လူမ်ိဳးစုံခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးနိုင္ငံ တည္ေဆာက္ျခင္း State - Nation နဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ့ ပင္လုံမူ



ဒီဇင္ဘာလ ၁၉ ရက္ ၂၀၁၆ အသြင္မတူတဲ့ ယဥ္ေက်းမွု ဓေလ့ ထုံးတမ္းနဲ႔ အသြင္မတူတဲ့မ်ိဳးႏြယ္စုေတြအေျမာက္ျမားေနထိုင္တဲ့ နိုင္ငံေတြအဖို႔ စတိတ္ေနးရွင္းသေဘာ ( လူမ်ိဳးစုံ ခ်စ္ၾကည္နိုင္ငံ ) ပုံစံနဲဲ့ နိုင္ငံတည္ေဆာက္ဖို႔ က်ယ္ က်ယ္ျပန႔္ျပန႔္ အႀကံျပဳတင္ျပသူေတြအထဲမွာ အဲဖရက္စတီဖင္ပါ၀င္ပါတယ္ ။


သူဟာဖက္ဒရယ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စာတမ္းေတြကိုလည္း ျပဳစုခဲ့ဖူးတဲ့ပါေမာကၡ တစ္ေယာက္ျဖစ္ပါတယ္။ သူနဲ႔ ေယးလ္းတကၠသိုလ္က ဟြမ္လင့္ ၊အိႏၵိယနိုင္ငံ က ယာဒက္ဖ္တို႔ပူးေပါင္းၿပီး Crafting State Nation ; India and Multinational Democracies ဆိုတဲ့ စာအုပ္ကို ေရးသားထားပါတယ္ ။


ေခတ္ေဟာင္းနိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚေတြမွာ နိုင္ငံတစ္ခုရဲ့နယ္နိမိတ္ပိုင္နက္နဲဲ့ ယဥ္ေက်းမွု နယ္နမိတ္ မ်ဥ္းေတြက တထပ္တည္းက်ေနရမယ္လို႔ဆိုၾကပါ တယ္။ အဲဒီလို အေနထားေၾကာင့္ နိုင္ငံတစ္ခု အတြင္း မွာလူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳး တည္းပဲ ရွိေနရမဲ့ သေဘာေဆာင္ပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမွုနဲ႔မတူကြဲျပားတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္ စု ေတြရွိ တဲ့နိုင္ငံမွာ နိုင္သူအကုန္ယူစနစ္နဲ႔ဗဟို ေရြးေကာက္ပြဲေတြ က်င္း ပေပး လိုက္ရင္ မေဂ်ာ္ရတီလူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳး ကပဲအျမဲနိုင္ေနမွာျဖစ္တဲ့ အတြက္ တျခားအင္အားနည္း မ်ိဳးႏြယ္စုေတြ အဖို႔နစ္နာမွုေတြရွိနိုင္တာ ေၾကာင့္ ပဋိပကၡေတြ မုခ်ေပၚလာနိုင္တယ္လို႔အဲဖရက္စတီဖင္ကဆိုပါတယ္ ။


ဒါဟာ မလုံေလာက္ပါဘူး။ မလုံေလာက္တဲ့အတြက္လည္း ယဥ္ေက်းမွုဓေလ့ ထုံတမ္းေပါင္းစုံရွိတဲ့ နိုင္ငံေတြမွာျပႆနာေပါင္းမ်ားစြာၾကဳံေတြ႕ခဲ့ရျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္ ။


တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္းေတြ႕ရတဲ့ျပႆနာေတြကို ေျပေျပလည္လည္ေျဖရွင္းနိုင္တဲ့အတြက္ကာလရွည ္ျပည္တြင္းစစ္ျပႆနာ အျဖစ္ မေရာက္ၾကပါဘူး ။


မရွင္းနိုင္တဲ့တိုင္းျပည္ေတြကေတာ့ ကာလရွည္ပဋိပကၡေတြနဲ႔ရင္ဆိုင္ခဲ့ရပါ တယ္။ေအာင္ျမင္ သြားတဲ့ ဒီမိုကေရစီ နိုင္ငံေတြကိုၾကည့္ရင္လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးနိုင္ငံ တစ္နိုင္ငံဆိုတဲ့ အေနထားမ်ိဳး မဟုတ္ၾကပါဘူးလို႔ သူတို႔က ဆိုပါတယ္ ။


အုပ္စု (၁) ။ ။ယဥ္ေက်းမွု ဓေလ့ထုံးတမ္းမ်ားျပားတဲ့နိုင္ငံေတြျဖစ္တယ္။ အဲဒီ လိုစုံလင္တဲ့အထဲမွာ တစ္ခ်ိဳ႕ ယဥ္ေက်းမွုရွိတဲ့ လူေတြကသီးျခားစုဖြဲ႕ေန ထိုင္ၾကတယ္။ သူတို႔အတြက္ထင္ရွားတဲ့အုပ္စု အသီးသီးက နိုင္ငံေရး မ်က္ႏွာ စာမွာေျပာဆိုေနၾကတယ္။တစ္ခ်ိဳ႕အမ်ိဳးသားေရးအရကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ဆို တာ ကို သုံးၿပီး လြတ္လပ္ေရးဆိုတဲ့ အဆင့္ အထိေျပာဆိုေနၾကပါတယ္။ အဲဒီအုပ္စုဝင္ေတြကို Robustly Multinational လူမွုအဖြဲ႕အစည္းေတြလို႔ေခၚၿပီး ကေနဒါက ကြီဘက္ျပည္နယ္ ၊ စပိန္က ကာတလန္ျပည္ နယ္ တို႔ပါ၀င္သလို ဘယ္လဂ်ီယံကေတာ့ ဖလမ္းဒါးေဒသေၾကာင့္ ပါ၀င္ပါတယ္။ ပန္ဂ်ပ္ျပည္နယ္ က ဆစ္ခ့္ခြဲထြက္လွုပ္ရွားမွု ၊မီဇိုခြဲထြက္ေရးနဲ႔ အေရွ႕ေျမာက္ျပည္နယ္ ခြဲထြက္ေရးလွုပ္ရွားမွုေတြရွိေနတဲ့အိႏၵိယနိုင္ငံကလည္း အဲဒီအုပ္စု ထဲပါ၀င္သြားပါတယ္ ။


