ၿမိဳ႕ဆိုင္းဘုတ္ကသၽွမ္းစာျဖင့္ ယုံၾကည္မွုတည္ေဆာက္ေရး



'ယုံၾကည္မွုရွိၿပီဆိုရင္ ကၽြန္မတို႔စိုးရိမ္မွုကိုေက်ာ္လႊားနိုင္ပါတယ္ ယုံၾကည္မွုမရွိ လို႔စိုးရိမ္တာ ပါ '  - လို႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ယုံၾကည္မွုဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္မွုမွာ အေရးႀကီးပုံနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ မၾကာခဏေျပာဆိုေလ့ရွိတာ သတိထားမိပါတယ္ ။


ဟုတ္ပါတယ္ ။ ယုံၾကည္မွုဆိုတာ ေနရာတကာမွာအေရးႀကီးပါတယ္ ။ လူ႔အသိုင္း အဝိုင္း အတြင္းမွာေကာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာပါ လူေတြအားလုံးကိုယ္တိုင္ ငါတို႔ေနထိုင္ရတာ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာေကာ စိတ္ပိုင္း ဆိုင္ရာပါ ဘာမွ စိုးရိမ္စရာမရွိဘူး လုံျခဳံတယ္ ။ အားလုံးက တန္းတူအခြင့္အေရးရတယ္။ ညီတူညီမၽွ မရွိဘူး ။ လူမ်ိဳးဘာသာ ခြဲျခားမွုမရွိဘူး ။ ဆိုတဲ့ အေျခေနတစ္ရပ္ေပၚေပါက္လာဖို႔ဟာ မတူညီတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းေတြအတြင္းမွာ ယုံၾကည္မွု တည္ေဆာက္ထားနိုင္ဖို႔လိုပါတယ္ ။


ယုံၾကည္မွုတည္ေဆာက္တယ္ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ေဆြးေႏြးပြဲခန္းမေတြထဲဲမွာတင္ တည္ေ ဆာက္ေန႐ုံနဲ႔ မၿပီးပါဘူး ။ လူထုအေျချပဳဖို႔လိုပါတယ္။ မ်ိဳးႏြယ္စု အေရာင္ အေသြးစုံလင္ကာ စိတ္ဝမ္းကြဲမွု မ်ားျပား ေနၿပီး ၊ ပညာေရး ၊ စီးပြားေရး နိမ့္က်ေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕စည္းေတြမွာဆိုရင္ ယုံၾကည္မွုတည္ေဆာက္ ရတာ ပိုခက္တတ္ပါတယ္ ။ အမွိုက္ကစ ျပသာဒ္မီးေလာင္နိုင္တဲ့ ကိစၥေတြလည္း ဒုနဲ႔ေဒးရွိနိုင္တာေၾကာင့္ပါ ။


အစြန္းေရာက္ဝါဒေတြဆိုတာကလည္း မတည္ၿငိမ္တဲ့ တိုင္းျပည္ေတြ လူ႔တန္ဖိုး ၊ အႏုပညာ ၊ ယဥ္ေက်းမွု ၊ ဒသနိက ၊ သမိုင္းနဲ႔ သူတို႔ပါ၀င္ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ လြတ္ လပ္မၽွတတဲ့ လူသား ဆန္ တဲ့ တန္ဖိုးေတြကို လစ္လ်ဴရွူတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္မွာသာ ပိုၿပီးေပါက္ဖြားနိုင္ၾကတာပါ ။


ျမန္မာနိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္း မတည္ၿငိမ္ခဲ့တဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြ အေျခေနေတြကို ၾကည့္မယ္ ဆိုရင္လည္း လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း တစ္ဘက္နဲ႔ တစ္ဘက္နားလည္မွု ေလးစား မွုနည္းပါးတာ ၊ သမိုင္းယဥ္ေက်းမွုေတြကို လိုသလို ပုံသြင္းတာ ၊ အမ်ိဳး ၊ ဘာသာ ၊ သာသနာ ၊ စာေပ အေၾကာင္းျပဳၿပီး တျပည္ေထာင္နဲ႔ လူမ်ိဳးႀကီးစနစ္ထူေထာင္ဖို႔ ႀကိဳးစားတာ ဆိုတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြက အဓိကက်တဲ့ အခန္းက႑ကေန ပါ၀င္ပတ္သက္ေနခဲ့ပါတယ္ ။


