ဂ်ဴလိုင္လ ၁၇ ရက္ ၂၀၁၆ က UNFC စည္းလုံးညီညြတ္ေသာ တိုင္းရင္းသား ဖက္ဒရယ္ေကာင္ စီေခါင္းေဆာင္မ်ားအား ေတြ႕ဆုံရာတြင္ နိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေျပာဆိုခဲ့ေသာ မွတ္သားဖြယ္ရာ မိန႔္ခြန္း ႏွင့္ ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ား



အဖြင့္မိန႔္ခြန္း


ဓါတ္ပုံ- နိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္
က်မကိုအခုလိုလာၿပီးေတြ႕တဲ့အတြက္အမ်ားႀကီးေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ဒီလိုေတြ႕ဆုံမွုအတြက္လဲက်မတို႔ေမၽွာ္လင့္ခဲ့တာၾကာပါၿပီ။ေတြ႕ဆုံျခင္းအားျဖင့္လဲက်မတို႔အားလုံးအတြက္တိုးတက္မွုေတြအက်ိဳးေကာင္းေတြရလိမ့္မယ္္လို႔ေမၽွာ္လင့္ပါတယ္။


က်မတို႔ ေတြမိသားစုလိုေတြ႕တယ္ဆိုေတာ့ က်မတခုေမးခ်င္ပါတယ္။


ဒီအထဲမွာဘယ္သူအသက္အႀကီးဆုံးလဲ ? ဦးေက်ာ္တင့္ေဆြအပါအဝင္ေပါ့။ ဦးေက်ာ္တင့္ေဆြက က်မထက္ ၃ လငယ္တယ္။က်န္တဲ့ဧည့္သည္ေတြေကာ က်မထက္ႀကီးတဲ့သူပါလား။


ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဆထဲင္ကအသက္ဘယ္ေလာက္လဲ။ ၈၀ႏွစ္။ က်မထက္ႀကီးတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္အန္ဘန္လာေကာ၊ ၆၇ ဆိုက်မထက္ငယ္တယ္။က်မထက္ႀကီးတာ တေယာက္ဘဲရွိတာေပါ့။


က်မဘာျဖစ္လို႔ေမးလဲဆိုေတာ့ က်မ ဒီအစည္း အေဝးမလာခင္ က်မ စဥ္းစား မိတယ္။ က်မတို႔အားလုံးမွာ က်မတို႔ႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ မႀကိဳက္ သည္ျဖစ္ေစ တူညီခ်က္တခုရွိတယ္။ က်မတို႔ဘယ္လိုမွအျမဲေနသြားလို႔မရဘူး။ က်မတို႔ သက္တမ္းဆုံးတဲ့ အခါမွာ က်မတို႔ဒီေလာကကေနထြက္သြားရမွာဘဲ။


က်မတို႔ဒီေလာကကေနမထြက္သြားခင္မွာ အားလုံး စုေပါင္းၿပီးေတာ့ နိုင္ငံ့ တိုးတက္မွုလုပ္သြားခ်င္တယ္။အဲဒါက်မစိတ္ထဲေရာက္လာတယ္။က်မတို႔ဒီမွာရွိတဲ့အားလုံးလူငယ္ေတြအပါအဝင္ေပါ့၊ေျပာလို႔ရတာမဟုတ္ဘူး၊လူငယ္၊လူႀကီးဘယ္သူဟာဤေလာကႀကီးကေနအရင္ထြက္သြားမလဲဆိုတာတေန႔တခ်ိန္တခါမွက်မတို႔ထြက္သြားရမွာဘဲ။ဘယ္သူမွျငင္းလို႔မရဘူး။


က်မတို႔အားလုံးတျခားကိစၥေတြ NCA နဲ႔ဘယ္ေလာက္ဘဲျငင္းခုံခုံ၊ ဖက္ဒရယ္ နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးဘယ္ေလာက္ ဘဲျငင္းခုံခုံတူညီတဲ့ ကိစၥတခုကေတာ့ က်မတို႔ တခ်ိန္ခ်ိန္မွာဤေလာကကေနထြက္သြားရမွာဘဲ။မထြက္သြားခင္မွာက်မညီညႊတ္မွုကိုလိုခ်င္တယ္။က်မတို႔အစဥ္အဆက္က်မတို႔ေခါင္းေဆာင္ေတြတိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြ၊နိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြေမၽွာ္မွန္းခဲ့တဲ့ညီညြတ္မွုကိုရယူၿပီးေတာ့ထားပစ္ခဲ့ခ်င္တယ္ဆိုတဲ့စိတ္က်မေပၚေပါက္ခဲ့ပါတယ္။


