပၿပီး လူသိရွင္ၾကား လက္မွတ္ေရးထိုးမွု အခမ္းအနားေတြနဲ႔ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကိုလုပ္လိုက္တာ ထက္  စိတ္ရွည္သည္းခံမွုေတြ ၊ ႀကီးမားတဲ့ ဉာဏ္ပညာရွိမွုေတြ ၊ ခိုင္မာတဲ့ စိတ္ဆုံးျဖတ္မွုေတြနဲ႔အတူ ေရရွည္အက်ိဳးေမၽွာ္ကိုးၿပီး စီမံထားတဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ေျဖရွင္းျခင္းကသာ အေကာင္းဆုံးပါပဲလို႔ လည္း သူက ဆိုပါတယ္။ ပဋိပကၡ ေျဖရွင္းမွုနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ တည္ေဆာက္မွုအတြက္ သူအႀကံျပဳထားတဲ့ အခ်က္ ၂၀ ေလာက္ထဲမွာ ခိုင္မာတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္အတြက္ စနစ္က်တဲဲ့ ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္မွုျဖစ္ဖို႔ ၊ ေစ့စပ္ညႇိႏွိုင္းမွုဆိုတာ ေဆြးေႏြးျငင္းခုန္မွု Debate နဲ႔ တရားေဟာဆုံးမ ၾသဝါဒေပးတာ Preaching မဟုတ္တာကို သတိျပဳဖို႔ လိုပါတယ္။


 ၿငိမ္းခ်မ္း process အတြက္ အရွိန္ကို ထိန္းထားဖို႔ စကားလုံးေတြရဲ့ အေရးပါမွု ၊ေဆြးေႏြးပြဲေတြ က်င္းပမဲ့ ေနရာကို မွန္ကန္စြာေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္နိုင္ဖို႔က ယုံၾကည္မွု တည္ေဆာက္ရာမွာ အေရးပါတယ္လို႔လည္းဆိုသလို ေစ့စပ္ညႇိႏွိုင္းမွုျဖစ္စဥ္အတြက္ စီမံခ်က္ ၁ နဲ႔ မေအာင္ျမင္ရင္ အရံသင့္ (၂) ဆိုတာ ရွိရန္ လိုအပ္မွု ၊ ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးမွုမ်ားမွာ အသြင္သ႑ာန္နဲ႔ အမွတ္သ႐ုပ္လကၡဏာေတြရဲ့ အေရးပါမွုကို အေလးထားမွုကလည္း အေရးႀကီးတယ္လို႔  မစၥတာပါဝဲလ္က ဆိုထားပါတယ္။


အေရးႀကီးတဲ့အခ်က္ကေတာ့ ေစ့စပ္ညႇိႏွိုင္းေဆြးေႏြးေရးကိုမဟာဗ်ဴဟာတက်လုပ္ဖို႔လိုသလို အေျခအေန ၊ အခ်ိန္အခါ အလိုက္ျပဳလြယ္ျပင္လြယ္ရွိေစရန္ စီမံထားဖို႔ကလည္း အေရးအႀကီးဆုံးျဖစ္ၿပီး ေစ့စပ္ညႇိႏွိုင္းမွုျဖစ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အႏၲိမရည္မွန္းခ်က္ကိုမူ ခိုင္ခိုင္မာမာ အေမၽွာ္အျမင္ရွိရွိထားဖို႔ လိုတယ္လို႔ သူ႔စာအုပ္ထဲမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။


အေရးႀကီးတဲ့အခ်က္ကေတာ့ ကမၻာတစ္လႊားမွာရွိတဲ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ေစ့စပ္ညႇိႏွိုင္းမွုျဖစ္စဥ္ေတြဟာ အာဏာခြဲေဝျခင္း ၊ ရင္းျမစ္ခြဲေဝျခင္း စတဲ့ တူညီတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြအေပၚမွာသာ ထပ္ခါတလဲလဲေျဖရွင္းေနၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး ေစ့စပ္ညႇိႏွိုင္းမွုမ်ားအတြက္ ေဆြးေႏြးဘက္ေတြအၾကား အေကာင္းဆုံး ကိုယ္စားျပဳမွုကို ျဖစ္ေပၚေစမဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ခ်မွတ္မွုျဖစ္စဥ္ကိုလည္း ႀကိဳတင္စဥ္းစားဖို႔ လိုတယ္လို႔လည္း သူက ဆိုပါတယ္။


ေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ ေတာင္အာဖရိက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္မွာ ေဆြးေႏြးပြဲက်င္းပမွု ပုံသ႑ာန္အခင္းအက်င္း က်င္းပမဲ့ ေန႔ရက္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လူျဖဴအစိုးရကႀကီးႀကီး သီးသန႔္ဆုံးျဖတ္တာ မဟုတ္ပဲ အားလုံးပါ၀င္တဲ့ ေကာ္မတီကသာ ဆုံးျဖတ္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာမွာလည္း နိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲနဲ႔ ဆက္စပ္မဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးျဖစ္စဥ္မွာ ေဆြးေႏြးမွု ပုံသ႑ာန္အခင္းအက်င္းေတြကို  အားလုံးပါ၀င္တဲ့ အစုအဖြဲ႕ ေကာ္မတီေတြက ဆုံးျဖတ္ဖို႔ NCA နိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္မွာ ျပဌာန္းခဲ့ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ အဓိကအားျဖင့္ နိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲေတြ က်င္းပဖို႔အတြက္ UPDJC လို႔ေခၚတဲ့ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးမွုဆိုင္ရာ ပူးတြဲေကာ္မတီဟာ အဆင့္အလိုက္ နိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးမွုေတြ ၊အစည္းအေဝး ဘယ္ေန႔က်င္းပမယ္ဆိုတာက အစ ဆုံးျဖတ္ရမဲ့ ေနရာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေကာ္မတီမွာ နိုင္ငံေရးပါတီေတြ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြနဲ႔ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းေတြ အစိုးရ တာဝန္ရွိသူေတြ ပါ၀င္တာပါ။ NCA စာခ်ဳပ္ဟာ လႊတ္ေတာ္မွာ အတည္ျပဳၿပီးၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ စာခ်ဳပ္ပါ အခ်က္ေတြကို ေလးစားလိုက္နာ အေကာင္ထည္ေဖာ္ဖို႔ ဟာ အားလုံးမွာ တာဝန္ရွိပါတယ္။


ေဆြးေႏြးပြဲ အဆင့္ဆင့္ က်င္းပမွုေတြက အစ UPDJC မွာ ဆုံးျဖတ္ရမွာျဖစ္သလို NCAနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အၾကပ္အတည္းမွန္သမၽွဟာ JICM လို႔ေခၚတဲ့ နိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ အပစ္ခတ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္ အေကာင္ထည္ေဖာ္မွုဆိုင္ရာ ပူးတြဲညႇိႏွိုင္းမွု အစည္းအေဝး ( ထိပ္သီးေခါင္းေဆာင္ေတြပါ၀င္တဲ့ ) မွာ ဆုံးျဖတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ယုတ္စြအဆုံး ျဖစ္စဥ္ ရပ္တန႔္ေနတာေတြကအစ ေဆြးေႏြးမွု ျဖစ္စဥ္ ဆက္မသြားနိုင္တာ ၊ အလုပ္ျဖစ္နိုင္ဖြယ္ရွိတဲ့ အခင္းအက်င္း မေပၚေပါက္တာက အစ NCAအရ အျမင့္ဆုံး အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္တဲ့ JICM မွာ ဆုံးျဖတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။


ဒိုင္ယာေလာ့ခ္နည္းလမ္းနဲ႔ ေဆြးေႏြးညႇိႏွိုင္းအေျဖရွာမွုျဖစ္စဥ္ေတြမွာ အားလုံးရဲ့ ပါ၀င္ပတ္သက္မွုဟာ အဓိပၸာယ္ရွိတဲ့ ပါ၀င္ပတ္သက္မွုဆိုတဲ့ စိတ္ခံစားမွုျဖစ္ေပၚေစျခင္းဟာ ယုံၾကည္မွု တည္ေဆာက္ေရးမွာ အေရးပါလွသလို ျဖစ္စဥ္ကို နိုင္ငံေရးအဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုတည္းက ပိုင္တာမဟုတ္ဘူးလို႔လည္း ျပသရာေရာက္ပါတယ္။