မ်ိဳးႏြယ္စုံလင္ အေရာင္ေသြးစုံလင္ ၊ ကိုးကြယ္မွုဘာသာစုံလင္တဲ့အေနထားေပၚမူတည္ၿပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းနဲ႔ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ အားလုံးပါ၀င္နိုင္တဲ့ တန္းတူ ရည္တူမွုရွိတဲ့ ျပည္ေထာင္စုတရပ္ကို ထူေထာင္ဖို႔ႀကိဳးစားခဲ့ေပမဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ အခ်ိဳ႕အပါ၀င္ အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ေတြ လုပ္ႀကံခံရၿပီး ခ်ိန္မွာေတာ့ ျပည္ေထာင္စုကို သြားမဲ့လမ္းေၾကာင္းဟာ ခ်ိဳးေကြ႕သြားခဲ့ပါတယ္ ။


ဒါဟာ တန္းတူရည္တူရွိမွုကို နည္းလမ္းေပါင္းစုံနဲဲ့ ခ်ိဳးေဖာက္ခဲ့ၾက သူေတြေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ ၊ သာသနာ ၊ စာေပ ၊ ယဥ္ေက်းမွုဆိုတာ ထိန္းသိမ္းရမွာမွန္ေပမဲ့ မတူညီ ကြဲျပားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕ စည္းေတြ မ်ားျပားတဲ့ ျမန္မာလိုနိုင္ငံမွာေတာ့ တန္ေဆး လြန္ေဘး ဆို သလိုပါပဲ။ ၾကဳံခဲ့ရတာေတြ ကေတာ့ လြန္ကုန္ေတာ့ ေဘးျဖစ္ ကုန္တဲ့ သေဘာပါ ။ ျပန္ၾကည့္ ရင္ စၿပီးယုံၾကည္မွု ပ်က္တဲ့အထဲမွာ ရပိုင္ခြင့္ စီမံပိုင္ခြင့္ေတြ မေပးတာေတြပါသလို ၁၉၅၂ မွာ ဦးႏုကေနအေျခခံဥပေဒပါ ေပးထားခ်က္ကို ပယ္ဖ်က္ၿပီး ျမန္မာစာ တစ္ခုတည္းကို ႐ုံးသုံးဘာသာနဲ႔ ျပဌာန္းခဲ့တာက အမ်ိဳးသား စည္းလုံးညီညြတ္ေရးေဒါက္တိုင္စပ်က္တယ္လို႔ ဆိုနိုင္ပါတယ္ ။


စစခ်င္းအသုံးျပဳတဲ့ ၁၉၄၇ အေျခခံ ဥပေဒမွာေတာ့ အဂၤလိပ္ေခတ္မွာ က်င့္သုံးခဲ့တဲ့အတိုင္း ဗမာစာ ၊ အဂၤလိပ္စာကို အဓိက ႐ုံးသုံးစာ က်န္တဲ့ တိုင္းရင္းသားဘာသာေတြကို သူတို႔ေဒ သေတြမွာ တရားဝင္သုံးနိုင္ တယ္ဆိုတဲ့အေနထားပါ ။ တိုင္းရင္းသားဘာသာေတြအေနနဲ႔ အဂၤလိပ္ေခတ္ မွာ တရားဝင္သတ္မွတ္ထားေပမဲ့ မသင္မေနရဘာသာကေတာ့ အဂၤလိပ္ စာနဲဲ့ ျမန္မာစာသာျဖစ္ပါတယ္ ။