ေနာက္တခုက်မစဥ္းစားမိတာဘာလဲဆိုေတာ့ က်မတို႔အားလုံးဟာ ဘာလဲ ဘယ္သူလဲ ဆိုတာ အရင္စဥ္းစား ရင္ေကာင္းမလားလို႔။ ဥပမာဆို လို႔ ရွိရင္ က်မအေနနဲ႔ က်မကဘယ္သူလဲ ဆိုေတာ့ က်မဟာျမန္မာ နိုင္ငံသား တေယာက္လို႔ ေျပာ မွာလား၊က်မဟာက်မမိဘရဲ့သမီးေျပာရမွာလား၊ က်မအေဖဟာ အညာသားဗမာစစ္စစ္၊ က်မအေမဟာ ဧရာဝတီက မြန္ေသြးပါ တယ္။ ရခိုင္ေသြး ပါေကာင္းပါမယ္။ ဖိုးဖိုးဘက္က က်မ သိပ္မေသခ်ာဘူး ။ ေသခ်ာတာ ကေတာ့ မြန္ေသြး ပါတယ္။ က်မက မြန္မ်ိဳးႏြယ္လို႔ေခၚရမွာ လား။ အညာသားမ်ိဳးႏြယ္လို႔ ေခၚရမွာလား။ ေျပာရမယ္ ဆိုရင္က်မတို႔ Identity အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္။ တခုတည္းမဟုတ္ပါဘူး။
ဒီေတာ့က်မကကိုယ့္ကိုယ္ကိုဗုဒၶဘာသာတေယာက္လို႔သတ္မွတ္ရမွာလား။


ကိုယ့္ကိုယ္ကိုဘာလဲဘယ္လူလဲဆိုတာသတ္မွတ္သာအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္။လူတိုင္းလူတိုင္းမွာရွိပါတယ္။ အဲဒါ Diversity ဘဲ။


ေနာက္ဆုံးေတာ ့ဒိုင္ဗာစီတီအရင္လာသလား ယူနီတီလာတာလား။ Diversity of the unity ဆိုတာဒီမတူကြဲျပား မွုဆိုတာ က်မတို႔အခ်င္း ခ်င္းၾကား ထဲမွာမဟုတ္ဘူး၊ က်မတို႔ တေယာက္ခ်င္းတေယာက္ ခ်င္း အတြင္းမွာကို မတူကြဲျပားမွုေတြ အစုံရွိပါတယ္။


ဥပမာဆို ကခ်င္၊ ကခ်င္ဆိုေပမယ့္ ကိုယ္ကိုးကြယ္တဲ့ဘာသာဆိုလို႔ကိုယ့္ရဲ့ Identity ဘဲ။ကို္ယ္ကိုး ကြယ္တဲ့ ဘာသာဆိုလဲ မတူတဲ့ကခ်င္ တိုင္းရင္းသားေ တြ ရွိတယ္။ ကခ်င္ျပည္နယ္မွာ ဆိုတာလဲမတူတဲ့အရပ္ ေဒသ က လာတာ ရွိတယ္။ ကိုယ့္ရဲ့မိဘကမတူညီတဲ့ အေျခအေနေတြရွိတယ္။ အဲဒီလိုအမ်ိဳးမ်ိဳး မတူညီတာ ေတြရွိတယ္။


က်မစဥ္းစားမိတာကေတာ့တကယ္ႀကီးတဲ့သစ္ပင္ႀကီးေတြခိုင္ခံ့တဲ့သစ္ပင္ႀကီးေတြဆိုတာအျမစ္ေတြအမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ဒီအျမစ္ေတြအမ်ားႀကီးစုေစာင္းၿပီးေတာ့မွခိုင္ခံ့တဲ့အပင္ႀကီးတခုျဖစ္လာတာပါ။အျမစ္တခုတည္းရွိတဲ့အပင္ေတြဟာမခိုင္ခံ့ပါဘူး။


ဥပမာဆိုရင္မုံလာဥ ဆြဲထုတ္လိုက္ရင္ပါသြားတာဘဲ။ သူကအျမစ္က တခု တည္း ရွိတယ္။ တကယ္ေတာ့ျမစ္မ ပင္မတခုတည္းရွိတယ္။ နည္းနည္းေ လးေပါ့တျခားအျမစ္ေသးေသးေလးရွိရင္ရွိမယ္။ဒီလိုအျမစ္ႀကီးႀကီး တခုတည္း ရွိတာ မခိုင္ခံ့ပါဘူး။ဆြဲြဲႏွုတ္လိုက္လို႔ရွိရင္တခါတည္းပါသြားတာဘဲ။


ဒီလို Diversity ရွိတဲ့အျမစ္ေတြအမ်ားႀကီးရွိတဲ့သစ္ပင္ႀကီးေတြတာတကယ္ကို ခိုင္ခံ့နိုင္မွာပါ။ အဲဒီေတာ့က်မတို႔ ကေနၿပီးေတာ့ Diversity of Strength ဆို ၿပီးေတာ့လက္ေတြ႕က်က်သဘာဝအရမွန္ တယ္လို႔က်မျမင္ တယ္။ က်မ တို႔ ဘယ္သူမွ Identity တခုတည္းရွိတာမဟုတ္ဘူး။ က်မဒီဟာကိုဘာျဖစ္ လို႔ေ လ့လာလဲဆိုေတာ့ က်မတို႔တကမၻာလုံးမွာျဖစ္ေနတဲ့ Identity Crisis ေပါ့ေ နာ္ အထူးသျဖင့္ဘာသာေရးအရ ကြဲျပားတာေတြ၊ အဲဒီဟာနဲ႔ ပတ္ သက္ၿပီးေတာ့ျ ပင္ သစ္မွာႀကီးလာတဲ့ North Africa ကမူစလင္ဘာသာဝင္တေယာက္ က ေရး ဖူး ပါတယ္။


