ပင္လုံ ၿပီး ပင္လုံ (သို႔မပာုတ္) ျပည္ေထာင္စုသေဘာတရားမွ လက္ေတြ႕သို႔



၂၀၁၀ ခုႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္လာၿပီးသည့္ေနာက္ တြင္ျမန္မာနိုင္ငံေရးအခင္းမ်ားေတာ္အတန္ ေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ေျပာင္းလဲလာေသာ အခင္းအက်င္းမ်ားအနက္ ဒုတိယပင္လုံညီလာခံေခၚ ၂၁ ရာစု ပင္လုံညီ လာခံတရပ္ကို ေခၚယူေဖာ္ေဆာင္နိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းေနၾကျခင္းသည္လည္းတခုအပါအဝင္ ျဖစ္ရာ ျပည္တြင္းျပည္ပ စိတ္ဝင္စားမွုအမ်ားဆုံးရရွိေနေသာ ကိစၥတရပ္ျဖစ္ေနေပသည္။ယင္းႀကိဳး ပမ္းမွုကို အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္တိုင္ရင္းသားနိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ မ်ားက စတင္၍ ဦးေဆာင္တင္သြင္းခဲ့ၿပီးေနာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္နိုင္ေရးအတြက္ ဒီမိုကေရစီ ေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ပုဂၢိဳလ္အရ တာဝန္ေပးအပ္ခဲ့ၾကေပသည္ ။


ယင္းကဲ့သို႔ဒုတိယပင္လုံညီလာခံပာူ၍ ေခၚယူက်င္းပနိုင္ရႀကိဳးပမ္းမွုကို လြတ္လပ္ေရးအႀကိဳေခတ္ ၁၂၊ ၂၊ ၁၉၄၇ တြင္ေအာင္ျမင္စြာ ေခၚယူက်င္းပနိုင္ခဲ့ေသာ ကမၻာေက်ာ္ ပထမ ပင္လုံညီလာခံႏွင့္ ႏွိုင္းယွဥ္ေလ့လာခ်က္ကိုဥပေဒရွုေဒါင့္မွ ျမန္မာနိုင္ငံေရွ႕ေနမ်ားေကာင္စီကဤေဆာင္းပါးျဖင့္ တင္ျပသြားရန္ရည္ရြယ္ပါသည္ ။


ေရွးဦးစြာ ပထမပင္လုံညီလာခံ၏ခိုင္မာမွု၊ ကိုယ္စားျပဳမွုအျပင္ ညီလာခံ၏ ရလဒ္ျဖစ္ေသာပင္လုံ စာခ်ဳပ္၏တရားဝင္ျပစ္မွုကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေလ့လာနိုင္ပါသည္ ။


၁။ ဥပေဒရွုေဒါင့္အရ ကိုယ္စားျပဳမွုႏွင့္ တရားဝင္မွု

(က) လုပ္ပိုင္ခြင့္ (Mandate)

ပထမပင္လုံညီလာခံတြင္ ပါ၀င္လက္မွတ္ေရးထိုးၾကေသာ အင္အားစု (stakeholder) မ်ားမွာ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္သာရွိသည္ပာု ဆိုနိုင္သည္။ ပထမတစ္ဘက္မွာၿဗိတိသၽွကိုလိုနီ အစိုးရက သီးျခားဥပေဒမ်ားျပ႒ာန္း၍အုပ္ခ်ဳပ္ေရးခ်မွတ္ထားေသာခ်င္းေတာင္တန္းေဒသ၊ ကခ်င္နယ္ျခားေတာင္တန္းေဒသအင္အားစုႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ဦးေဆာင္သည့္ ရခိုင္၊ ကရင္ႏွင့္ မြန္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားပါ၀င္ေသာ ျမန္မာျပည္မ (Burma Proper) အစိုးရက တဖက္လက္ မွတ္ေရးထိုး သေဘာတူၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္သေဘာတူခ်က္တြင္ပါ၀င္လက္မွတ္ေ႐ုး ထိုးေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားတြင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ (Mandate) အျပည့္အဝရွိၾကေၾကာင္းေတြ႕ရရွိရပါသည္။

(ခ) တရားဝင္မွု (Legitimacy)