သုေတသီ ဂၽြန္ေကဒီကေတာ့ 'ၿဗိတိသၽွမူဝါဒဟာ ဗမာျပည္ကို ထာဝရ အုပ္ခ်ဳပ္သြားဖို႔ မဟုတ္ ဘူး။ အနာဂတ္ကာလမွာ ဒီတိုင္းျပည္ကို သူစြန႔္ခြာသြားခဲ့ရင္ သူစၿပီးသိမ္းကတည္းက တစ္စု တစ္စည္း ထဲျဖစ္မွုကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းထားလိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိခဲ့တယ္။ ' လို႔ ဆိုထားပါတယ္ ။


အိႏၵိယမွာလည္း အဂၤလိပ္ေတြအေနနဲ႔ ဒီလိုပဲက်င့္သုံုးခဲ့တာပါ ။ ဟင္ဒီနဲ႔ အဂၤလိပ္က ႐ုံးသုံး ဘာသာ စကားျဖစ္ၿပီး သက္ဆိုင္ရာ မ်ိဳးႏြယ္စုေဒသေတြ မွာေတာ့ သူတို႔ရဲ့ တိုင္းရင္းသား စာေပေတြ ဘာသာ စကားေတြက တရားဝင္ပါ တယ္ ။ တရားဝင္တယ္ဆိုၿပီးသတ္မွတ္ထားတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုဘာသာစကားက ၂၂ မ်ိဳးေက်ာ္ရွိပါတယ္ ။ ေနာက္ၿပီး ဦးႏုဆက္သုံးခဲ့တာက ဘာသာေရးအရနိုင္ငံေတာ္ ဘာသာျပဌာန္း တဲ့ ကိစၥပါ ။


ဦးေနဝင္းလက္ထက္မွာေတာ့ တိုင္းရင္းသားဘာသာစာေပေတြ ကို ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့ပါ တယ္။ ႏွိပ္ ကြပ္ တာေၾကာင့္ပဲ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းလိုစိတ္ေတြ တိုင္းရင္းသားေတြဆီက်န္ေနသလား မသိပါ ။


တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရး နယ္ေျမေတြအကုန္လုံးမွာ တိုင္းရင္းသား ဘာ သာက မသင္ မေနစာေပျဖစ္ခဲ့ပါတယ္ ။ သၽွမ္းတိုင္းရင္းသား ဘာသာစာေပ သင္ၾကားခြင့္ ပိတ္ပင္ခဲ့တဲ့အတြက္ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္ လွန္ေရးလုပ္ခဲ့သူေတြက ဒုနဲ႔ေဒးပါပဲ ။ အဲဒီအထဲမွာ ယခင္ သၽွမ္းတပ္မေတာ္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီး စိုင္းလိတ္ဟာ ထင္ရွားပါတယ္ ။


တ႐ုတ္နိုင္ငံဘက္က သၽွမ္းေတြေနထိုင္ရာ  ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသေတြ မွာ ( မိဏ္းခြန္ တို႔ ၊ ဆစ္ ေဆာင္ပဏၰား တို႔လို ေဒသေတြမွာ ) လမ္းဆိုင္းဘုတ္ေတြကအစ ဘာသာႏွစ္မ်ိဳး သုံးမ်ိဳးနဲ႔ေရးထားတာ သတိျပဳမိပါတယ္ ။ လမ္းဆိုင္းဘုတ္ ၿမိဳ႕ဆိုင္းဘုတ္ကအစေရးရင္ တ႐ုတ္ ဘာသာ အဂၤလိပ္ဘာသာ ၊ သၽွမ္းဘာသာေတြနဲ႔ ေရးပါတယ္ ။ နိုင္ငံေရးအရ ကြန္ျမဴ နစ္ပါတီ လက္ေအာက္မွာ ေရာက္ေနေပမဲ့ လူမ်ိဳးနာမည္နဲ႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ ခ်ဳပ္ခြင့္ ရထား တယ္ ။ စီးပြားေရးအရ ေျပလည္တယ္ ။