အုပ္စု (၂) ။ ။ ယဥ္ေက်းမွုအရ အေတာ္ေလးမ်ားျပားတဲ့တိုင္းျပည္ေတြျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီ ဘာသာ စကားယဥ္ေက်းမွုအရ အုပ္စုေတြကနိုင္ငံေရးအရ ထင္ရွားၿပီး နယ္ေျမအလိုက္ အုပ္စုဖြဲ႕ စုဖြဲဲ့တာေတြ လုပ္မ ေနၾကပါ။ လြတ္လပ္ေရးေတာင္းဆိုတာေတြလည္းလုပ္မေနၾကပါ။ ဆြစ္ဇာလန္ နဲ႔အေမရိကန္လို နိုင္ငံ ေတြျဖစ္ပါတယ္ ။


အုပ္စု (၃)။ ။ ယဥ္ေက်းမွု ဓေလ့ထုံးတမ္းေတြ တစ္မ်ိဳးတည္းျဖစ္ေနတဲ့နိုင္ငံေ တြျဖစ္ပါ တယ္။ အဲဒီလိုျဖစ္ေန တာေၾကာင့္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးတည္းကတစ္နိုင္ငံ လုံးကိုလႊမ္းမိုးထားတယ္လို႔ေတာင္ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ အဓိက လူမ်ိဳးႀကီးနဲဲ့ အလားတူရပိုင္ခြင့္ေတြေတာင္းေနတဲ့ လူမ်ိဳးေတြလည္းမရွိၾကပါ။ ဂ်ပန္ ၊ ေပၚတူဂီနဲ႔ စကင္ဒီေနး ဗီးယန္း နိုင္ငံအမ်ားစုပါ၀င္ပါတယ္။ ျပင္သစ္နိုင္ငံ ကေတာ့ တစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာအေျခခံတဲ့ ေနရွင္း စတိတ္ ျဖစ္ ပါတယ္။၁၉ ရာစု ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးၿပီးခ်ိန္မွာ ယဥ္ေက်းမွုအရေကာနိုင္ငံေရး အရပါ၊ အမွတ္သ႐ုပ္ လကၡဏာ တစ္ခုတည္းရွိေစမဲဲ့ တျပည္ေထာင္ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံ ( Unitary Nation State ) တည္ေထာင္ဖို႔ စီမံခဲ့ပါတယ္။ ဖက္ဒရယ္လစ္ဇင္ နဲ႔ပတ္ သက္ လို႔ ျမန္မာမွာလိုပဲ တကယ့္ကို ေၾကာက္လန႔္ စရာ ေသ ဒဏ္ ေပးနိုင္တဲ့ ျပစ္မွုအျဖစ္ကို သတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါတယ္ ။


ေဒသအလိုက္ကြဲျပားျခားနားတဲ့ ယဥ္ေက်းမွုေတြကို ပုံစံေပၚလာေအာင္ ခြင့္ျပဳေပး တာမ်ိဳး မရွိခဲ့ပါဘူး။ ျပင္သစ္နိုင္ငံတစ္ဝွမ္းကေက်ာင္းေတြမွာတူညီတဲ့ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေတြပဲ သင္ၾကားေပးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးနဲ႔ တစ္မ်ိဳး နိမ့္ခ်ေစာ္ကားမွုေတြ မပါသလိုလိုသလိုပုံသြင္းမွု ေတြ မပါပါဘူး။ ဆရာေတြ အား လုံးကိုလည္း ဗဟိုကေနပဲေလ့က်င့္သင္ၾကားေပး အသိအမွတ္ျပဳ လက္ မွတ္ ထုတ္ေပးပါတယ္။ ျပင္သစ္ အမ်ိဳးသားလကၡဏာ တစ္ခုတည္းျဖစ္ လာေအာင္ နဲ႔ ေပါင္းစည္းမွု သေကၤတအျဖစ္ အားလုံးစစ္မွုမထမ္း မေနရ ဥပေဒျပဌာန္းေပးထားပါတယ္ ။


ဒါေပမဲ့ ျပင္သစ္မွာျပင္သစ္နိုင္ငံသားျဖစ္မွုအေပၚ ျပဌာန္းခ်က္ေတြ အတိုင္း သာတူညီမၽွခံစားခြင့္ရွိပါတယ္။ ေပၚတူဂီ ၊ ဂ်ပန္ ၊ ဆြီဒင္တို႔လည္း ေအာင္ျမင္ တဲ့ တျပည္ေထာင္ ေနးရွင္းစတိတ္ျဖစ္သြားဖို႔နီးစပ္သြားသလို ဂ်ာမန္ ၾသ စေၾတး လ်တို႔လို ဖက္ဒရယ္နိုင္ငံေတြကလည္း ေနရွင္း စတိတ္ျဖစ္ဖို႔ နီးစပ္ သြားပါၿပီ။ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံတစ္ခုကို တည္ေထာင္ေနတုန္း လူ႔အဖြဲ႕အစည္း အတြင္း ျခားနားမွုေတြက နိုင္ငံသားေတြအတြင္း သာတူညီမၽွရွိတယ္လို႔ ခံစားရတာ ၊ အားလုံးသမိုင္းေၾကာင္း တူညီတယ္လို႔ခံစားရရင္ ဒီမိုကေရစီ တည္ေဆာက္ေရးလမ္းေၾကာင္းမွာအေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္မေနဘူးလို႔ အဲ ဖရက္စတီဖင္က ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ဒီလိုအေနထားေတြက ရင့္က်က္ခိုင္ မာၿပီးသားနိုင္ငံမွာပဲ လြယ္လြယ္ ကူကူ ကူးေျပာင္းနိုင္တာျဖစ္တယ္လို႔ သူကဆိုပါတယ္။ ၂၀ ရာစုေနာက္ပိုင္းေရာက္လာတဲ့အခါ အစိုးရ မူဝါဒ နဲ႔ တျပည္ေထာင္အမ်ိဳးသားနိုင္ငံတည္ေထာင္ဖို႔ ဆိုတဲ့ ကိစၥေတြကအခက္ အခဲေတြရွိလာတယ္လို႔ သူကဆိုပါ တယ္ ။