ပထမပင္လုံညီလာခံအၿပီးရရွိေသာ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုျခင္းသည္ လူမ်ိဳးေရး၊ အမ်ိဳးသားေရးအရစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ျခင္းမပာုတ္ဘဲ နယ္ေျမမ်ား၏ေပါင္းစည္းျခင္း (Territorial Integrity) မွာ အစိကျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စု စတင္ဖြဲ႕သည့္မူႏွင့္ေျပာလၽွင္ သီးျခားတည္ရွိေနေသာနယ္ေျမမ်ားသည္ မိမိတို႔၏ လြတ္လပ္ေသာသေဘာဆႏၵေလ်ာက္ လာေရာက္ပူးေပါင္း၍ျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္ျခင္း (Principle of Coming Together) ပာုဆိုနိုင္သည္။ ဥပမာ အားျဖင့္အေမရီကန္ျပည္ေထာင္စုစတင္ဖြဲ႕စည္းစဥ္က မူလ (၁၃) ျပည္နယ္ လာေရာက္ပူးေပါင္းပါ၀င္ျခင္းႏွင့္ ယခုျပည္နယ္ (၅၀) ထိ တိုးပြားလာျခင္းတို႔မွာ (Coming Together) မူအရျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္နယ္ေျမကိုအေျခခံေသာ နယ္ေျမကိုယ္စားျပဳပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္နိုင္ငံေရးအရ တရားဝင္မွု (Political Legitimacy) အျပည့္အဝရွိသည္ပာု ဆိုနိုင္သည္။ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ေစရန္ ကူးေျပာင္းေရး ကာလတရပ္ (Transition Period) အတြက္ လိုအပ္ေသာ အမ်ိဳးသားလုံးဆိုင္ရာသေဘာတူညီခ်က္ (National Accord) တခုျဖစ္သည္ပာုလည္းဆိုနိုင္သည္။

၂။ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း (Implementation of the Panglong Agreement)

(က) ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒေရးဆြဲျခင္း (Drafting a Constitution)

ပထမပင္လုံညီလာခံ၏ ရလဒ္ျဖစ္ေသာ ပင္လုံစာခ်ဳပ္သည္ ကိုယ္စားျပဳမွုႏွင့္ တရားဝင္မွု အျပည့္အဝရွိသည္။ သို႔ေသာ္ျငားလည္းယင္းစာခ်ဳပ္ပါသေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို ဆက္လက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရာတြင္ ခ်ိဳ႕ယြင္းအားနည္းခ်က္မ်ား ရွိလာခဲ့သည္။ လြတ္လပ္ေရးအႀကိဳကာလ အခ်ိန္တိုအတြင္း ေရးဆြဲျပ႒ာန္း အတည္ျပဳခဲ့ရေသာ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံေတာ္၏ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒသည္ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ပါ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို ေရာင္ျပန္ပာပ္ျခင္းမရွိ႐ုံမက ဆန႔္က်င္ကြဲလြဲေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ပါ၀င္လာခဲ့သည္ကိုေတြ႕ရွိရသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ပင္လုံစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုၿပီးေနာက္ လြတ္လပ္ေရးအရ ယူနိုင္ေရးအတြက္ရည္မွန္း၍ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲေနစဥ္ကာလအတြင္းမွာပင္ ျမန္မာျပည္ကိုယ္စားတာဝန္ခံ၍ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း လုပ္ႀကံခံရ၍ က်ဆုံးသြားရျခင္းမွာလည္း ပင္လုံစာခ်ဳပ္ပါသေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ပ်က္ကြက္ရသည့္ အေၾကာင္းရင္းခံတရပ္လည္းျဖစ္ေပသည္။

(ခ) ျပည္ေထာင္စုစနစ္သို႔ ဦးတည္မွုမရွိျခင္း (Non Approach to Union System)

ပထမ ပင္လုံညီလာခံ၏ ရလဒ္ျဖစ္ေသာ ပင္လုံစာခ်ဳပ္သည္ ျမန္မာနိုင္ငံအား ျပည္ေထာင္စုစနစ္ (Union System) ျဖင့္ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ရန္ အေျခခံအုတ္ျမစ္အျဖစ္ ရည္မွန္းခဲ့ၾကေသာ္လည္း ေခတ္အဆက္ဆက္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္သူေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ အစိုးရမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စုအမည္ခံ၍ အႏွစ္ေသာရအားျဖင့္ တျပည္ေထာင္စနစ္ (Unitary System) ကိုလက္ေတြ႕က်င္သုံးခဲ့ၾကေၾကာင္းေအာက္ေဖာ္ျပပါ သမိုင္းအေထာက္အထားအရ သိသာထင္ရွားပါသည္ ။


၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ (၂၄) ရက္ေန႔တြင္ တိုင္းျပဳျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳၿပီးေနာက္ လြတ္လပ္ေရးရသည့္ေန႔ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ (၄) ရက္ေန႔မွ စတင္၍ အာဏာသက္ေရာက္ခဲ့ေသာ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံ၏ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ျပ႒န္းထားသည္ ။

အခန္း(၁)နိုင္ငံဖြဲ႕စည္းပုံ
ပုဒ္မ(၁) ျမန္မာနိုင္ငံသည္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ သမတနိုင္ငံျဖစ္သည္။ ထိုနိုင္ငံကို “ျပည္ေထာင္ျမန္မာနိုင္ငံ” ပာုေခၚရမည္ ။


ယင္းပုဒ္မ(၁) တြင္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံပာု ေဖာ္ျပထားျခင္းမွလြဲ၍ ေနာင္မည္သည့္အခန္းတြင္မွ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္နိုင္မည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားပါ၀င္မွုလုံးဝမရွိေတာ့သည္ကိုေတြ႕ရွိရသည္ ။


၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ(၃) ရက္ေန႔တြင္ ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲႀကီးျဖင့္ အတည္ျပဳျပ႒န္း လိုက္ေသာ ျပည္ေထာင္စုဆိုရွယ္လစ္သမၼတ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္၏ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ -

အခန္း(၁)နိုင္ငံေတာ္
ပုဒ္မ(၁)ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္သည္ လုပ္သားျပည္သူတို႔၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ပိုင္လြတ္လပ္ေသာ ဆိုရွယ္လစ္နိုင္ငံျဖစ္သည္။ နိုင္ငံေတာ္ကို ျပည္ေထာင္        စုဆိုရွယ္လစ္သမၼတ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ပာုေခၚတြင္ေစရမည္။

ယင္းပုဒ္မ(၁)တြင္ ျပည္ေထာင္စုပာူေသာ ေဖာ္ျပခ်က္မွလြဲ၍ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကိုေဖာ္ျပသည့္ၿပ ႒ာန္းခ်က္မ်ား မေတြ႕ရွိရ႐ုံမၽွမက ျပည္ေထာင္စုစနစ္၏ ဆန႔္က်င္ဘက္ျဖစ္ေသာတပါတီနိုင္ငံေရး စနစ္ကို ပုဒ္မ(၁၁) တြင္ျပ႒န္း ထားျခင္းျဖင့္လည္္းေကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္တရပ္စနစ္ကို ပုဒ္မ(၃၂) တြင္ျပ႒ာန္းထားျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း တျပည္ေထာင္စနစ္သို႔သာမကတပါတီစနစ္သို႔ ဦးတည္ထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရေပသည္ ။


၂၀၀၈ ခုႏွစ္၊ ေမလ (၂၉) ရက္ေန႔တြင္ ျပည္လုံးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲႀကီးျဖင့္ အတည္ျပဳျပ႒န္းသည္ ပာုေၾကညာၿပီး ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ေခၚယူမည့္ ပထမရက္တြင္ အာဏာသက္ေရာက္ေစမည့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္းေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္ ။


အခန္း(၁)နိုင္ငံေတာ္ အေျခခံမူမ်ား
နိုင္ငံေတာ္
ပုဒ္မ(၂)နိုင္ငံေတာ္ကို ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ဟု ေခၚတြင္ရမည္။
ပုဒ္မ(၈) နိုင္ငံေတာ္ကို ျပည္ေထာင္စုစနစ္ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာင္သည္ ။


ယခုကဲ့သို႔ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ ျပည္ေထာင္စုပာူ၍ နိုင္ငံအမည္တြင္ ထည့္သြင္း ထား႐ုံမၽွမက သီးျခားပုဒ္မတခုျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ (Union System) ကို က်င့္သုံးသည္ပာု ျပ႒ာန္း ခ်က္ပါရွိျခင္းမွာ ယင္း ၁၉၄၇ ႏွင့္ ၁၉၇၄ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတို႔ႏွင့္ ကြာျခားမွုပင္ျဖစ္ သည္ ။