ဘာသာစကား စာေပသင္ၾကားခြင့္ သင္ယူမွု လြတ္လပ္တယ္ ။ လူလိုသူ လိုေနရတယ္ ။ ယဥ္ေက်းမွုအရလြတ္ လပ္မွုရွိ တယ္ ဆိုတဲ့ အေနထားမွာ အဲဒီနယ္ေျမမွာေနတဲ့ သၽွမ္းေတြက ျမန္မာျပည္က သၽွမ္းေတြ လို ေသနတ္ကိုင္ဖို႔ စိတ္မဝင္စားၾကပါဘူး ။


လူမ်ိဳးစုအခြင့္ေရးကလည္း ျမန္မာျပည္ထက္သာတဲ့ အေျခေနမွာရွိပါတယ္ ။ ဆိုေတာ့ ဟန႔္ လူမ်ိဳးအဓိကက်တဲ့ တ႐ုတ္ျပည္ မွာေတာင္ ၊ ယဥ္ေက်းမွုေတာ္လွန္ေရးနဲ႔ ၾကဳံခဲ့ရတဲ့ တ႐ုတ္ျပည္မွာေတာင္ အဲဒီကသၽွမ္းေတြက ျမန္မာ ျပည္ က သၽွမ္းေတြလို ေတာ္လွန္ေရးလုပ္ဖို႔ စိတ္မဝင္စားၾကပါဘူး ။ ဒါကိုသၽွမ္းသံေတာ္ဆင့္ တည္ေထာင္သူ ဦးခြန္ဆိုင္းကလည္း ကၽြန္ေတာ္ သူပုန္ျဖစ္လာပုံ စာအုပ္ထဲမွာ သူ႔သူငယ္ခ်င္း တ႐ုတ္ျပည္က သၽွမ္းတေယာက္နဲ႔ ေမးျမန္းခဲ့ပုံကို ခုလို ေဖာ္ျပထားပါတယ္ ။'


တ႐ုတ္ျပည္က တျပည္ေထာင္စနစ္က်င့္သုံးေနေပမဲ့ လူမ်ိဳးစုေတြအေပၚထားရွိတဲ့ မူဝါဒဟာ ဗမာစစ္ အာဏာရွင္ ေတြထက္ အမ်ားႀကီးတိုးတက္တယ္ ။ ငါတို႔တ႐ုတ္ဆီမွာ တ႐ုတ္က အုပ္ခ်ဳပ္တယ္ဆိုေပမဲ့ လူလိုသူလိုေနရတယ္။ လူ႔အခြင့္ေရးဆိုတာ အမ်ားႀကီးရွိတယ္ ။ လူမ်ိဳး စု အခြင့္ေရးကလည္း ဗမာျပည္ ထက္အဆေပါင္းမ်ားစြာသာတယ္ ။ ဒါေၾကာင့္ တစ္လ ေဒၚ လာ တစ္ေသာင္းေလာက္ေပးလည္း တ႐ုတ္အစိုးရကိုေတာ္လွန္ဖို႔ မရွိဘူး ။ ဒါေပမဲ့ မင္းတို႔လို တျပားမွ မရရင္ေတာ့ ေတာ္လွန္မွာ ေသခ်ာတယ္ ။ ဆိုၿပီး ဦးခြန္ဆိုင္းကို သူ႔သူငယ္ခ်င္း က ေျပာပုံကို ေဖာ္ျပထားပါ တယ္ ။