ဒီ Identity နဲ႔ပတ္သက္လို႔ေပါ့။လူေတြဟာကိုယ့္မွာ Identity တခုရွိတယ္လို႔ သတ္မွတ္လိုက္လို႔ရွိရင္ျပသနာ ျဖစ္တယ္တဲ့။ဒါေပမယ့္လူတိုင္းလူတိုင္းမွာ Identity အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ဒီဟာေတြအားလုံးကိုသိမ္းသြင္းၿပီးေတာ့ လက္ခံၿပီးေတာ့ေက်ာ္လႊားနိုင္ရမယ္။ဒီဟာေတြအားလုံးကိုအင္အားျဖစ္ေအာင္လုပ္ေဆာင္နိုင္ရမယ္ဆိုေတာ့က်မ ဒီဟာကိုသိပ္ကိုသေဘာက်ပါတယ္။


က်မတို႔အားလုုံးဟာျပည္ေထာင္စုသားေတြဆိုတဲ့ Identity ကိုလဲရွိေစခ်င္ တယ္။ကိုယ္သက္္ဆိုင္ရာ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသားဆိုတဲ့ Identity ကိုလဲရွိေ စခ်င္တယ္။ကိုယ္ကိုးကြယ္ရာဘာသာဆိုတဲ့ Identity ကိုလဲရွိေစ ခ်င္တယ္။ ကိုယ့္ရဲ့မိဘေတြကလဲလူမ်ိဳးစုတခုတည္းကဘဲျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္မယ္။ဒီလိုမတူကြဲျပားတဲ့ Identity ကိုေပါင္းၿပီးေတာ့ပိုၿပီးခိုင္ခံ့တဲ့အပင္ႀကီး သဖြယ္ျဖစ္တဲ့ျပည္ေ ထာင္ စုကို ထူေထာင္တာဟာ က်မတို႔ ေခတ္မွာက်မတို႔အသက္ရွင္ ကာလ မွာက်မတို႔ထူေထာင္သြားေစခ်င္တယ္။


က်မတို႔ဒီမွာအျမဲရွိေနမွာမဟုတ္ဘူး။ဒါဘယ္သူမွျငင္းလို႔ရမွာမဟုတ္ဘူး။က်မတို႔အသက္၅၀ေက်ာ္လာတာနဲ႔အမၽွသက္တမ္းတဝက္ေရာက္တဲ့သူကမ်ားပါတယ္။အသက္တရာေက်ာ္တဲ့သူကအခုနည္းနည္းေတာ့မ်ားလာတယ္။က်မတို႔ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့ပ်မ္းမၽွျခင္းသက္တမ္းနဲ႔အမ်ိဳးသားေတြက၆၃ႏွစ္၊အမ်ိဳးသမီးေတြက၆၅ႏွစ္ဆိုေတာ့၊ဒီမွာလဲအမ်ိဳးသားေတြဘက္က၆၃ႏွစ္ေက်ာ္သြားၿပီ၊က်မလဲ၆၅ႏွစ္ေက်ာ္သြားၿပီ၊က်မတို႔မွာက်န္တဲ့သက္တမ္းအတြင္းမွာက်မတို႔ေရရွည္ထားေပးခဲ့ရမယ့္ေနာင္မ်ိဳးဆက္ေတြအတြက္ဘာျဖစ္မလဲဆိုတာစဥ္းစားၿပီးေတာ့က်မတို႔ေျပာမယ္ဆိုမယ္ေဆြးေႏြးမယ္ဆိုရင္အခက္အခဲရွိမယ္မထင္ဘူးလို႔က်မယုံၾကည္ပါတယ္။


အဲဒါ့ေၾကာင့္မို႔လို႔ဒီအခ်က္ႏွစ္ခ်က္မေန႔ကစဥ္းစားတာပါ။ဒီအစည္းအေဝးက်ရင္ပြင့္ပြင့္လင္းေျပာရရင္ေအာင္ျမင္ခ်င္ေစတယ္။အရင္တုန္းကမေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ဟာကိုေအာင္ျမင္ခ်င္တယ္။ဒီလိုေအာင္ျမင္မွုရေအာင္ဘယ္လိုစဥ္းစားမလဲဆိုေတာ့က်မအေတြးႏွစ္ခုဝင္လာတယ္။တခုကအကန႔္အသတ္မရွိတဲ့အခ်ိန္မရွိဘူး။ကမၻာႀကီးေတာင္မွအကန႔္အသတ္မရွိဘူးလို႔ေျပာလို႔ရတာမဟုတ္ဘူး။ကမၻာႀကီးလဲတခ်ိန္တခါၿပီးသြားမွာပဲေပါ့ေနာ္။က်မတို႔တဦးခ်င္းတဦးခ်င္းမွာအကန႔္အသတ္မဲ့အခ်ိန္ရွိတာမဟုတ္ပါဘူး။ဒီရွိတဲ့အခ်ိန္ကိုတန္ဖိုးအရွိဆုံးျဖစ္ေအာင္လို႔သုံးေစခ်င္တယ္။ဒီရွိတဲ့အခ်ိန္ကိုသတ္တိရွိရွိနဲ႔အေျပာင္းအလဲျဖစ္ေအာင္္က်မလုပ္ခ်င္တယ္။