ေဖာ္ျပခဲ့တဲဲ့ UPDJC ေကာ JICM ေကာ အစိုးရသစ္ လက္ထက္မွာ အသက္မဝင္ ျဖစ္လာတာက ေတာ့ စိတ္မေကာင္းစရာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဧၿပီလ ၂၀ ရက္ေန႔ မနက္နိုးနိုးျခင္းမွာပဲ ေဖ့ဘုပ္ဖြင့္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ သတင္း တပုဒ္ကို ေတြ႕ရပါတယ္။ သၽွမ္းအမ်ိဳးသားအဆင့္ နိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲကို က်င္းပခြင့္မရတဲ့ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕မွာ ေဒသအလိုက္ အမ်ိဳးသားအဆင့္ နိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲကို အစိုးရက ဦးေဆာင္လို႔ ရက္ပြဲအတြင္း တက္သုတ္ရိုက္က်င္းပမဲ့ သတင္းပါ။ ဒီသတင္းကို ဆက္ဖတ္ၾကည့္ေတာ့ ေဒသတြင္း အပစ္ရပ္ထားတဲဲ့ အင္အားႀကီး တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕ျဖစ္တဲ့ RCSS/SSA သၽွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ေတာင္ တက္ေရာက္ဖို႔ အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသးဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။ သူတို႔လည္း ႀကိဳေတာင္ မသိဘူးလို႔ ေျပာထားပါတယ္။ သူတို႔ ေျပာတာကလူထု ဆႏၵအရ အမ်ိဳးသားအဆင့္ ေဆြးေႏြးပြဲက်င္းပမွု မလုပ္နိုင္ေသးပဲ ေဒသအလိုက္ကို တက္သုတ္ရိုက္အဆင့္ေက်ာ္ၿပီး သြားလုပ္ရင္ ၂၁ ပင္လုံမွာေတာင္သြားၿပီး အခက္ေတြ႕ဦးမယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ပိုဆိုးတာက ဒီအစည္းအေဝးက်င္းပမွုကို UPDJC ကေန ဆုံးျဖတ္တာ မဟုတ္ပဲ အစိုးရ အစီစဥ္နဲ႔ သီးျခား တက္သုတ္ရိုက္လုပ္လာတာျဖစ္ပါတယ္။ သီအိုရီေတြအရ ေဆြးေႏြးပြဲ အဆတ္မျပတ္ရွိျခင္းဟာေကာင္းေပမဲ့ အလုပ္ျဖစ္နိုင္ဖြယ္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မွု ရွိမရွိ ဆိုတာ အေရးပါတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။