တ႐ုတ္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပဲ အဲဒီ စာအုပ္ထဲမွာ ေဖာ္ျပထားတာက  အရင္ဦးသန္းေရႊလက္ထက္ မွာ သၽွမ္းနဲ႔ ပတ္သက္ လို႔ အျမဲေခါင္းခဲရတဲ့အေၾကာင္း သူ႔အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္တစ္ဦးက တ႐ုတ္ ခရီးစဥ္မွာ ေျပာခဲ့ေတာ့ တ႐ုတ္ဘက္က ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးက ျမန္မာျပည္မွ သၽွမ္း ၁၀၀ ရွိရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ သၽွမ္း အနည္းဆုံး ၃၀၀ ေက်ာ္ ၄၀၀ ေလာက္ရွိတယ္ ။ သၽွမ္းေတြ ဟာ အင္မတန္မွ အုပ္ခ်ဳပ္ရလြယ္ကူတဲ့ လူမ်ိဳးျဖစ္တယ္ ။ သူတို႔နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာမွ ျပႆနာမရွိဘူး ။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔က သူတို႔နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဘာျပႆနာမွ မလုပ္လို႔ပဲလို႔ အဲဒီတ႐ုတ္ကိုယ္စားလွယ္က ေျပာဆိုတာကိုေရးသားထား ပါတယ္ ။


အခုအခ်ိန္အထိ သၽွမ္းျပည္နယ္မွာ စစ္ဌာနခ်ဳပ္တိုင္း ( ၄) တိုင္းနဲ႔ ျမန္မာျပည္က စစ္တပ္ေတြ စုစုေပါင္းရဲ့ သုံးပုံႏွစ္ပုံေလာက္သၽွမ္းနဲ႔ ကခ်င္ျပည္နယ္မွာ ရွိေနေပမဲ့ အဂၤလိပ္ေခတ္မွာေတာ့ သၽွမ္းျပည္တျပည္လုံး တပ္ရင္း (၂) ရင္းပဲ သုံးခဲ့ရၿပီး မပင္မပန္းနဲ႔ ထိန္းနိုင္ခဲ့တာက ႏွိုင္းယွဥ္ စရာ အေျခေနတစ္ရပ္မွာရွိေနတာပါ ။


ဘာသာစကားစာေပကြဲျပားမွုနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကမၻာ့ ဖက္ဒရယ္နိုင္ငံေတြကို ေလ့လာၾကည့္ မယ္ ဆိုရင္ ဆြစ္ဇာ လန္မွာ  ဂ်ာမန္၊ ျပင္သစ္ ၊ အီတလီတို႔ဟာ ပင္မ တရားဝင္႐ုံးသုံးဘာသာ စကားေတြအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ပါတယ္ ။ ၁၉၉၀ လူဦးေရစာရင္းအရ ဂ်ာမန္စကားေျပာသူ ၆၄ ရာခိုင္ႏွုန္း ၊ ျပင္သစ္ ဘာသာစကားေျပာသူ ၁၉ ရာခိုင္ႏွုန္း ၊ အီတာလ်ံ ၈ရာခိုင္ႏွုန္း ၊ ရိုမန႔္စ ၆ ရာခိုင္ႏွုန္း ၊ အျခားဘာသာစကားေတြက ၉ ရာခိုင္ႏွုန္းရွိတာပါ ။


ရိုမန႔္စာကို တရားဝင္ဘာသာအျဖစ္သုံးတဲ့ ျပည္နယ္ (ကန္တုံနယ္) လည္းရွိပါတယ္ ။ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္ ( ကန္တုံနယ္) ေတြအလိုက္ လမ္းဆိုင္းဘုတ္ေတြ ကအစ ဘာ သာစကားသုံးေလးမ်ိဳးနဲ႔ ေဖာ္ျပၾကပါတယ္ ။ ကြန္ျမဴးဆိုတာကေတာ့ ၿမိဳ႕မ်ား ၊ ေက်းရြာ အုပ္စုမ်ားကို ေခၚေဝၚၿပီး ပညာေရးက႑မွာေတာ့ အဲဒီကြန္ျမဴးေတြကို အေျခခံၿပီးသြား ပါတယ္ ။