ေနာက္ၿပီးေတာ့က်မတို႔အားလုံးဟာ Identity ေပါ့ေနာ္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္။ တခု တည္း ရွိတာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီ လိုစဥ္းစားမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္က်မတို႔ ကြာဟ ခ်က္ေတြက အင္မတန္မွနည္းသြားမယ္။ ဥပမာဆိုလို႔ ရွိရင္က်မေမေမ က မြန္ ဆိုေတာ့မြန္ေသြးပါတယ္။မြန္ေတြနဲ႔ခ်ိတ္ဆက္မွုလုပ္လို႔ရတယ္။က်မအဖိုးကခရစ္ယာန္ဆိုေတာ့ခရစ္ယာန္ေတြနဲ႔ခ်ိတ္ဆက္လို႔ရတယ္။က်မတို႔ကိုးကြယ္တဲ့ဗုဒၶဘာသာကဘာသာဆိုၿပီးေတာ့ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ခ်ိတ္ဆက္လို႔ရတယ္။တူညီတဲ့အပိုင္းေတြမွာက်မတို႔ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးေတာ့ငါတို႔အားလုံးဟာမၽွေဝနိုင္တာဘဲဆိုတဲ့စိတ္ထားနဲ႔ျပသနာေတြကိုကိုင္တြယ္မယ္ဆိုရင္ေျဖရွင္းမယ္ဆိုရင္ခ်င္းကပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့မေျဖရွင္းနိုင္တဲ့ကိစၥမရွိဘူးလို႔က်မထင္ပါတယ္။


Identityနဲ႔ပတ္သက္လို႔က်မကေလးမတေယာက္အေၾကာင္းဖတ္ၿပီးေတာ့သူကလဲဒီလိုပါဘဲ။သူ႔ရဲ့မ်ိဳးႏြယ္ေတြမေနတဲ့နိုင္ငံမွာႀကီးလာရေတာ့သူ႔ရဲ့ Identity ကိုသူေျပာေျပေတာ့Tangla Identity ေပါ့၊ ရွုပ္ေထြးလွတဲ့ Identity ေပါ့၊သူဘယ္သူလဲဆိုတာ သူဆုံးျဖတ္ရတာရွုပ္ေထြးေန တယ္။


ဒီလိုရွုပ္ေထြးမွုက က်မတို႔ မျဖစ္ေစ ခ်င္ဘူး။ကိုယ့္မွာရွိတဲ့ Identity အားလုံး ဟာတန္းတူရည္တူလက္ခံနိုင္တယ္၊ သူတို႔ေတြဟာ သဟဇာတရွိရွိနဲ႔ ရွင္သန္ နိုင္ တယ္။ဒီလိုအေျခအေနမ်ိဳးျဖစ္ေစခ်င္တယ္ ။ျပည္ေထာင္စု ဆိုတာဒီလိုပါ ဘဲ။ အားလုံးဟာအတူတူေနၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ရဲ့မတူညီတဲ့ကိစၥေတြကို သဟ ဇာတျဖစ္ေအာင္လုပ္တာဟုျပည္ေထာင္စုတည္ေထာင္ျခင္းပါဘဲ။


အဲဒီလိုစိတ္ဓါတ္နဲ႔သြားမယ္ဆိုရင္က်မတို႔ေအာင္ျမင္နိုင္မယ္လို႔က်မယုံၾကည္ပါတယ္။ဒါကိုက်မတို႔အေနနဲ႔က်မတို႔တိုင္းရင္းသားေတြကဘာ့ေၾကာင့္ဒီ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္မွာဘာဝင္ဖို႔အခက္အခဲရွိတယ္ဆိုတာပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာပါပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာရင္က်မတို႔လဲဒီကိစၥကိုထိထိေရာက္ေရာက္ကိုင္တြယ္ဖို႔ႀကိဳးစားပါ့မယ္။က်မတို႔အေနနဲ႔လဲက်မတို႔အျမင္ေတြကိုပြင့္ပြင့္လင္းလင္းမွန္မွန္ကန္ကန္ေျပာျပမယ္။အေျခခံအားျဖင့္ေတာ့ပြင့္လင္းဖို႔ေျဖာင့္မတ္ဖို႔လိုပါတယ္။ေျဖာင့္မတ္ဖို႔ပြင့္လင္းဖို႔ဆိုတာကလဲဒါပထမလိုအပ္တဲ့ယုံၾကည္မွုဘဲ။ကိုယ္မယုံၾကည္တဲ့သူနဲ႔ဆိုပြင့္လင္းဖို႔အင္မတန္မွခက္ပါတယ္။


ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ဒီသူဟာကိုယ့္ကိုမေကာင္းႀကံမယ္လို႔ထင္ရင္သူနဲ႔ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းဆက္ဆံမယ္ဆိုရင္ကိုယ့္အေၾကာင္းသိသြားတာကိုအေျခခံၿပီးေတာ့အခြင့္အေရးယူမလားဆိုၿပီးေတာ့ဒီလိုစိုးရိမ္မွုလဲရွိနိုင္ပါတယ္။ပထမဦးဆုံးတေယာက္နဲ႔တေယာက္ပြင့္လင္းနို္င္ဖို႔အတြက္ေျဖာင့္မတ္နိုင္ဖို႔အတြက္အဲဒီ့အထိေတာ့ယုံၾကည္မွုရွိရမယ္။


က်မတို႔ဟာတေယာက္နဲ႔တေယာက္ေဆြးေႏြးတဲ့အခ်က္ေတြကိုျပန္ၿပီးေတာ့တိုက္ခိုက္ဖို႔သုံးဖို႔အတြက္မဟုတ္ဖူး၊ၾကားမွရွိေနတဲ့ျပသနာကိုဘယ္လိုေျပလည္ေအာင္အေျဖရွာဖို႔။က်မထပ္သလဲလဲေျပာပါတယ္။ျပသနာဟာခက္တာမဟုတ္ဘူး။အေျဖရွာမွာမို႔ဘဲအေရးႀကီးတာ။ျပသနာေတာ့ရွိမွာပဲ။အခုလဲရွိမွာပဲေနာင္လဲရွိမွာဘဲ။က်မတို႔ျပည္ေထာင္စုႀကီးတည္တည္တံ့တံ့ရွိတဲ့အခါမွာလဲရွိမွာဘဲ။အဲဒီ့ေတာ့ျပသနာေျဖရွင္းတဲ့နည္းကိုဘဲက်မတို႔ရွာဖို႔ပါဘဲ။ျပသနာကိုေတာ့စိုးရိမ္ဖို႔မလိုပါဘူးလို႔က်မအေနနဲ႔တင္ျပခ်င္ပါတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္မို႔လို႔ NCA အခက္အခဲၿငိမ္းခ်မ္းေရးပေရာဆက္ေတြရဲ့ အခက္ အခဲေတြကိုျပသနာပါလို႔ဆိုမဲ့အစား ကိုင္တြယ္ရမယ့္ကိစၥ တခုဆိုတဲ့ အျမင္နဲ႔ ၀ိုင္းၿပီးေတာ့အေျဖရွာေပးခ်င္ပါတယ္လို႔က်မမေနနဲ႔ေမတၱာရပ္ခံခ်င္ပါတယ္။


အခုက်မတို႔ ေဆြးေႏြးေျပာဆိုသြားတဲ့အထဲမွာ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ NCA ဖက္ဒရယ္နဲ႔ တိုက္ပြဲ ေတြအေၾကာင္းပါမယ္။ အခ်ိန္ကာလ အေၾကာင္းပါတယ္ေနာ္။


က်မတို႔ အခ်ိန္ကာလ အရင္ၾကည့္ရေအာင္အခ်ိန္ကာလ အကန႔္ အသတ္ တခုလိုတယ္လို႔ဘာေၾကာင့္ က်မတို႔ဆုံးျဖတ္ရသလဲဆိုရင္ တျခားနိုင္ငံ ကေနရတဲ့ အေတြ႕အႀကံဳ ကိုက်မတို႔ၾကည့္ၿပီးေတာ့ေျပာတာပါ။ တျခားနိုင္ငံမွာ အမ်ိဳးသားျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ေရးအတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ေတြကိုစတဲ့အခါမွာ အခ်ိန္အကန႔္အသတ္မရွိထားလိုက္တဲ့အခါမွာ အလုပ္ကိုမၿပီးဘူး ဆို တာျဖစ္ သြားပါတယ္။


ဥပမာဆိုရင္အထူးသျဖင့္ ေျမာက္အိုင္ယာလန္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ထဲထဲဝင္ဝင္လုပ္ ခဲ့တဲ့ Jonathan Powell တို႔ ဆိုရင္သိဖူးၾကမွာပါ။ သူေျပာခဲ့တာက သူတို႔ ပထမပိုင္းမွာဘာမွားသြားလဲဆိုတာက အကန႔္အသတ္မရွိ အခ်ိန္ကိုထား လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ အလုပ္မျဖစ္ဘူးတဲ့။ သူတို႔အရင္တုန္းကထင္ခဲ့တာက အရင္တုန္းက အကန႔္အသတ္မရွိ ေျပာခ်င္တာေျပာ ေဆြးေႏြးခ်င္တာေဆြးေႏြး ဆိုလို႔ရွိရင္ျပသနာေတြ ေျပလည္ သြားမယ္လို႔ထင္ေပမယ့္ မဟုတ္ဘူး တဲ့။ ျပသနာေတြမဆုံးနိုင္ဘူးဘဲျဖစ္သြားတယ္။ အဲေတာ့ အိုင္ယာလန္ ကို ျပန္ ၾကည့္ မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အိုင္းရစ္ျပသနာစ တာဟာ Cromwell တို႔လက္ထက္ ကတည္းက ထဲထဲဝင္ဝင္စတယ္ ဆိုရင္ အဲဒီမတိုင္မီကတည္းက အိုင္ယာလန္ တို႔ကေနသြားသြားၿပီးေတာ့ ဒီမိန္းလန္းနားကေနၿပီးေတာ့ အဂၤလိပ္ ေတြ က်ဴးေက်ာ္တာေတြဆိုတာ ၁၃ ရာစုေလာက္ကတည္းက စခဲ့တဲ့ ကိစ ပါ။