သို႔ေသာ္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ၏ အႏွစ္သာရအပိုင္း (Substance) ကိုျပန္ၾကည့္လၽွင္ အေျခခံမူမ်ား၌ တပ္မေတာ္ကနိုင္ငံေရးဦးေဆာင္မွုအပိုင္းတြင္ တာဝန္ယူျခင္း၊ လႊတ္ေတာ္အသီးသီး၌ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ရန္မလိုဘဲ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေန ရာ ၂၅ ရာခိုင္ႏွုန္းရရွိေစျခင္းႏွင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ တပ္မေတာ္က ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျပဳေပးထားေသာ ျပည္ေထာင္စုႀကံံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ဖြဲ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ (USDP) ကေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အနိုင္ရရွိေစရန္စီမံထားျခင္းစေသာအခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုစနစ္တြင္ ဆန႔္က်င္ကြဲလြဲေနသည္ကို သုံးသပ္ေတြ႕ရွိရမည္ျဖစ္သည္ ။


ထိုေၾကာင့္ပထမ ပင္လုံညီလာခံ၏ ရလဒ္ပင္လုံစာခ်ဳပ္ပါ သေဘာသူညီခ်က္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ပ်က္ကြက္႐ုံမၽွမက ဆန႔္က်င္ဘက္သို႔ဦးတည္၍ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ မပာုတ္ေသာ၊ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ႏွင့္ ဆန႔္က်င္ေသာ၊ တျပည္ေထာင္စုစနစ္၊ တပါတီစနစ္ႏွင့္အာဏာရွင္စနစ္တို႔ကိုသာလ်င္ ဦးတည္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနေၾကာင္း သုံးသပ္ျပလိုက္ရမည္ ။


ယခုကဲ့သို႔ ပထမပင္လုံညီလာခံ၊ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ႏွင့္တကြ လြတ္လပ္ေရးအႀကိဳကာလ တြင္ေရးဆြဲျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခဲဥပေဒႏွင့္ ၎၏ေနာက္ဆက္တြဲမ်ား (၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံႏွင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲအထိ) ကိုသုံးသပ္တင္ျပၿပီးေနာက္ ယခုဆက္လက္၍ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဦးေဆာင္ၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ႀကိဳးပမ္းေနေသာ ဒုတိယပင္လုံညီလာခံ (၀ါ) ၂၁ ရာစုပင္လုံညီလာခံႏွင့္ ပတ္သက္၍ အလားအလာ မည္သို႔ရွိသည္ကို ဥပေဒရွု႔ေဒါင့္အျမင္ျဖင့္ ဆက္လက္တင္ျပသြားမည္ျဖစ္ပါသည္ ။


၁။ ကိုယ္စားျပဳမွုႏွင့္ တရားဝင္မွု

(က) ကိုယ္စားျပဳမွု (Mandate)

ယခုက်င္းပရန္ႀကိဳးပမ္းေနေသာ ဒုတိယပင္လုံညီလာခံသို႔ ပါ၀င္တက္ေရာက္ၾကမည့္ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ အစုအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္အင္အားစုမ်ား၏ ကိုယ္စားျပဳမွုေနအထားသည္ ပထမအႀကိမ္ပင္လုံညီလာခံကိုယ္ စားလွယ္မ်ားေလာက္ ကိုယ္စားျပဳမွု ခိုင္မာမည္မပာုတ္ဘဲ ကိုယ္စားျပဳမွုအခိုင္အမာႏွင့္ တက္ေရာက္နိုင္ရန္ အခက္အခဲရွိၾကလိမ့္မည္ပာု ခန႔္မွန္းရသည္။ အခ်ိဳ႕ကလူကိုယ္တိုင္ ပါ၀င္တက္ေရာက္ ျခင္းမပာုတ္ဘဲေခတ္မီဆက္သြယ္ေရး နည္းပညာမ်ားျဖင့္ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးၾကမည္ပာုလည္းၾကား သိေနရသျဖင့္ကိုယ္စားျပဳမွုအေန အထား ပိုမို၍အားေပ်ာ့သြားနိုင္သည္ပာုသုံးသပ္ရမည္ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္နယ္ေၿမ (territory) ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ယင္းနယ္ေျမအ တြင္းရွိျပည္သူလူထုကိုေသာ္လည္းေကာင္း ကိုယ္စားျပဳ၍ တက္ေရာက္နိုင္မည့္ကို္ယ္စားလွယ္ မည္မၽွရွိနိုင္သည္ကိုမွန္းဆရန္မလြယ္ကူပါ ။