ဘာသာစကားသုံးစြဲမွု သင္ရိုးညႊန္းတမ္းကအစပါ ။ ယင္းအတြက္ေၾကာင့္ ပင္ အခ်ိဳ႕ေနရာေတြ မွာ တနယ္နဲ႔  တနယ္ေျပာင္းေရႊ႕ပညာ သင္ၾကားရ သူေတြ အဖို႔ သက္ဆိုင္ရာ နယ္ေၿမ အလိုက္ ဘာသာစကားျပန္လည္သင္ယူရမွုေၾကာင့္ အခက္ခဲျဖစ္တာေတြ လည္းရွိပါတယ္ ။ ကေနဒါနိုင္ငံ ကြီဘက္ျပည္နယ္မွာေတာ့ လူဦးေရ ၆ သန္း နီးပါးဟာ ျပင္သစ္ စကားေျပာ သူေတြ ျဖစ္ခဲ့ဖူးၿပီး ယေန႔ထက္တိုင္ ျပင္သစ္ဘာသာစကားကလည္း ရွင္သန္ေနဆဲျဖစ္ ပါတယ္ ။


ကေနဒါမွာ နဂိုကတိုင္းရင္းမ်ိဳးႏြယ္စုအနည္းငယ္ရွိေပမဲ့ ၁၅ ရာစုေလာက္ကစလို႔ အဂၤလိပ္ နဲ႔ ျပင္သစ္ေတြ အေျခခ်လာတာျဖစ္ပါတယ္ ။ အဂၤလိပ္ဆီကိုလြဲေပးခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၇၇၄ ကတည္းက ကေနဒါနိုင္ငံမွာ လူနည္းစုေတြရဲ့ ဘာသာ စကားနဲဲ့ ပညာေရးဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးေတြကို ဥပေဒေၾကာင္းေတြနဲ႔ အကာကြယ္စေပးနို္င္ခဲ့ပါတယ္ ။


အခုေခတ္မွာေတာ့ ျပည္နယ္ ၁၀ ခုနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ျပည္ေထာင္စုျဖစ္ေနပါၿပီ ။ ကေနဒါရဲ့ ကြီဘက္ ျပည္နယ္ မွာ ျပင္သစ္ဘာသာစကားက ယေန႔ထက္တိုင္ ဆက္လက္ရွင္သန္ေန တာက  သက္ဆိုင္ရာ လူထုကိုယ္တိုင္က အဂၤလိပ္ဘာသာစကားနဲ႔ ေပါင္းလို႔ မိမိစာေပ ဘာသာစကားကိုေပ်ာက္ကြယ္ မသြားေစလိုတဲ့ ဆႏၵေၾကာင့္ပဲျဖစ္ပါတယ္ ။


ျပင္သစ္ေတြအေနနဲ႔ကေနဒါကို အဂၤလိပ္ထက္အရင္ေရာက္ခဲ့ေပမဲ့ ေနာက္မွေရာက္ၿပီး နယ္ေၿမ သိမ္းနိုင္ခဲ့တဲဲ့ အဂၤလိပ္ေတြက ျပင္သစ္ေတြကို အတင္းအက်ပ္ အဂၤလိပ္ဇာတ္သြင္း ဘာသာ စကား စာေပကအစေပ်ာက္ေအာင္မလုပ္ခဲ့တာကလည္း ကေနဒါ ဖက္ဒရယ္ စနစ္ေအာင္ျမင္မွုရဲ့ ေသာ့ ခ်က္ ပဲျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္ ။