တရားဝင္ အိုင္ယာလန္ကို၀င္သိမ္း လိုက္တာ ကေတာ့ Cromwell တို႔ေခတ္ မွာေ ပါ့ေနာ္။ အဲဒီကေန တြက္လာရင္ေတာင္မွ ႏွစ္ ၃၀၀ ေက်ာ္မွ ၿငိမ္း ခ်မ္း ေရး ရေအာင္ လုပ္တယ္။ အဲေတာ့ ႏွစ္ ၃၀၀ ၾကာမွာ ျပသနာတခုဟာ သူ႔ဖာသာ သူေပ်ာက္သြား လား ဆိုတာ သူ႔ဟာသူ မေပ်ာက္သြားပါဘူး။ သူတို႔ေဆြးေႏြး ယူရပါတယ္။ အဲတာ က်မတို႔ကိုသတိေပးလိုက္ တာက အခ်ိန္ သတ္မွတ္ ခ်က္ဆိုတာ ရွိသင့္တယ္တဲ့။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ လူ႔သဘာဝအေလ်ာက္ အခ်ိန္ရွိရင္ရွိ သေလာက္ေျပာမယ္ဆိုမယ္ျငင္းမယ္ ခုံမယ္ေပါ့။ အဲတာကို အခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္တခုထားမွသာလၽွင္ ေျပာမယ္ ဆိုရင္ အခ်ိန္နဲ႔ပတ္ သက္ၿပီးေတာ့လည္း ပန္းတိုင္တခုထားရပါမယ္။ ကိစၥရပ္ေတြနဲ႔ပတ္သက္မွသာ ပန္းတိုင္ထား ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အခ်ိန္နဲ႔ပတ္သက္ လို႔လည္း ပန္းတိုင္တခုထားရမယ္ လို႔ေျပာတဲ့ဟာကိုလည္း က်မအျမဲမွတ္ထားပါတယ္ ။


တိုက္ပြဲ


ေနာက္တခုက ခုနက ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြေျပာသြားတဲ့အထဲမွာ တိုင္းရင္း သားေတြ အခ်င္းခ်င္းလဲ တိုက္ပြဲ ေတြျဖစ္ ေနၾကတယ္ဆိုတာကေတာ့ အဲတာဟာက်မတို႔အတြက္ေလးေလးနက္နက္စဥ္းစားစရာဘဲ။ ဘာျဖစ္လို႔ တိုက္ပြဲေတြျဖစ္လဲ။ တိုက္ပြဲေတြျဖစ္တယ္ဆိုတာဟာ နိုင္ငံေရးသေဘာ ထားမတူညီမွုေၾကာင့္ျဖစ္တာလား။ ရွိတဲ့အရင္းအျမစ္ေတြအတြက္ လုၾက တာေပါ့ေနာ္။ မၽွမၽွတတ မခြဲယူနိုင္မွုေၾကာင့္ျဖစ္တာလား။ တျခား ကိစၥ ေတြေ ၾကာင့္ျဖစ္တာလား။ အျပင္ပေယာဂေၾကာင့္ျဖစ္တာလား စသည္ျဖင့္ …။


ဘာျဖစ္လို႔တိုင္းရင္းသားေတြၾကားထဲမွာတိုက္ပြဲေတြျဖစ္သလဲ ဆိုတာက်မတို႔ စဥ္းစားရပါလိမ့္မယ္။ အဓိက ကေတာ့ ဗမာ့တပ္မေတာ္ေပါ့ေနာ္။ နိုင္ငံ့တပ္ မေတာ္ေခၚမွာလား ေရြးရတာခက္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ဗမာ အမ်ား စုပါေနေတာ့ ဗမာ့တပ္မေတာ္ဘဲေခၚရမွာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဗမာ့တပ္မေတာ္ေ ခၚျပန္ေတာ့လည္း ဗမာလူမ်ိဳးနဲ႔တျခား တိုင္းရင္းသား ေတြ တိုက္ေနတယ္ဆို တဲ့ပုံစံႀကီးျဖစ္ေနတဲ့ခါက်ေတာ့ ၀မ္းသာစရာ ကိစၥ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါဘယ္လို ဘဲေျပာေျပာ တပ္မေတာ္နဲ႔တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႕အစည္းေတြ တိုက္ပြဲေတြျဖစ္ေ နတာ မဟုတ္ ဘူး။ တိုင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္းလည္းျဖစ္ေနတယ္ဆိုေတာ့ ဒီဟာကိုက်မတို႔က ေမးခြန္းေမးရမယ္။