(ခ) တရားဝင္ျဖစ္မွု (Legitimacy)

ယင္းကဲ့သို႔ကိုယ္စားျပဳမွု ပီပီျပင္ျပင္မရွိေသာ ကိုယ္စားလွယ္အမ်ားစု ပါ၀င္တက္ေရာက္သည့္ညီ လာခံတရပ္၏တရားဝင္ျဖစ္မွုကို လည္းသတိႀကီးစြာထား၍ သုံးသပ္ရမည္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ပထမပင္လုံညီလာခံ၏ ခိုင္မာေသာ ကိုယ္စားျပဳ မွုေၾကာင့္တရားဝင္မွွုရွိေသာ ညီလာခံျဖစ္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ရလဒ္အျဖစ္ ပင္လုံသေဘာတူစာခ်ဳပ္ကို ခ်ဳပ္ဆိုနိုင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ဒုတိယပင္လုံညီလာခံ၏ တရားဝင္မွုအဆင့္အတန္းကို မွီတည္၍ ရလဒ္၏ခိုင္မာမွုကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားရ မည္ျဖစ္သည္ ။


ဒုတိယပင္လုံညီလာခံသည္ စိတ္တူကိုယ္တူ (Like-minded) ေခါင္းေဆာင္မ်ား စုေပါင္းေဆြးေႏြးျခင္းမၽွသာဆိုလၽွင္ သေဘာထားစုစည္းမွု (Opinion Pool) အဆင့္ခန႔္သာ ရရွိနိုင္မည္ျဖစ္သည္။ အကယ္၍နိုင္ငံေရးရည္မွန္းခ်က္တရပ္သို႔မပာုတ္ ရည္မွန္းခ်က္ ပန္းတိုင္တရပ္ထားရွိ၍ ယင္းပန္းတိုင္သို႔ေရာက္ရွိေရး အဆိုျပဳေဆြးေႏြးမွုမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္ အၿပီးသပ္သေဘာတူခ်က္တရပ္ကို အခိုင္အမာရွိနိုင္သည္ပာုဆိုလၽွင္ ညီလာခံ၏ တရားဝင္မွုပိုမို ခိုင္မာလိမ့္မည္ျဖစ္သည္ ။


သို႔ေသာ္ ယခုအခ်ိန္အထိ ဒုတိယပင္လုံညီလာခံ၏ အဆုံးသတ္ရည္မွန္းခ်က္ (Ultimate goal) ဘာလဲဆိုသည္ကို ရွင္းလင္းစြာ မသိရေသးျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ဒုတိယပင္လုံညီလာခံ၏ ရည္မွန္းခ်က္သည္ ယွဥ္ၿပိဳင္ပါလီမန္ေခၚယူေရး၊ယွဥ္ၿပိဳင္အာဏာထူ ေထာင္ေရးတို႔မပာုတ္ေၾကာင္း ကိုမူ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ရွင္းလင္းေျပာၾကားခ်က္မ်ားအရ သိရွိနိုင္ၿပီးျဖစ္ပါသည္ ။


တခ်ိန္တည္းမွာ ဒုတိယပင္လုံညီလာခံတြင္တပ္မေတာ္အင္အားစု ပါ၀င္နိုင္မွုကို ပိတ္ပင္ထားျခင္းမ ရွိေၾကာင္း NLD ေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိသူဦးဉာဏ္ဝင္း၏ ေျပာၾကားခ်က္အရ သိရွိရၿပီးျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒုတိယပင္လုံညီလာခံ ေခၚယူရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္သည္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္ကတည္းက ကုလသမဂၢအေထြေထြညီလာခံ၏ ဆုံးျဖတ္ခ်မွတ္ေပးထားေသာ တပ္မေတာ္အင္အားစု၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္သည့္ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုႏွင့္ တိုင္းရင္းသား အင္အားစုမ်ားပါ၀င္သည့္ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးပြဲ (သုံးပြင့္ဆိုင္ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးပြဲ) အတြက္ လမ္းစရွာရန္ရည္မွန္းထားသလားပာူ ၍လည္းစဥ္းစားစရာျဖစ္သည္ ။


အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ပာူ၍ ရည္မွန္းခ်က္ထားသည္ဆိုလၽွင္ ေယဘုယ်က်လြန္းၿပီး ညီလာခံ၏ အၿပီးသတ္ သေဘာတူညီခ်က္ ရရွိနိုင္ေရးအတြက္ အခက္အခဲေတြ႕နိုင္ေပသည္ ။


အေျခခံအားျဖင့္ ကိုယ္စားျပဳမွု မည္သို႔ပင္ရွိေစကာမွုဒီမိုကေရစီအားစုမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ တိုင္းရင္းသားအင္အားစုမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအေျခအေနေပးလၽွင္ အင္တိုက္အားတိုက္ ပါ၀င္တက္ ေရာက္ၾကလိမ့္မည္ပာု ေမၽွာ္လင့္ရေပသည္။ ထိုကဲ့သို႔တိုင္ရင္းသားအင္အားစုမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ပါ၀င္လာမွုေၾကာင့္ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္ေရးဟူေသာ နိုင္ငံေရးမွန္းခ်က္ကို ညီလာခံ၌တင္သြင္းလာနိုင္သည့္ အေျခအေနရွိေပသည္။ ယင္းတင္သြင္းခ်က္ကို ညီလာခံ၏ ရည္မွန္းခ်က္အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ပါက ညီလာခံရလဒ္သည္ စစ္မွန္သည့္ျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္ေရး သေဘာတူခ်က္ျဖစ္လာနိုင္သည္။ ယင္းသို႔ျဖစ္လာလ်င္ ပထမပင္လုံညီလာခံ၏ သေဘာတူခ်က္မ်ားႏွင့္ ေနာက္ဆက္တြဲ အံဝင္ဂြင္က်ျဖစ္မွု (In line) ရွိသည္ပာု ဆိုနိုင္ေပလိမ့္မည္ ။


ထို႔ေၾကာင့္ဒုတိယပင္လုံညီလာခံ၏ တရားဝင္ျဖစ္မွုႏွင့္ ညီလာခံရလဒ္ကို အသိအမွတ္ျပဳမွုဆိုသည့္ ကိစၥႏွစ္ရပ္တြင္ ေျဖရန္ခက္ခဲေသာ ေမးခြန္းႏွစ္ရပ္မွာ တပ္မေတာ္အင္အားစုမွကိုယ္စားလွယ္မ်ား တက္ေရာက္မွု ရွိ/မရွိ  ႏွင့္ ညီလာခံရလဒ္ကို အသိအမွတ္ျပဳမွု ရွိ/မရွိ  တို႔ျဖစ္သည္ ။


၂။ သုံးသပ္ခ်က္ႏွင့္ အဆိုျပဳခ်က္

(က) သုံးသပ္ခ်က္

ဒုတိယပင္လုံညီလာခံေခၚယူရျခင္းမွာ ပင္လုံစိတ္ဓာတ္မ်ား ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္ေနေသာေၾကာင့္ ၎ပင္လုံစိတ္ဓာတ္ျပန္လည္ထြန္းကားလာေစရန္ ရည္ရြယ္ေၾကာင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေျပာၾကားခဲ့သည္ကို သတိျပဳမိပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္ေရးကို ဦးတည္၍ သေဘာတူလက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ၾကေသာ ပင္လုံစာခ်ဳပ္၏ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားကိုဆက္လက္အေကာင္ အထည္ေဖာ္ရန္ ရည္ရြယ္၍ ဒုတိယပင္လုံညီလာခံ ေခၚဆို႔ျခင္းျဖစ္သည္ပာုလည္းေကာက္ခ်က္ခ် လ်င္ မွားမည္မထင္ပါ ။