စပိန္တို႔ဘယ္လ္ဂ်ီယံတို႔လိုနိုင္ငံေတြေတာင္ခြဲထြက္ေရးနဲ႔ ၾကဳံရတာကို သူေက ထာက္ၿပ ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္နိုင္ငံတစ္ခုမွာ လူမ်ိဳးစုံ - ဘာသာစုံၿပီးအဲဒီလို စုံလင္မွုက နိုင္ငံေရးအရလည္း အဓိပၸာယ္ ထင္ရွား ေလးနက္ေနရင္ ( State-Nation ) လူမ်ိဳးစုံခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမွု ပါတဲ့ စရိုက္လကၡဏာအေျခခံနိုင္ငံကို တည္ ေထာင္ဖို႔ စဥ္းစားဖို႔ ၊ ဖန္တီးဖို႔ ၊အသိအမွတ္ျပဳေထာက္ခံဖို႔ လိုအပ္တယ္ လို႔ အဲဖရက္စတီဖင္က ဆိုပါတယ္။ ဟြမ္လင့္နဲ႔ အဲဖရက္စတီဖင္တို႔ဟာ State Nation အယူအဆနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ စတိတ္ေနးရွင္းဆိုတာဟာ တိုင္းရင္းသား မ်ိဳးႏြယ္စု လူမ်ိဳးစုံ ယဥ္ေက်းမွုအစုံပါ၀င္တဲ့ စုံလင္မ်ားျပားတဲ့ နိုင္ငံျဖစ္တယ္ ။


သို႔ေသာ္နိုင္ငံေတာ္အေပၚ သစၥာရွိ ၊ အသိအမွတ္ျပဳတယ္လို႔ သက္ဆိုင္ ရာျပည္သူမ်ားက ေထာက္ခံတဲ့ စနစ္မ်ိဳး ျဖစ္တယ္လို႔ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆို ပါ တယ္။စာေရးသူတို႔နိုင္ငံနဲ႔ ယဥ္ေက်းမွုအရေကာ လြတ္လပ္ေရး သမိုင္းအရ ပါဆက္စပ္ခဲ့တဲ့ အိႏၵိယနိုင္ငံဟာ ( State – Nation ) လူမ်ိဳးဘာသာယဥ္ေက်း မွုအစုံ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမွုအေပၚ အေျခခံတည္ေဆာက္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္ ။


စာေရးသူနဲ႔ ခင္မင္တဲ့ မီဇိုရမ္ျပည္နယ္က မီဇိုခ်င္းမ်ိဳးႏြယ္ မိတ္ေဆြနဲ႔ အ႐ုန ခ်န္ျပည္နယ္က Tai Khamtis ( ျမန္မာက ခႏၲီးရွမ္းနဲ႔ တူတယ္) မိတ္ေဆြ တစ္ေယာက္ဆိုရင္ သူတို႔နိုင္ငံအေပၚ သူတို႔ ခ်စ္ခင္သစၥာရွိေၾကာင္း စာေရးသူ ကိုေျပာျပဖူးပါတယ္။ သူတို႔နိုင္ငံရဲ့ျပည္ေထာင္စုစနစ္ ၊နိုင္ငံသားေတြအေပၚ ဂ႐ုစိုက္မွု ေတြေၾကာင့္လည္း ဒီမိုကေရစီစနစ္နဲ႔အေျခခံဥပေဒ အေပၚ နိုင္ငံ သားေတြရဲ့ ယုံၾကည္ေလးစားမွု ျမင့္တယ္လို႔လည္းသူတို႔ႏွစ္ဦးစလုံးက စာေရးသူကို ေျပာျပခဲ့ဖူးပါတယ္ ။


အမွန္ေတာ့ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီကို အေျခခံတဲ့ အိႏၵိယနိုင္ငံဟာလည္း စာေရး သူ တို႔နိုင္ငံလိုပဲ လြတ္လပ္ေရး ရစက တျပည္ေထာင္ပုံစံရွိခဲ့တာ ပါ။ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းျဖစ္တဲ့ ဂ်ဝါဟာလာေန႐ူးနဲ႔ ကြန္ကရက္ပါတီရဲ့ လိမၼာပါးနပ္တဲ့ အမ်ားသေဘာတူ အာဏာခြဲေဝေရးအစီအမံေတြေၾကာင့္ပဲ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးသိပ္မၾကာခင္ ၁၉၅၀နဲ႔ ၁၉၆၀ အၾကားမွာတင္ ဒီမိုကရက္တစ္ State – Nation ျဖစ္လာပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးၿပီးခ်င္း ပါကစၥတန္ခြဲထြက္မွုနဲ႔ၾကဳံခဲ့ ရေပမဲ့ ေနာက္ၾကဳံရတဲ့ ဆစ္ခြဲထြက္မွုေတြနဲ႔ တမီလ္နာဒူျပည္နယ္အေရး ေတြ မွာ ေတာ့တင္းမာမွုမရွိေအာင္ကိုင္တြယ္နိုင္ခဲ့တဲ့အတြက္လည္း ခြဲထြက္မွု မရွိပဲေျပလည္ခဲ့ တာပါ ။