၁၉၆၉ ခုနစ္က ကေနဒါလႊတ္ေတာ္ကေနတရားဝင္ျပဌာန္းခဲ့တဲ့ဘာသာစကားအက္ဥပေဒမွာျပည္ေထာင္စု အဆင့္႐ုံးေတြ အဖြဲ႕အစည္းေတြမွာ  ျပင္သစ္ဘာသာစကားကို  အဂၤလိပ္ဘာသာစကားနဲ႔ အဆင့္တူ တရား ဝင္႐ုံးသုံးဘာသာစကားအျဖစ္သတ္မွတ္ေပး ခဲ့သ လို   ျပင္သစ္ ဘာသာစကားေျပာသူေတြက တနိုင္ငံ လုံးရဲ့ ၂၅ ရာခိုင္ႏွုန္းရွိသလို အစိုးရ ၀န္ထမ္းေတြရဲ့ ၂၅ ရာခိုင္ႏွုန္းကိုလည္း ျပင္သစ္ စကားေျပာသူေတြ နဲ႔ခန႔္ထားခဲ့ပါတယ္ ။ ဒါေၾကာင့္ပဲ အဲဒီမတိုင္ခင္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ကြီဘက္ျပည္နယ္ခြဲ ထြက္ေရးလွုပ္ရွားမွုေတြဟာ မဲခြဲဆုံးျဖတ္မွုေတြမွာ မေအာင္ျမင္ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္ ။


အျခားေသာ ေဒသဆိုင္ရာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ၊ ျပည္နယ္ေတြအလိုက္ အခြန္နဲ႔ သယံဇာတ္ခြဲေဝ ခြင့္ ေတြကလည္း အမ်ားႀကီး ဗဟိုကေန ခြဲေပးလိုက္တဲ့အတြက္ ကေနဒါျပည္ေထာင္စုဟာ အခုအထိ ကမၻာ့အလယ္မွာ ထည္ဝါေနဆဲျဖစ္ပါတယ္ ။


တကယ္ေတာ့ ဖက္ဒရယ္စနစ္က်င့္သုံးတဲ့နိုင္ငံေတြရဲ့ အားေကာင္းခ်က္ေတြကိုၾကည့္ ရင္ ေဒသ အစိုးရ ေတြမွာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြေပးတာေၾကာင့္ ဗဟို ခ်ဳပ္ကိုင္မွုကဲတဲ့စီမံခန႔္ခြဲမွု ထက္ စြမ္းေဆာင္ ရည္ပိုမိုျမင့္မား လာမွု ၊ မတူညီတဲ့ မူဝါဒအမ်ိဳးမ်ိဳးကိုစမ္းသပ္နိုင္ၿပီး အလုပ္ျဖစ္နိုင္တဲ့ မူဝါဒကို ေရြးထုတ္ကာ က်န္ ေဒသေတြမွာ လက္ေတြ႕က်င့္သုံးနိုင္မွု ၊ ေဒသအစိုးရေတြရွိေနတဲ့အတြက္ ေဒသခံလူထုအတြက္ နိုင္ငံေရး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကိစၥေတြမွာ ထဲထဲဝင္ဝင္ပါ၀င္နိုင္မွု ၊မတူညီေသာ ယဥ္ေက်းမွုအုပ္စုအသီးသီးအတြက္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာေတြရွိ တဲ့အတြက္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း မတူကြဲျပားမွုအေပၚ တန္ဖိုးထား ဆက္ဆံတတ္မွုစတဲ့ အခ်က္ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္ ။


တကယ္ေတာ့ အခုလတ္တေလာ သၽွမ္းျပည္အတြင္းက ၿမိဳ႕ဆိုင္းဘုတ္ေတြက သၽွမ္းစာေတြ ဖ်က္ဆီးခံရတာ ျပန္ဖ်က္သြားတာေတြဟာ တကယ္ေတာ့ ဗဟိုအစိုးရနဲ႔ ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရအေပၚ သက္ဆိုင္ရာ လူထုေတြက ယုံၾကည္မွု ေလ်ာ့နည္းေစတဲ့ ကိစၥ သံသယျဖစ္ေစ တဲ့ကိစၥပဲျဖစ္ပါတယ္ ။ ယုံၾကည္မွုတည္ေဆာက္မယ္ ၂၁ ပင္လုံ ဘာညာဆိုၿပီးေအာ္ေနတဲ့ အခ်ိန္ပါ ။ အခ်ိဳ႕ဆိုင္းဘုတ္ေတြဆို ျပန္ဖုံးထားတာမီးရွို႔ခံရတာေတြလည္းျဖစ္ေနပါတယ္ ။