ဘာျဖစ္လို႔က်မတို႔ အခ်င္းခ်င္း တိုက္ပြဲေတြျဖစ္ေနရသလဲ။ ဘာေၾကာင့္လဲ။ မတူကြဲျပားမွုေ ၾကာင့္ လို႔ေျပာ သြားတဲ့အေပၚမွာ က်မတို႔က ဖက္ဒရယ္သာအေျဖဆိုတာ လက္ခံ ထားၿပီး သားပါ။ ဖက္ဒရယ္ဆိုတဲ့အဓိပါယ္ကိုေဖာ္ရမယ္ဆိုေတာ့ အမွန္ေျပာ ရင္ ဒါက်မတို႔ ေခၚလို႔မရဘူး။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံ လည္းေဖာ္လို႔မရဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔ေျပာလဲဆိုေတာ့ ဖက္ဒရယ္ဆိုတဲ့အနက္ အဓိပါယ္ ကိုေဖာ္ရမယ္ ဆိုရင္ ပညာ ရွင္မ်ားေပါင္းစုံ ႏွစ္ေပါင္းရာနဲ႔ခ်ီၿပီးေဖာ္လို႔မရပါဘူး။ တိတိက် က်ေဖာ္လို႔မရ ပါဘူး။ အခုထက္ထိ ဖက္ဒရယ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့စာရြက္ စာတမ္းေ တြက တခ်ိန္လုံးထုတ္ေနၾကတာ။ တေယာက္ တမ်ိဳးေပါ့။ ေနာက္ဆုံး က်မ တို႔ရဲ့နိုင္ငံရဲ့ဖက္ဒရယ္ကဘာလဲဆိုတာကလည္း ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကဘဲ ဆုံးျဖတ္မွာ။ အေမရိကန္ရဲ့ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒက ဂ်ာမနီနိုင္ငံရဲ့ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒနဲ႔မတူပါဘူး။ ဂ်ာမနီနိုင္ငံရဲ့ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒကလည္း ဆြိစ္ဇာလန္ ရဲ့ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒနဲ႔လည္းမတူပါဘူး။ မတူတာနဲ႔အမၽွ သူတို႔ရဲ့ဖက္ဒရယ္ ေတြကလည္း တခုနဲ႔တခု ကြာျခားပါတယ္။


ကြာျခားတဲ့အေပၚ ဘယ္ဟာက ပိုေကာင္းတာလဲဆိုတာ ကိုလည္း ေျပာဖို႔ခ က္ပါတယ္။ သူ႔နည္းသူ႔ဟန္နဲ႔ေအာင္ျမင္ေနၾကတာဘဲ မတူၾကဘူးေပါ့။ က်မေတာ့ ဖက္ဒရယ္နဲ႔ပတ္ သက္ၿပီးျပည္သူေတြကိုရွင္းျပတဲ့အခါမွာ- အရင္ တုန္းကေတာ့ ဖက္ဒရယ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ၀ါဒျဖန႔္မွုေတြ အမ်ား ႀကီး ရွိပါတယ္။ ဖက္ဒရယ္ဆိုတာခြဲထြက္ေရး။ က်မတို႔အဖြဲ႕က အျမဲတမ္း ဖက္ဒရယ္ နဲ႔ရပ္ တည္ခဲ့တာကိုး။ အဲတာေၾကာင့္ NLD က ခြဲထြက္ေရးကိုလိုလား တယ္။ ျပည္ေ ထာင္စုၿပိဳကြဲေအာင္ လုပ္ေနတာဆိုၿပီး အဲ့တုန္းက ဖက္ဒရယ္ဆိုတဲ့စကားသုံးရင္ ဖမ္းတာဆီးတာေတြရွိခဲ့ပါတယ္။ က်မတို႔ေတာ့ ဖက္ဒရယ္ဆိုတာ ကိုအျမဲသုံးခဲ့ တယ္။ မူအရေပါ့။ ဖက္ဒရယ္ဆိုတာခြဲထြက္ေရးမဟုတ္မွန္းလူထုကို သိေစခ်င္ လို႔။ ဆိုေတာ့ ဖက္ဒရယ္ဆိုတဲ့ အဓိပယ္ကိုအရိုးသားဆုံး ရွင္းျပရမယ္ဆိုရင္ နိုင္ငံတနိုင္ငံအတြင္းမွာ အာဏာကို ဗဟိုအစိုးရနဲ႔ ျပည္နယ္အစိုးရ၊ တိုင္း အစိုးရေတြၾကားထဲမွာခြဲယူဖို႔ ၊ခြဲယူတဲ့စနစ္ ။ အဲဒီဟာဖက္ဒရယ္ဘဲ။