ဒါ့အျပင္ NCA စာခ်ဳပ္အေၾကာင္းေျပာေနၿပီး NCA နိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာအပစ္ခတ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္ပါ အခ်က္ေတြကို အေကာင္ထည္ေဖာ္မွု အားနည္းတာ ၊ ေဆြးေႏြးဘက္ေတြရဲ့ အခြင့္အေရးေတြကို မေလးစားပဲ မိမိသေဘာနဲ႔ ဆုံးျဖတ္မွု ဆိုတဲ့ အေနထားပါ ေတြ႕ျမင္လာရတာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္ႀကီးမွာ က်င္းပဖို႔ ရည္ရြယ္ထားတဲ့ ဒီအစည္းအေဝးမွာ ေဒသတြင္း အပစ္မရပ္ထားတဲဲ့ အဖြဲဲ့ေတြလည္း ပါ၀င္ခြင့္ရမရ ၊ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႕အစည္းက႑ စတာေတြလည္း ေရရာမွု မရွိလွပါဘူး။ ျခဳံငုံသုံးသပ္ရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေမလအတြင္းက်င္းပဖို႔ ရည္ရြယ္ထားတဲ့ ၂၁ ပင္လုံမတိုင္မွီ အျပေကာင္း႐ုံသက္သက္ေလာက္ပဲျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ သၽွမ္းျပည္နယ္အတြင္းမွာ အဓိက တိုင္းရင္းသား အင္အားစုျဖစ္တဲ့ သၽွမ္းအမ်ိဳးသားအဆင့္ေဆြးေႏြးပြဲ မလုပ္ရေသးပဲ က်န္တဲ့ ပအိုဝ္းလို တိုင္းရင္းသားေတြရဲ့ ေဆြးေႏြးပြဲေတြသာ က်င္းပနိုင္ေသးၿပီး ေဒသအလိုက္ ေဆြးေႏြးပြဲကို  အစိုးရ သေဘာနဲ႔ က်င္းပတာဟာ တိုင္းရင္းသားေတြ ပူးေပါင္းပါ၀င္ဆုံးျဖတ္ခြင့္ကို အမ်ားစု မေဂ်ာ္ရတီနဲ႔ လိုသလို ပုံစံသြင္းတဲ့ သေဘာပါ ေဆာင္သလို ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ သေဘာေဆာင္ပါတယ္။ အခုမွ ဒီလိုျဖစ္ေနတာေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ၂၁ ပင္လုံက်င္းပမယ္လို႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ စေျပာလိုက္ကတည္းက က်န္တဲ့ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႕အစည္းေတြ ပါတီေတြ တရားဝင္ ေကာ္မတီေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးမွု မျပဳပဲ ႀကိဳတင္ေၾကျငာခဲ့တာ သတိထားမိပါတယ္။ NCA မထိုးေသးတဲ့ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြကို ေမးေငါ့ေနတဲ့ အစိုးရအေနနဲ႔ မိမိကိုယ္တိုင္လည္း NCAနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္ကို ေက်ညႇက္နားလည္ဖို႔လိုပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနနဲ႔ UPDJC ဥကၠဌ ျဖစ္လို႔ ဒီလို ဆုံးျဖတ္တယ္ဆိုရင္ေတာင္ မူအရ ေကာ္မတီအဖြဲ႕ဝင္ေတြနဲ႔ အတြင္းေရးမွူးလို ေနရာရာထူးေတြမွာ တိုင္းရင္းသားအင္အားစုေတြ ပါ၀င္တဲ့အတြက္ သူတို႔နဲ႔ အစည္းအေဝးလုပ္ၿပီးမွ ဆုံးျဖတ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါမွ မဟုတ္ရင္ ဗဟို ဦးစီးစနစ္နဲ႔ လုပ္ေနတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္သာျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။ လတ္တစ္ေလာမွာပဲ NCA ထိုးၿပီးသား အဖြဲ႕ေတြမွာေတာင္ NCA စာခ်ဳပ္ပါ အခ်က္ေတြကို အေကာင္ထည္ေဖာ္ေပးမွု အားနည္းတဲ့အတြက္ စိတ္ပ်က္မွုေတြ ရွိလာတာက ျငင္းမရ နိုင္တဲဲ့ ကိစၥပါ။