သို႔ေသာ္ကြာျခားမွုတခုမွာ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုစဥ္က နယ္ေျမမ်ား လာေရာက္ပူးေပါင္း မွု (Principle of coming together) မွု ျဖစ္ခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအေနအထားမွာ ယင္းမူႏွင့္ မကိုက္ညီ ေတာ့ပါ။ စစ္မွန္ေသာျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္နိုင္မွု မရွိခဲ့ေသာ္လည္း အမ်ိဳးသားတန္းတူညီမၽွမွု မရရွိေသာ္လည္း ျမန္မာျပည္သည္ လြတ္လပ္၍ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္နိုင္ငံတနိုင္ငံျဖစ္လာခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ကုလသမဂၢ အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံတခုလည္းျဖစ္လာခဲ့့ၿပီးျဖစ္သည္။ လက္ေတြ႕ဘဝတြင္လည္း ေၾကနပ္မွုရွိသည္ မရွိသည္ကို အပထား၍ ဗမာအပါအဝင္တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေပါင္းစုံတို႔သည္ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ၾကာ အတူတကြေနထိုင္ခဲ့ၾကၿပီးလည္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စစ္မွန္သည့္ ျပည္ေထာင္စုကို ျပန္လည္၍ အေကာင္အထည္ေဖာ္ တည္ေဆာက္ၾကမည္ဆိုလ်င္ တန္းတူမွုေအာက္တြင္ အတူတကြေနထိုင္နိုင္ေရး (Principle of holding together) မူအရ လုပ္ေဆာင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ဤမူအရ စစ္မွန္ေသာျပည္ေထာင္စုကို တည္ေဆာက္ၾကမည္ဆိုလ်င္ အခ်ဳပ္အျခာအဏာ (Sovereignty Power) ကို ျပည္ေထာင္စုနိုင္ငံအဆင့္က က်င့္သုံး၍ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕ ျပည္နယ္မ်ားအတြက္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္အညီ အပ္ႏွင္းေသာ တနည္း ဆိုရေသာ္ ခြဲထြက္ပိုင္ခြင့္မပါေသာ အမ်ိဳးသားကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ အခြင့္အေရး (The rights of National Self-determination) ကို က်င့္သုံးေစရမည္ျဖစ္သည္ ။


ယင္းကဲ့သို႔ အမ်ိဳးသားတန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ အခြင့္အေရးကို အာမခံနိုင္သည့္ ျပည္ေထာင္စုသာလၽွင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမွုႏွင့္ သာယာဝေျပာမွုကို ေဖာ္ေဆာင္ေအာင္ျမင္နိုင္မည္ျဖစ္ေပ သည္ ။


(ခ) အႀကံျပဳခ်က္

ဒုတိယပင္လုံညီလာခံသည္ အယူအဆမ်ား စုစည္းျခင္းအဆင့္ထက္ သာလြန္ရန္လိုအပ္ေပသည္။ ကိုယ္စားျပဳမွုအားေကာင္းေသာ ကိုယ္စားလွယ္အမ်ားစုပါ၀င္တက္ေရာက္နိုင္ေရးကိုႀကိဳးပမ္းသင့္ သည္။ ပထမပင္လုံညီလာခံႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြေစရန္ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ ေရးကို ညီလာခံရည္မွန္းခ်က္အျဖစ္ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းသင့္သည္ ။


တရားမၽွတေသာ ေကာင္းမြန္ေသာ အေျခခံဥပေဒျဖင့္ေသာ ဒီမိုကေရစီကို ေဖာ္ေဆာင္ေအာင္ျမင္နို္င္ မည္ျဖစ္သကဲ့သို႔ စစ္မွန္ေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ျဖင့္ေသာ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုကို ေဖာ္ေဆာင္ ေအာင္ျမင္နိုင္မည္ျဖစ္သည္ ။


ဤစာတမ္းသည္ ေလာကပါလဥပေဒေရးရာ စာေစာင္အမွတ္စဥ္ (၃ဂ)၊ ဒီဇင္ဘာလ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္မွျဖစ္ပါသည္။ခြန္ဗြာ မွာ ဗိုလ္မွူးႀကီး ခြန္ဥကၠာ၏ ကေလာင္အမည္ျဖစ္ပါသည္ ။


ေဆာင္းပါးရွင္(ခြန္ဗြာ)






 
© 2012 All Rights Reserved | Asean Celebrity | Fonts @ AtFonts | Free Templates