ေနရွင္းစတိတ္ ေပၚလစီဆိုတာ တိုင္းျပည္တစ္ခုရဲ့ ယဥ္ေက်းမွုေတြနဲ ့နိုင္ငံေရး နယ္နိမိတ္ကို ကိုက္ညီေအာင္ နိုင္ငံေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းနည္းလမ္းနဲပ ႀကိဳး စားပုံေဖာ္တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ယဥ္ေက်းမွု ပုံစံတူညီမွုေတြက တပုံစံတည္းမရွိပဲ ကြဲျပားမွုေတြမ်ား တဲ့ေနရာေတြမ်ားပါ တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကြဲျပားျခားနားမွုေတြကိုဂ႐ုစိုက္ၿပီး ကြဲျပားျခားနားမွုေတြ အတြက္အခြင့္ထူးေပးလိုက္တာေတြလည္းရွိပါတယ္။ေနးရွင္းစတိတ္ေတြကိုအေကာင္ထည္ေဖာ္ရာမွ ေပ်ာ့ေျပာင္းတဲ့နည္းလမ္းေတြသုံးခဲ့တဲ့နိုင္ငံေတြရွိသလိုၾကမ္းတမ္းတဲ့နည္းလမ္းေတြသုံးတဲ့နိုင္ငံေတြလည္း ရွိပါတယ္။ နံပတ္ (၁)နိုင္ငံအတြင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ မတူကြဲျပား သူေတြအၾကား သစၥာခံမွု တစ္ မ်ိဳး ထူးထူးျခားျခားေပၚလာေအာင္ ဆြဲေဆာင္စည္း႐ုံးနည္း၊ ေစ့ေဆာ္ေပးတဲ့ နည္း၊ ဖန္တီး ေပး တဲ့ နည္း ၊ နံပတ္ (၂) အဲဒီလိုဖန္တီးေပးမွုအေပၚ ေနးရွင္းစတိတ္ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေတာ္ကို မူလက မေထာက္ခံသူေတြ ေနာက္ပိုင္းေထာက္ခံ လာေအာင္ အမွတ္လကၡဏာကို မိမိဆႏၵအရ ပူးေပါင္း ပါ၀င္ လာေအာင္ တိုက္တြန္းအားေပးျခင္း ၊ နံပတ္ (၃) ေနးရွင္းစတိတ္ရဲ့ ပုံစံ ကိုလက္ခံလာေအာင္ အျခားမူကြဲ ေတြကို လက္မခံပဲတားဆီးပိတ္ပင္ျခင္း ၊ ရွိၿပီးသားဆိုရင္ အင္အား နည္းသြားေအာင္ဖိႏွိပ္ျခင္း၊ ေပ်ာက္ ကြယ္သြားေအာင္ ဖိအားေပးျခင္း ( ျမန္မာမွာ ဗုဒၶဘာသာ တျပည္ေထာင္ထူေထာင္ရန္ ႀကိဳးစားျခင္း ၊ မဆလေခတ္ကတိုင္းရင္းသားစာေပေတြကို ႏွိပ္ ကြပ္ ျခင္း ၊ အျခားမ်ိဳးႏြယ္စု ကိုးကြယ္မွုအမွတ္ လကၡဏာ ပါပါက နိုင္ငံသားမွတ္ပုံတင္ ခက္ခဲ ေအာင္ လုပ္ျခင္း( အစိုးရအလုပ္အကိုင္ရာထူး တပ္ရာထူးတက္ရန္ ခက္ခဲျခင္း ) ၊ နံပတ္ (၄) တစ္ခ်ိဳ႕ျဖစ္ရပ္ ေတြမွာ ဖိအားေပးရာက တစ္ဆင့္ လူမ်ိဳးသုဥ္း သတ္ျဖတ္တဲ့အထိ က်ဴးလြန္ျခင္းစတဲ့ နည္းလမ္း ေလးသြယ္ကေတာ့ အမ်ိဳး သားနိုင္ငံထူေထာင္ဖို႔ ႀကိဳးစားရာမွာေတြ႕ရတဲ့ နည္း လမ္းေတြပဲျဖစ္ တယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္ ။


အမ်ိဳးအစားကြဲျပားေနေပမဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ယဥ္ေက်းမွု အမွတ္လကၡဏာေတြ ကိုနိုင္ငံေရး အင္စတီက်ဴး ရွင္းအရ ေလးစားလိုက္နာၿပီးခ်ဥ္းကပ္တာကေတာ့ State Nation ေပၚလစီျဖစ္ပါ တယ္။ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္း အတြင္း မတူကြဲျပားေန တာကို နိုင္ငံေရးနည္းလမ္းနဲ႔ တရားဝင္ေဖာ္ၿပ ခြင့္ျပဳတာဟာ ယဥ္ေက်း မွုေပါင္း စုံ စီးေမၽွာ ေစတဲ့ State Nation ေပၚလစီပဲျဖစ္ပါတယ္ ။


အခ်င္းခ်င္းခြဲျခားဆက္ဆံခံရတယ္ထင္လို႔ ပဋိပကၡျဖစ္ေနတာ ( သို႔မဟုတ္ )တင္းမာမွုေတြရွိေန တာကို ေျပလည္ဖို႔အတြက္ ေက်နပ္ေအာင္အခြင့္အေရးေတြေပးလိုက္တာကလည္း State – Nation ေပၚလစီပဲျဖစ္ပါတယ္ ။


အဲဒီလိုပါ၀င္ေအာင္လုပ္တဲ့ေနရာမွာ ခြဲျခားဆက္ဆံတဲ့ပုံနဲ႔အထူးအခြင့္ေရးေပး တာ ၊ အတင္းအက်ပ္ လုပ္ယူတာ မရွိပါ ။


နိုင္ငံေရးရာနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ကိစၥေတြမွာ We ကၽြန္ုပ္တို႔အားလုံးျဖစ္ေအာင္လည္း State Nation က အားေပးပါတယ္ ။