 ဒီလို ေဆြးေႏြးပြဲေတြကို အလုပ္ျဖစ္ျဖစ္ မျဖစ္ျဖစ္ ဗဟို အစိုးရ သေဘာအတိုင္း လုပ္ေနတာက အမ်ိဳးသားအမွတ္သညာ ႐ုပ္လကၡဏာအရလည္း ေမးခြန္းထုတ္စရာ ရွိပါတယ္။ စိတ္ဝမ္းကြဲမွု မ်ားျပားတဲဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြမွာ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စု ဆိုင္ရာ လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡေတြရွိတာ သဘာဝျဖစ္ၿပီး အဲဒီ ပဋိပကၡေတြကို စီမံခန႔္ခြဲရာမွာ ဒီမိုကေရစီ အေလ့အထေတြနဲ႔ ညႇိႏွိုင္းေဆြးေႏြး အေျဖရွာၿပီး စည္း႐ုံးရစျမဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ အေလ့အထ မဟုတ္တဲ့ အက်င့္ေတြ ၊ လက္ေအာက္ခံ ဘဝ က်ေရာက္မွု အပါ၀င္ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မွုမ်ားလြန္းတာ ၊ေတြကို ေျဖရွင္းရတာဟာ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စု ပဋိပကၡေတြကို ေျဖရွင္းရာမွာ ၾကဳံေတြ႕ရျမဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ အေလ့အထအားနည္းတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွာ ဒီမိုကေရစီအရ အသြင္ကူးေျပာင္းမယ္ဆိုရင္ ဦးေဆာင္သူေတြကိုယ္တိုင္ ဒီမိုကေရစီအေလ့အထေတြျဖစ္တဲ့ ညႇိႏွိုင္းတိုင္ပင္ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးတဲ့ အေလ့အထေတြကို အသုံးျပဳမွုကသာ မ်ိဳးႏြယ္စု လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡေတြကို ေျဖရွင္းရာမွာ ဒီမိုကေရစီ အေလ့အထ မရွိသူေတြအတြက္ ဦးေဆာင္လမ္းျပအေနနဲ႔ အေထာက္အကူ ျပဳသလို ျဖစ္ပါေစလိမ့္မယ္လို႔ တီမိုသီဆစ့္ရဲ့ Power sharing and International Mediation In Ethnic Conflict ဆိုတဲ့ စာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ မေဂ်ာ္ရတီသာ အနိုင္ရတဲ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ျမန္မာလို စနစ္ ( တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စု တစ္မဲ ဗမာတစ္မဲ မျဖစ္နိုင္ ဥပမာ သၽွမ္းလူဦးေရနဲ႔ ဗမာလူဦးေရ ကြာျခားမွုအရ ဗမာသာ မဲအမ်ားစု အျမဲရနိုင္ )ေတြမွာ လူဦးေရနည္းတဲ့ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုေတြအေနနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ကို ေၾကာက္ၾကတာ သဘာဝပဲျဖစ္ပါတယ္။ ( ဥပမာ ေျမာက္အိုင္ယာလန္ ျပည္တြင္းစစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ လူဦးေရမ်ားေသာ ပရိုတက္စတင့္ေတြသာ အျမဲအနိုင္ရၿပီး သူတို႔သေဘာအတိုင္းသာ အျမဲဆုံးျဖတ္တဲ့အတြက္ ရိုမန္ကက္သလစ္ေတြက လက္နက္ကိုင္ ဆန႔္က်င္၊ ဒါေၾကာင့္ အာရင္းလိပတ္ခ်္လို ပုဂၢိဳလ္ေတြကေတာ့ မေဂ်ာ္ရတီမဲမ်ားတိုင္း၊ လူဦးေရမ်ားတိုင္း အနိုင္ရတဲ့ စနစ္ကို ဒီမိုကေရစီလို႔ မသတ္မွတ္ဟု ဆိုခဲ့တာျဖစ္နိုင္ပါတယ္။ )


တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုေတြကို အာဏာခြဲေဝမွု ျပဳလုပ္တဲ့ အေလ့အက်င့္နဲ႔ Consociational ပုံသ႑ာန္း တနည္းအားျဖင့္ အသြင္မတူကြဲျပားတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြအၾကား နိုင္ငံေရးအရနဲ႔ ကိုယ္စားျပဳမွု ရွိသူေတြကို  အာဏာခြဲေဝေပးတဲ့ ပုံစံမ်ိဳးက အသင့္ေတာ္ဆုံးျဖစ္တယ္လို႔ သီမိုတီဆစ့္က  ဆိုပါတယ္။ ေတာင္အာဖရိကမွာ မင္ဒဲလား သမၼတျဖစ္ေစခဲ့တဲ့ ၾကားျဖတ္ဖြဲ႕စည္းပုံမွာ အင္အားစု အားလုံးပါ၀င္တဲ့ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအစိုးရ ဖြဲ႕စည္းနိုင္ခဲ့မွုဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအရေကာ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးအတြက္ အေထာက္အကူျပဳေစခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာမွာေတာ့ NLDအေနနဲ႔ တိုင္းရင္းသားအခ်ိဳွု႔ကို ရာထူးေနရာေပးခဲ့တာ ရွိေပမဲ့ နိုင္ငံေရးအရ သေဘာတူညီခ်က္ေတြနဲ႔ ေပးတာ မဟုတ္ပဲ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအစိုးရလို႔ အျပည့္အဝ မဆိုနိုင္ခဲ့တဲ့အတြက္ အသြင္သ႑ာန္သာရွိတဲ့ Cohabiting တနည္းအားျဖင့္ ပဋိဉာဥ္မပါတဲ့ အစိုးရလို႔ သာ ဆိုနိုင္ပါတယ္။ NLDနဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြအၾကား ယုံၾကည္မွု ယိုယြင္းလာမွုကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အစိုးရဖြဲ႕စည္းမွု ကာလကတည္းက စတယ္လို႔ ဆိုနိုင္ပါတယ္။ အကြဲအႀကီးနဲ႔ အကြဲအေသးအၾကား အႀကီးကို ကိုင္တိုင္းနိုင္တယ္ဆိုတဲဲ့ အယူအဆဟာ ေရရွည္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ေတာ့ ေကာင္းလွတဲ့ လကၡဏာ မဟုတ္ပါ။ ေခ်ာင္းဆုံၿမိဳ႕နယ္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတံတားကိစၥဟာ ဒီမိုကေရစီအရ အနိုင္က်င့္မွုျဖစ္သလို မ်ိဳးႏြယ္စု တိုင္းရင္းသားေတြဘက္က အစိုးရ ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္လည္း ေမးေငါ့စဥ္းစားစရာ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စု ပဋိပကၡေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အစိုးရဘက္ေတြနဲ႔ ပညာရွင္ေတြအၾကား အျမင္မတူတတ္မွုေတြမွာ အဓိက က်တာက တစ္ခါတစ္ခါအစိုးရေတြဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ ျမန္ျမန္ၿပီးေျမာက္လိုေဇာ ( သို႔မဟုတ္ ) ၄င္းတို႔ အစိုးရသက္တမ္းအတြင္း အျမန္ၿပီးျပတ္လိုစိတ္နဲဲ့ ႀကံဳသလို လုပ္တတ္တာဟာ အႀကီးမားဆုံးအမွားျဖစ္တယ္လို႔ တီမိုသီဆစ့္က ေထာက္ျပပါတယ္။ ပညာရွင္ေတြ စေကာ္လာေတြရဲ့ ခ်ဥ္းကပ္မွုမွာေတာ့ တက္သုတ္ရိုက္ၾကဳံသလို လုပ္တာ မဟုတ္ပဲ ေရရွည္ခိုင္မာမွုကို အေျခခံၿပီး စနစ္တက်ခ်ဥ္းကပ္မွုမ်ိဳးကို အားေပးၾကပါတယ္။ အဲလို အေျခခံတဲ့အတြက္လည္း မေမၽွာ္လင့္ပဲ အခ်ိန္တိုတိုအတြင္း ေအာင္ျမင္သြားတာေတြလည္း ရွိပါတယ္လို႔ တီမိုသီဆစ့္က ေထာက္ျပပါတယ္။