အခုအခ်ိန္ထိဘာေၾကာင့္ဖ်က္တယ္ဆိုတာလည္း တရားဝင္ရွင္းလင္းၾကတာ မေတြ႕မိေသးပါ ဘူး ။ သၽွမ္းျပည္နယ္ မွာရွိတဲ့ လူထုအၾကားမွာေတာ့ ဒီကိစၥေတြဟာ လတ္တေလာမွာ တႏုံ႔ႏုံ႔နဲ႔ စုပ္တသပ္ သပ္ျဖစ္ ေနတဲ့အျပင္ မတူညီတဲ့လူမ်ိဳးစုအၾကားမွာလည္း သံသယေတြပြားေန တာေတြ႕ရ ပါတယ္ ။


တကယ္ေတာ့ ဒီကိစၥေတြဟာ  လူ႔အခြင့္ေရးအရခ်ိဳးေဖာက္မွု ၊ လူနည္းစု တိုင္းရင္းသား အခြင့္ေရး ေဖာက္ဖ်က္က်ဴး လြန္မွု ၊ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးနဲ႔ ယဥ္ေက်းမွုစာေပေတြ အေပၚခြဲျခားဆက္ဆံမွု ေတြနဲ႔လည္းအက်ဳံးဝင္ျပန္ပါတယ္ ။ ျပည္ေထာင္စုတန္းတူေရး ၊ ယုံၾကည္မွုတည္ေဆာက္ေရးဆိုတဲ့ ကိစၥေတြမွာ တိုင္းရင္းသားဘာသာ စာေပကိစၥေတြ ကလည္းအေရးပါပါတယ္ ။


ဒီမိုကေရစီနဲ႔လည္း တကယ္ေတာ့ ေဒသအလိုက္ဆိုရင္ မညီပါဘူး ။ ျပန္ဖ်က္ခဲ့တဲဲ့သူေတြ အေနနဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္နဲ႔ အာဏာကို အလႊဲသုံးစားျပဳရာလည္းေရာက္ပါတယ္ ။ တခ်ိဳ႕ကိစၥေတြက ပညာရွိ သတိျဖစ္ခဲ့ အမွိုက္ကစ ျပသာဒ္ မီးေလာင္ျဖစ္နိုင္တာမို႔ပါ ။ အဂၤလိပ္ေခတ္မွာေတာင္ သၽွမ္းျပည္နယ္က ၿမိဳ႕ဆိုင္းဘုတ္ေတြ လမ္းဆိုင္းဘုတ္ေတြ ကို သၽွမ္း ၊ အဂၤလိပ္ ၊ ျမန္မာ ဘာသာေတြနဲ႔ စိုက္ထူခဲ့တာပါ ။


' ဗမာေခါင္းေဆာင္ေတြက အဂၤလိပ္လက္ရာကို မဖ်က္ပဲ ဆက္လက္ေျခရာခံ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ မယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ့္တို႔အားလုံးဟာ ဗမာျဖစ္ကုန္ၿပီ ။ အခုသူတို႔မလုပ္တတ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သၽွမ္းဘဝက မကၽြတ္နိုင္ေသးဘူး' လို႔ ကြယ္လြန္သူ သၽွမ္းသံေတာ္ဆင့္ အယ္ဒီတာ ဦးစိန္ၾကည္ေျပာခဲ့တာကို ကၽြန္ေတာ္သတိရမိပါတယ္ ။


ကိုးကား-ခြန္းေဆ (ကၽြန္ေတာ္သူပုန္ျဖစ္လာပုံ )

ေဆာင္းပါးရွင္- စိုင္းထြန္းေအာင္လြင္ 




 
© 2012 All Rights Reserved | Asean Celebrity | Fonts @ AtFonts | Free Templates