တခ်ိန္တည္းမွာလည္းလူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း လူမ်ိဳး ၊ ဘာသာကြဲျပားမွုေတြ အၾကားေလးစား လိုက္နာ ဖို႔အတြက္ အကာကြယ္ျဖစ္ေစမဲ့ ကိစၥရပ္ေတြကို လည္း ဖန္တီးေပးပါတယ္။ ငါတို႔အားလုံး ဆိုတဲ့ အျမင္ကိုသြင္းေပးမွုမွာ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမွု ဘာသာစကားတန္းတူအခြင့္အေရး ၊ သမိုင္းဆိုင္ရာတန္း တူညီမၽွေဖာ္ျပခြင့္ ( ျမန္မာမွာေတာ့ဗမာတစ္မ်ိဳးတည္းကို အသားေပးတဲ့လို သလိုဆြဲတဲ့ သမိုင္းသင္ရိုးညႊန္းတမ္းေတြကို ေက်ာင္းေတြမွာသင္ခိုင္းခဲ့ဖူး ) ၊ ယဥ္ေက်းမွု ဓေလ့ထုံးတမ္းဆိုင္ရာ ေဖာ္ျပခြင့္ေတြကလည္းအေရးပါ ပါတယ္။ နိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အထိမ္းအမွတ္အသား သေကၤေတ တြမွာနိုင္ငံေတာ္အလံက အစပါ ၊ နိုင္ငံသားေတြႏွစ္သက္စြဲလမ္း တဲ့စိတ္ေတြေ ပၚလာေအာင္ ၊နိုင္ငံသားေတြရဲ့အေျခခံဥပေဒနဲ႔နိုင္ငံကိုခ်စ္စိတ္ေပၚ လာေ အာင္ လည္း အားေပးပါတယ္ ။


ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံေတြမွာေတာ့ အဲဒီ State Nation ပုံစံက ဖက္ဒရယ္စနစ္နဲ႔ အံဝင္ခြင္က်ပါပဲ လို႔ဆိုၿပီး မတူကြဲျပားမွုေတြမ်ားတဲ့ နိုင္ငံေတြ ကလည္းဒီမိုကေရ စီတည္တံ့ဖို႔ ဖက္ဒရယ္ စနစ္ ကိုက်င့္သုံးမွ အဆင္ေျပနိုင္တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္း အမ်ားႀကီးမဟုတ္ေပမဲ့ သီးသန႔္တျခားစကားေျပာတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စု ႏွစ္စု ၊ သုံစုရွိေနၿပီး သူတို႔က လူနည္းစုျဖစ္ေနရင္ သူတို႔အတြက္ မေဂ်ာ္ရတီ လက အကုန္ဆုံးျဖတ္ဆိုတဲ့ ပုံစံမ်ိဳး မျဖစ္ရေအာင္ဖက္ဒရယ္ မဟုတ္ေတာင္ သူတို႔ကို အခြင့္အေရးေပးထားတဲ့ ဖက္ဒေရစီပုံစံမ်ိဳးကို က်င့္သုံးၾကပါတယ္။ ဖက္ဒေရစီဆိုတာ နိုင္ငံေရးနဲ႔ယဥ္ေက်းမွုအရ ထင္ရွားတဲ့ ဒါမွ မဟုတ္သီးသန႔္ရွိတဲ့ နယ္ေျမေဒသတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္ ။


အင္ဒိုနီးရွားနိုင္ငံအာေခ်းျပည္နယ္ကလက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡေျဖရွင္းဖို႔ ျပည္နယ္ေရြးေကာက္ပြဲမရွိ တဲ့အင္ဒိုနီးရွားမွာ အာေခ်းအတြက္ျပည္နယ္ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္ေပးၿပီး ၊ ျပည္နယ္က ဥပေဒျပဳခြင့္ အခ်ိဳ႕နဲ႔ အခြန္ေကာက္ခံခြင့္ ၊ျပည္နယ္ရဲတပ္ဖြဲ႕ကိုထိန္းခ်ဳပ္ခြင့္ အာေခ်းကထြက္တဲ့ ေရနံ ၀င္ေငြ ရ၀ရာႏွုန္းကိုျပည္နယ္က ခြဲေဝရယူခြင့္ေတြေပးမွ အာေခ်းလက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡက ေျပလည္ ခဲ့ပါတယ္။ အီတလီမွာလည္း တျပည္ေထာင္ဆိုေပမဲ့ ဂ်ာမန္စကားေျပာ ၈၅%ရွိတဲ့ နယ္ေျမတစ္ခုမွာ ဖက္ဒေရစီပုံစံက်င့္သုံးေ ပးရသလို နယူးဇီလန္မွာေတာ့မာအူရီမူလ ဌာေနမ်ိဳးႏြယ္စုေတြအတြက္ သီးသန႔္ေရြးေကာက္ပြဲမဟုတ္ေပမဲ့ဗဟိုလႊတ္ေတာ္မွာ မနစ္နာရေအာင္ အခ်ိဳးက်မဲနဲ႔ပါ၀င္ခြင့္ ေပးထား ရပါတယ္။ဆုံးျဖတ္ခြင့္ေတာင္မတူပါဘူး ။


စတိတ္ေနးရွင္းစနစ္က်င့္သုံးရာမွာ ေအာင္ျမင္တဲ့ ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံအမ်ားစု ကေတာ့ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီ က်င့္သုံးၾကတာ ျဖစ္ၿပီးပါလီမန္စနစ္က ညႊန႔္ေပါင္းနဲ႔အားလုံးပါ၀င္နိုင္တဲ့ အစိုးရဖြဲ႕စည္း ဖို႔ ခြဲေဝေပး လို႔ရ တဲ့ စနစ္ေတြပါတဲ့ အ တြက္ျဖစ္ပါတယ္။ မေဂ်ာ္ရတီအမ်ားစုရတဲ့ပါတီသာမရွိခဲ့ရင္ ညႊန႔္ေပါင္း ဖြဲ႕ဖို႔ လိုလာမွာျဖစ္တဲ့အတြက္မိတ္ဖက္ပါတီေတြရဲ့ ေထာက္ခံမွုကိုရဖို႔ အေပး အယူညႇိ ႏွိုင္းမွုေတြ အဆက္မျပတ္လုပ္ရမွာျဖစ္ တယ္။ နိုင္ငံအနံ့ၿပိဳင္နိုင္တဲ့ ပါတီေတြက ဗဟိုအစိုးရဖြဲ႕စည္းမွုမွာ လိုအပ္တဲ့ မဲမရလို႔ေဒသဆိုင္ရာမ်ိဳးႏြယ္စု ပါတီေလးေတြရဲ့ ေထာက္ခံမွုကိုလိုေနမယ္ဆိုရင္ ေဒသဆိုင္ရာမ်ိဳး ႏြယ္စု အစု အဖြဲ႕ပါတီေတြရဲ့ ေထာက္ကူမွုနဲ႔ဗဟိုမွာအစိုးရဖြဲ႕နိုင္မွာျဖစ္ၿပီး အျပန္လွန္ အားျဖင့္ မ်ိဳးႏြယ္စုပါတီေလးေတြ ကို လည္း ဗဟိုအစိုးရမွာ ေနရာေပးျခင္းျဖင့္ေဒ သအေျချပဳပါတီေတြကို ဗဟိုလိုလားတဲ့ပါတီျဖစ္ေအာင္ ဆြဲေဆာင္နိုင္ ပါလိမ့္ မယ္လို႔ အဲဖရက္စတီဖင္ကဆိုထားပါတယ္ ။