လက္ရွိ အခ်ိန္ကို ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ဟာ ပထမအႀကိမ္ ၂၁ ပင္လုံၿပီးကတည္းက အၾကပ္အတည္းကာလထဲကို ေရာက္ေနခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာလည္း NCAကို လက္မခံပဲ ေဆြးေႏြးမဲ့ အုပ္စုေတြ ပထဝီနိုင္ငံေရးလို ကိစၥေတြကလည္း အားေကာင္းလာခဲ့ပါၿပီ။ အဲဒီလို အေျခေနမွာ ထြက္ေပါက္က အနည္းငယ္သာ ရွိပါတယ္။ လက္မွတ္ထိုးၿပီးသားအဖြဲ႕အစည္းေတြ ၊ သက္ဆိုင္ရာ မ်ိဳးႏြယ္စု အလိုက္ ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ပါတီ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ ေကာင္းမြန္တဲ့ ဆက္ဆံေရးရွိမွု ၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွုေတြကလည္း ဒီအခ်ိန္မွာ အေရးႀကီးပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာလည္း လက္မွတ္ထိုးၿပီးသားအဖြဲ႕ေတြမွာေကာ မထိုးေသးတဲ့ အဖြဲ႕ေတြမွာပါအစိုးရကိုေက်ာ္လို႔ တပ္နဲ႔ တိုက္ရိုက္ေဆြးေႏြးဆိုတဲ့ အယူအဆအားေကာင္းလာတာလည္း ျငင္းမရနိုင္တဲ့ ကိစၥပါပဲ။ ' အစိုးရ တက္တာ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ရွိၿပီဘာမွ တိုးတက္မွု မရွိဘူး။ တာဝန္ယူမွု တာဝန္ခံမွုကလည္း မရွိဘူး။ တရားေဟာတာ ဟန္ျပလုပ္တာနဲ႔ပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနတယ္ေလ။ တပ္နဲ႔ တိုက္ရိုက္ေဆြးေႏြးေရးအယူအဆ အားေကာင္းလာတာလည္း အဆိုးဆိုလို႔မရဘူး။ ' လို႔ NCA အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ထိုးထားတဲ့ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕မွ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕ဝင္တစ္ဦးက ဆိုပါတယ္။ သၽွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ RCSS/SSA ဆိုရင္ NCA အပါအဝင္ အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ စုစုေပါင္း ၃ ခု လက္မွတ္ေရးထိုးထားေပမဲ့ အေကာင္ထည္ေဖာ္မွု အားနည္းတဲဲ့အတြက္ တပ္မေတာ္နဲ႔ မၾကာခဏ တိုက္ပြဲေတြျဖစ္ေနတာေတြ႕ရပါတယ္။


၀ တပ္ဖြဲ႕တာဝန္ရွိသူ တစ္ဦးကေတာ့ ' တပ္နဲ႔ တိုက္ရိုက္ေဆြးေႏြးတာဟာ အခုလက္ရွိအေနထား ထက္စာရင္ ေကာင္းတဲ့အခ်က္ေတြလည္း ရွိပါတယ္ဗ်ာ။ ' လို႔ စာေရးသူအားေျပာဆိုဖူးပါတယ္။


၀ ေဒသ  ပန္ဆန္းအစည္းအေဝး ထုတ္ျပန္ခ်က္ဟာ NCA လိုင္းကို ေက်ာ္လို႔ သီးသန႔္ ေဆြးေႏြးမဲ့ အစီစဥ္ျဖစ္ၿပီး ေတာင္းဆိုမွုေကာ နိုင္ငံေရးအရ တင္းမာတဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ NCA ထိုးၿပီးသားအဖြဲ႕ေတြေတာင္ အၾကပ္ရိုက္ေနမွုမွာ မထိုးေသးတဲ့အဖြဲ႕ေတြကလည္း သူတို႔ေတာင္ ဘာမွ မေရရာေသးဆိုတာမ်ိဳး NCA မထိုးေသးတဲ့ အဖြဲ႕ေတြက ေထာက္ျပနိုင္သလို အခန႔္မသင့္ရင္ ထိုးၿပီးသားအဖြဲ႕ေတြေတာင္ အမာလိုင္းဘက္ ကူးသြားနိုင္မလား ဆိုတာ မေျပာနိုင္တဲ့ ကိစၥပါ။