စတိတ္ေနးရွင္းမွာ ယဥ္ေက်းမွုျခင္းေပါင္းစည္းတာမ်ိဳးရွိရွိမရွိရွိနိုင္ငံေရး အရ ေပါင္းစည္း တာမ်ိဳး ရွိဖို႔က အေရးႀကီးပါတယ္။ အိႏၵိယနိုင္ငံမွာဟင္ဒီနဲ႔ အဂၤလိပ္ကို႐ုံးသုံးအျဖစ္ သတ္မွတ္ ထားၿပီး က်န္တဲ့ ေဒသ အလိုက္ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြ အသုံးျပဳတဲ့ ဘာသာစကား ၂၂ မ်ိဳးကို တရားဝင္ ဘာသာ စကား အျဖစ္သတ္မွတ္ ထားပါတယ္။ ဟင္ဒီမသုံးတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြကအဂၤလိပ္စာကို အသုံးျပဳၿပီး နိုင္ငံတဝွမ္းအစိုးရဌာနေတြမွာ အလုပ္လုပ္နိုင္ပါတယ္။ စာေရးသူနဲ႔သိကၽြမ္းတဲ့ အ႐ုနခ်န္ျပည္ နယ္က Tai Khamtis မိတ္ေဆြတစ္ဦး ဆိုရင္ ဟင္ဒီ ဘာ သာစကားမတတ္ေပမဲ့ အဂၤလိပ္ဘာ သာ စကားနဲ႔တင္ အ႐ုနခ်န္ျပည္နယ္ အစိုးရ႐ုံးမွာ အရာရွိ အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေန တာျဖစ္ပါတယ္။ နာဂလန္း ျပည္နယ္ဆိုရင္ ဖက္ဒရယ္ယူနစ္ရတဲ့ ျပည္နယ္ ထဲပါၿပီး ( အိႏၵိယမွာ ဖက္ဒရယ္ယူနစ္ရတဲ့ ျပည္နယ္ မရတဲ့ ျပည္နယ္ရွိ၊ ဗဟိုလႊတ္ေတာ္မွာ အမတ္ အေရ အတြက္ အခ်ိဳးမညီပါ) မဲဆႏၵနယ္နည္းေပမဲ့ ဗဟိုအစိုးရမွာ မၾကာ ခဏ ေနရာရတဲ့သူေတြရွိေနတာဟာ ဗဟိုေရြးေကာက္ပြဲေတြမွာနိုင္ငံ လုံးဆိုင္ရာ ပါတီေတြအေနနဲ႔ အျပတ္အသတ္မနိုင္တဲ့အႀကိမ္မ်ား လာတဲ့ အတြက္ ေဒသအေျခစိုက္ပါတီေတြနဲ႔ မဟာမိတ္ဖြဲ႕ရလို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ကယ္ေတာ့ အိႏၵိယနိုင္ငံဟာလြတ္လပ္ေရးရခ်ိန္မွာပဲ ဟင္ဒီစကားအျပင္ အျခားဘာသာစကားေတြကို လူ ၁၃သန္းေလာက္က သီးျခားအသုံးျပဳေန တဲ့ နိုင္ငံျဖစ္ေနခဲ့တာပါ။ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကလည္းကိုယ္ပိုင္အမွတ္ လကၡဏာေတြရွိၾကသလို ဟိႏၵဴ ၊ ဗုဒၶ ၊ခရစ္ယာန္ ၊ ဆစ္ခ့္ စတဲ့ဘာသာေတြနဲ႔ စုံလင္လွတဲ့ နိုင္ငံပါ။ မြတ္ဆလင္က ၁၆၁သန္းရွိၿပီး ကမၻာမွာ တတိယ မြတ္ဆ လင္အမ်ားဆုံးနိုင္ငံလည္းျဖစ္ပါတယ္။ဒီမိုကေရစီနဲ႔ အစၥလာမ္ သဟဇာတ မျဖစ္ဘူးဆိုၿပီး ယူဆသူေတြဘက္ကၾကည့္ရင္အိႏၵိယက အံ့ၾသစရာျဖစ္ၿပီး ဖက္ဒရယ္စနစ္ကိုလည္း က်င့္သုံးေနပါတယ္ ။


ကမၻာေပၚကသက္တမ္းအၾကားဆုံး မ်ိဳးႏြယ္စုစုံလင္ ဖက္ဒရယ္နိုင္ငံေလး ခုျဖစ္တဲ့ဘယ္လဂ်ီယံ ၊ စပိန္ ၊ ကေနဒါ အိႏၵိယ ေလးနိုင္ငံမွာ အိႏၵိယက တစ္ဦးခ်င္းဝင္ေငြနဲ႔ လူေနမွုအဆင့္ အတန္း အနိမ့္ ဆုံးနို င္ငံျဖစ္ ပါတယ္ ။နိုင္ငံလူဦးေရ သန္း ၁ေထာင္ေက်ာ္နဲ႔တြက္ၾကည့္ရင္ တႏွစ္ပၽွမ္းမၽွ ဝင္ေငြက တစ္ဦး ခ်င္းဆိုရင္ ေဒၚလာ ၄၀၀၀ ေက်ာ္သာရွိပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီမိုကေရစီ စတိတ္ေနးရွင္း ( လူမ်ိဳးစုံခ်စ္ၾကည္နိုင္ငံ ) ကို အိႏၵိယကေအာင္ျမင္စြာ ထူေထာင္ထားနိုင္ပါတယ္။ နက္နက္ရွိုင္းရွိုင္းကြဲျပားေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းကို စုစည္းဖို႔ နိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ ၊ က်င့္ဝတ္ပိုင္းနဲ႔အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ နယ္ပယ္ေတြမွာ ကာလရွည္ၾကာဖန္တီးခဲ့ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။အိႏၵိယမွာ မတူကြဲျပားတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြအမ်ား အျပား ရွိၿပီးကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ျပႆနာေျပလည္ေစဖို႔အတြက္ အခ်ိဳးမညီဖက္ဒရယ္ ကိုဖန္တီးခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္ ။


ကိုးကြယ္ရာဘာသာေတြကလည္းနက္နက္ရွိုင္းရွိုင္းကြဲျပားေနၾကတာပါ။မြတ္ဆလင္သမၼတျဖစ္တဲ့အခါလည္း ျပႆနာႀကီးႀကီးမားမားမရွိခဲ့ပါဘူး။ တစ္ကယ္ေတာ့ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရသြားတဲ့နိုင္ငံကို ဘယ္လို အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္မလဲ ၊ မတူကြဲျပားမွုေတြကိုဘယ္လို ေပါင္းစည္း မလဲဆိုတာ အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္မွာရွိေနစဥ္ ၁၉၂၀ ေလာက္ကတည္းကအိႏၵိယ ကြန္ကရက္ ပါတီက ပါတီရဲ့ မူဝါဒအေနနဲ႔ အေသးစိပ္ေလ့လာမွုေတြျပဳ ခဲ့တာပဲျဖစ္ပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒမွာ နိုင္ငံသားအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္က နယ္ေျမေဒသကို အေျခခံတာေၾကာင့္ State Nation နဲ႔ေတာ္ေတာ္ေလးကို ကိုက္ညီခဲ့ပါတယ္ ။


လြတ္လပ္ေရးရသြားတဲ့ အိႏၵိယဟာလႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ပါတဲ့ ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို က်င့္သုံးရမယ္ဆိုတာ ၁၉၂၈ခုနစ္ေက်ာ္ကာလကတည္းက ကြန္ကရက္ပါတီ အစီရင္ခံစာက အတည္ျပဳခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ကယ္ေတာ့ အိႏၵိယကို စတိတ္ေနးရွင္းအျဖစ္ အျပည့္အေဝ အသိမွတ္ျပဳလိုက္တာ၁၉၅၇ မွျဖစ္ၿပီး ဘာသာစကားတစ္ခုစီနဲ႔ သုံးစြဲေနတဲ့ ျပည္သူေတြကသူတို႔သက္ဆိုင္ရာ ကိုယ္ပိုင္ျပည္နယ္ရသြားၿပီး သက္ဆိုင္ရာ ဘာသာစကားနဲ႔အုပ္ခ်ဳပ္လို႔ ရသြား ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ သီးျခားျပည္နယ္ဖန္တီးလို႔ရတာေၾကာင့္ စာေရးသူ တို႔နိုင္ ငံက ခ်င္းေတြနဲ႔မ်ိဳးႏြယ္စုတူတဲ့ မီဇိုေတြဟာ မီဇိုရမ္ျပည္နယ္အျဖစ္ရသြားၿပီး တိုင္းရင္းသား ရိုးရာယဥ္ေက်းမွုထိန္းသိမ္းခြင့္ ၊မီဇိုလူမ်ိဳးေတြပဲမဲေပးလို႔ရ တဲ့ ေဒသႏၲရေရြးေကာက္ပြဲ ၊ ေျမယာပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ေတြ ရခဲ့သလို ၁၉၈၆က မီဇို သေဘာတူညီခ်က္ကလည္းမီဇိုခြဲထြက္ေရးကိုအၿပီးသတ္ေစခဲ့ပါတယ္ ။


ဘာသာေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔မတူကြဲျပားတဲ့ ဘာသာအလိုက္ သာသနာျပဳခြင့္ ၊အေဆာက္အဦးေဆာက္ခြင့္ ေတြကလည္းလြတ္လပ္မွုရွိၿပီး ဟာဂ်္ဘုရားဖူး အျဖစ္မကၠာကိုသြားတဲ့ မြတ္ဆလင္ေတြကို အိႏၵိယ အစိုးရက ေထာက္ ပံ့ေၾကးေပးပါတယ္။႐ုံးပိတ္ရက္ေတြကလည္း ဟိႏၵိဴေတြအတြက္ ၅ ရက္ မြတ္ဆလင္ေတြအတြက္ ၅ ရက္အျခားဘာသာဝင္ေတြအတြက္ ၅ ရက္ သတ္မွတ္ေပးထားပါတယ္ ။


အိႏၵိယက တမီလ္ခြဲထြက္ေရးအတြက္ လွုပ္ရွားေနခ်ိန္ State Nation ေပၚလစီ အရမ်ိဳးႏြယ္စု အခြင့္ေရးေတြ ေပးတဲ့အတြက္ ေျပလည္သြားေပမဲ့သီရိလကၤာနိုင္ငံမွာေတာ့ တမီလ္ေတြကို Nation State ျဖစ္ေအာင္ အတင္းသြတ္သြင္း ခဲ့တာေၾကာင့္လူေတြ သိန္းနဲ႔ခ်ီ ေသေၾကၿပီးမွ ျပည္တြင္း စစ္အဆုံး သတ္ခဲ့ရ ပါတယ္ ။