တပ္နဲ႔ လက္နက္ကိုင္ အခ်င္းခ်င္း ေဆြးေႏြးမယ္ဆိုတဲ့  အေနထားမွာ လက္နက္ကိုင္ထားတဲ့ စစ္ဘုရင္အခ်င္းခ်င္း ေျပလည္ေကာင္း ေျပလည္သြားနိုင္ေပမဲဲ့ ဒီမိုကရက္တိုက္ေဇးရွင္းနဲ႔ အရပ္သား အခန္းက႑အတြက္ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ျပႆနာ ရွိလာပါတယ္။ အရပ္သားအခန္းက႑ ေဘးေရာက္လာရင္ဒီမိုကေရစီ အေလ့အထ ဆုတ္ယုတ္လာမွာ ၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး ကိစၥေတြမွာပါ အမ်ားႀကီး ျပႆနာ ရွိလာနိုင္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရရဲ့  မဟာဗ်ဴဟာကင္းမဲ့မွုေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီ အခန္းက႑နဲ႔ အရပ္သားအခန္းက႑ ေမွးမိန္လာမဲ့ အလားအလာျမင္ေတြ႕ေနရတာဟာ စိုးရိမ္စရာ ကိစၥရပ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။  ပြင့္လင္းျမင္သာမွု ၊ တာဝန္ခံ ၊ တာဝန္ယူမွု မရွိတာေတြေၾကာင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္မွာ ယုံၾကည္မွု ေလ်ာ့နည္းၿပီး အမာလိုင္းအားေကာင္းလာနိုင္တာကို ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္ဖို႔လိုပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ကာလအတြင္း အင္အားစုေတြအားလုံး ကိုင္စြဲလာခဲ့တဲ့ တပ္မေတာ္ ၊ တိုင္းရင္းသား ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုမ်ားဆိုတဲ့ သုံးပြင့္ဆိုင္ ေဆြးေႏြးေရးမူမွာ ဒီမိုကေရစီ တပြင့္က ဒီမိုကေရစီ အစိုးရလက္ထက္မွာ ေမွးမိန္လာေတာ့မလားဆိုတာလည္း ေတြးဆစရာပါ။ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းက႑ NLDမဟုတ္တဲ့ အျခားဒီမိုကေရစီ အင္အားစုေတြ ေဘးေရာက္ေနမွု ေရြးေကာက္ပြဲအနိုင္ရတဲ့ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြေတာင္ ေနရာမရမွုေတြက လက္နက္ကိုင္ နိုင္ငံေရးအတြက္ အားေကာင္းေစနိုင္တဲ့ အခင္းအက်င္းပဲျဖစ္ပါတယ္။


တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ဆိုရင္ မတ္လ ၂၇ တပ္မေတာ္ေန႔မွာ ၂၁ ပင္လုံအေၾကာင္းေတာင္ မေျပာေတာ့သလို ၊ ပတ္ဝန္းက်င္ အိမ္နီးခ်င္း နိုင္ငံျဖစ္တဲ့ တ႐ုတ္နိုင္ငံကလည္း ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္က ျမင္သာတဲ့ ကာလအတြင္းမွာ ေျပလည္သြားဖို႔ အလားအလာနည္းတယ္လို႔ တ႐ုတ္ဘက္က ယူဆထားေၾကာင္း တ႐ုတ္- ျမန္မာအေရး ေလ့လာသူ ေဒါက္တာယြန္ဆင္ရဲ့  မၾကာေသးခင္က သူမရဲ့ ေဆာင္းပါးျဖစ္တဲ့ China and Myanmar's Peace Process ေဆာင္းပါးမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ယြန္ဆင္ရဲ့ ေဆာင္းပါး အႏွစ္ခ်ဳပ္ကေတာ့ သေဘာကေတာ့ စိတ္ရင္းေစတနာမွန္နဲ႔ စနစ္တက် မေျဖရွင္းနိုင္ေလေလ ျမန္မာနိုင္ငံ ေျမာက္ပိုင္းက ပဋိပကၡက ၾကာေလေလဆိုတဲ့ သေဘာပါ။


Ref; Talking to Terrorists- How To End Armed Conflicts – Jonathan Powell
Power Sharing and International Mediation in Ethnic Conflicts- Timothy D. Sisk
China and Myanmar's Peace Process- Yun Sun





 
© 2012 All Rights Reserved | Asean Celebrity | Fonts @ AtFonts | Free Templates