အဲဖရက္စတီဖင္ဆိုခဲ့တာကယူကရိန္းအေၾကာင္းလည္း သူေလ့လာထားၿပီး ၁၉၉၁ ယူကရိန္းနိုင္ ငံျဖစ္ လာတဲ့ အခါမွာအားလုံးျခဳံငုံပါ၀င္တဲ့မ်ိဳးႏြယ္စု အစုံပါ ၀င္တဲ့ယူကရိန္း မျဖစ္ခဲ့ဘူးလို႔သူက ဆိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ နိုင္ငံအေရွ႕ျခမ္းက ႐ုရွားစကားေျပာေတြနဲ႔ ျပႆနာတက္နိုင္တယ္လို႔ ၂၀၀၀ ခုနစ္ေက်ာ္ေလာက္ တည္းသူက သတိေပးခဲ့ပါတယ္။ တစ္ကယ္လည္း နိုင္ငံအေရွ႕ျခမ္းက႐ုရွား စကားေျပာေတြေၾကာင့္ခရိုင္းမီးယား အေရး ျပႆနာ ေပၚခဲ့ရၿပီ မဟုတ္ေ ပေလာ ။


အိႏၵိယနဲ႔လြတ္လပ္ေရးေခတ္ၿပိဳင္ ျမန္မာနိုင္ငံမွာေတာ့ ေန႐ူးရဲ့မိတ္ေဆြလည္းျဖစ္တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း လည္း State Nation ျဖစ္ဖို႔ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကိဳးစား တဲ့  အခ်ိန္နဲ႔ေန႐ူးႀကိဳးစားတဲ့ အခ်ိန္ကြာတာက ဗိုလ္ခ်ဳပ္က သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းကသာ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ကိစၥေတြ လုပ္ခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး ဖဆပလ အေနနဲ႔ အိႏၵိယက ကြန္ကရက္ပါတီလို ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ခဲ့တာေတာ့မဟုတ္ပါဘူး ။


ဒါေၾကာင့္ ၁၉၄၆ ပထမ ပင္လုံမွာ ဖဆပလ ကိုယ္စားလွယ္ ဦးႏုဟာ မေအာင္ျမင္ခဲ့ရသလို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကြယ္ လြန္လို႔ သူ႔အေနနဲ႔ အရိုက္အရာ ဆက္ခံရခ်ိန္မွာလည္း ေအာင္ျမင္ေအာင္မလုပ္နိုင္ခဲ့ပါဘူး။ တစ္နည္း အားျဖင့္ အင္စတီက်ဴးရွင္းအလိုက္ State Nation အတြက္မျပင္ဆင္ခဲ့တဲ့အတြက္ျဖစ္ပါ တယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ အေနနဲ႔ စစ္မျဖစ္မွီက အမ်ိဳးသားေရးအရ အမ်ိဳးသားေရး ၀ါဒီျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ခဲ့ေပမဲ့ဘီအိုင္ေအ ၀င္ၿပီး ေခတ္ကာလေနာက္ပိုင္းကစလို႔ လူမ်ိဳးစုံ ၊ဘာသာစုံ တည္ရွိေနမွုကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး တစ္ဘာသာတည္း ၊ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးတည္းဆိုတဲ့ ကိစၥေတြကို မလုပ္ေတာ့တာက ဘာသာျခားေတြ ၊ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြကိုတေလး တစားနဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႕ထဲမွာ ေနရာေပးခဲ့မွုေတြက သက္ေသပဲျဖစ္ပါတယ္ ။


ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေ တြ ျပည္ေထာင္စုဖြဲ႕စည္းဖို႔သေဘာတူခဲ့တဲ့ အေျခခံခဲ့တဲ့ မူေတြ ကိုၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ( ၁)၊ လြတ္လပ္၍အခ်ဳပ္ အျခာ အာဏာပိုင္ဆိုင္ေသာနိုင္ငံ ၊ လြတ္လပ္ ေသာသေဘာ ဆႏၵႏွင့္ အညီျပည္ေထာင္ မ်ားနိုင္ငံသစ္တည္ေထာင္မွုတြင္ပူးေပါင္းပါ၀င္ၾကမွု ၊ (၃) တန္းတူေရး (၄) ကိုယ္ ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ( ၅)ဖက္ဒရယ္စနစ္ကိုအေျခခံတဲ့ျပည္ေထာင္စု ( ၆) လူနည္း စုေတြရဲ့အခြင့္အေရးကို ကာ ကြယ္ျခင္း (၇) ဒီမိုကေရစီနဲ႔ပတ္သက္လို႔နိုင္ငံသားတိုင္းခံစားခြင့္ (၈) ပါတီစုံဒီမိုကေရစီစနစ္ (၉) ဘာသာ ေရး ကို အေျခမခံတဲ့နိုင္ငံ (၁၀) ခြဲထြက္ခြင့္ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြကို အေျခခံခဲ့တာျဖစ္ပါ တယ္ ။


ခြဲထြက္ခြင့္အခ်က္ကလႊဲလို႔ က်န္တဲ့မူေတြကၿပီးခဲ့တဲ့ မိုင္ဂ်ာယန္ညီလာခံအထိ တိုင္းရင္းသားေတြ ေတာင္း ဆို ေနခဲ့တာဟာအဲဒီပင္လုံမူေတြကို အေျခခံေတာင္းေနၾကတာျဖစ္ ပါတယ္။ ေသခ်ာတာ ကေတာ့ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ နီးပါး ျပည္ တြင္းစစ္ျဖစ္ေနတာ ၊ စစ္အာဏာရွင္ေအာက္မေရာက္ခင္ လြတ္လပ္ေရးရစ ပါလီမန္ေခတ္ ကတည္းက ျပည္တြင္းစစ္စခဲ့ၿပီးက်ရွုံးနိုင္ငံအျဖစ္ေရာက္ေန ခဲ့တယ္လို႔ အကဲျဖတ္ေတြက သုံးသပ္ခဲ့တာဟာ နိုင္ငံရဲ့ ပကတိ အေျခေနနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ လူမ်ိဳးစုံခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးနိုင္ငံState Nation ကို ေအာင္ျမင္စြာ မတည္ေဆာက္နိုင္ခဲ့တာေၾကာင့္ ပဲျဖစ္ပါတယ္ ။


REF; Crafting State Nation; India and Multinational Democracies
Alfres Stepan, yohindra Radev

ေဆာင္းပါးရွင္- စိုင္းထြန္းေအာင္လြင္




 
© 2012 All Rights Reserved | Asean Celebrity | Fonts @ AtFonts | Free Templates