ဘယ္လိုပုံစံနဲ႔ခြဲယူလဲဆိုရင္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒက သတ္မွတ္တယ္။ ဖက္ဒရယ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ပညာရွင္ေတြ ရဲ့ေလ့လာခ်က္ သုေတသန ျပဳခ်က္ အရ ဖက္ဒရယ္စနစ္လုပ္လိုက္တဲ့အခါမွာ ခြဲထြက္ခ်င္တဲ့ စိတ္ဓါတ္ေတြက က်ဆင္းသြားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဖက္ဒရယ္ဆိုတာ ခြဲထြက္ခ်င္တဲ့စိတ္ကို အားေပးတာေတာ့မဟုတ္ဘူး။ ခြဲထြက္ ခ်င္စရာ အေၾကာင္း မရွိေအာင္ အေဆာက္အအုံတခုကိုတည္ေဆာက္တာဘဲဆိုၿပီးေတာ့ က်မတို႔ဒီလို ဘဲရွင္းျပပါ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒက က်မတို႔နိုင္ငံနဲ႔ အသင့္ေတာ္ဆုံး ဖက္ဒရယ္ပုံစံတခုကို သတ္မွတ္ေပးပါမယ္။


ဆက္ၿပီးေျပာ မယ္ဆိုရင္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံက ဖက္ဒရယ္က ရေအာင္ လုပ္မယ္ဆိုေတာ့ ညီလာခံေတြဘာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ Ceasefire မရခင္ ညီလာခံလုပ္လို႔သင့္ေတာ္ပါ့မလား ခုနေျပာတဲ့အတိုင္း အခ်ိန္တိတိက်က် လိုအပ္ပါတယ္။ ဆိုေတာ့ NCA ဘက္ကိုျပန္လွည့္လာပါမယ္။


NCA


NCA ထဲမွာပါတဲ့အခ်က္ေတြကိုတခ်ိဳ႕ဟာေတြကသေဘာမတူဘူး။ ဒါေၾကာင့္ NCA ေရးဆြဲေရးမွာ က်မတို႔အဖြဲ႕ ခ်ဳပ္ မပါခဲ့ပါဘူး။ က်မတို႔ကဏ္႑လည္း အင္ မတန္မွေသးပါတယ္။ က်မတို႔ ကိုယ္စားလွယ္ ၂ ေယာက္ဘဲတက္ပါ တယ္။ NCA နဲ႔ပတ္သက္လို႔ က်မတို႔သေဘာမတူခဲ့တာေတြလည္းရွိခဲ့ပါတယ္။ သို႔ေပ မယ့္ က်မတို႔ေတာင္းဆို တာ တခုဘဲရွိခဲ့ပါ တယ္။ ျပဳသာျပင္ သာေ အာင္ေ တာ့ ထည့္ခဲ့ပါ။ အဲတာမထည့္ခဲ့လို႔ က်မတို႔လက္မခံနိုင္ပါဘူး။ ဒါေ တာင္မွ က်မတို႔လက္မွတ္မထိုးခဲ့ပါဘူး။ ျပည္ေထာင္စုေန႔တုန္းကေလ။ မထိုးဘူးဆို တာက က်မတို႔ကို နို႔တစ္စ္မေပးဘဲနဲ႔ လာပါတက္ပါ လက္မွတ္ ထိုးပါဆိုေတာ့ က်မတို႔ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ထိုးခြင့္မရွိဘူးေလ။ တိတိက်က်ေျပာမယ္ဆိုရင္ NCA လက္မွတ္ထိုးၿပီးတာနဲ႔ရက္ေပါင္း ၉၀ အတြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ လုပ္မယ္ ဆိုတာ မျဖစ္နိုင္ဘူးေလ။ ဒီတိုင္းဘဲျဖစ္မယ္ဆိုရင္ NCA ကဘယ္ေတာ့ေလာက္မွလက္မွတ္ ထိုးနိုင္မလဲဆိုတာ က်မတို႔မွန္းလို႔ရမယ္။ NCA လက္မွတ္ထိုးၿပီးမွ ဆက္ၿပီးသြားဖို႔ဆိုတာအမွန္ေျပာရင္ က်မတို႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ မဟုတ္ ပါ ဘူး။ အရင္တုန္းက အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယန္းတယား လို႔ဘဲေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒါက်မတို႔အေမြခံပါတယ္။


နိုင္ငံတနိုင္ငံရဲ့ အစိုးရတာဝန္ကို ယူတဲ့အဖြဲ႕ဟာ အရင္အစိုးရ လုပ္ခဲ့သမၽွ ကိုတာဝန္မယူ ဘူးဆိုၿပီး လုပ္လို႔ မရပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီ NCA ဆိုတဲ့ဝန္ထုပ္ ၀န္ပိုးကက်မတို႔အေပၚ ေရာက္လာပါတယ္။ က်မတို႔ကထမ္းၿပီး တတ္နိုင္ သမၽွေျပလည္ေအာင္လုပ္ရမွာဘဲ။ အခြင့္အလမ္းတခုလို႔က်မျမင္သလို တိုင္း ရင္း သားေတြကို ျမင္ေစ ခ်င္ပါတယ္။ NCA က ဒီတိုင္းရွိတယ္ဆိုေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ေသာ ဒက္ဖွေနးရွင္းေတြက အဓိပါယ္ေဖာ္မွုေတြက မၿပီးျပတ္ေသး ပါဘူး။ ဒီအဓိပါယ္ေဖာ္မွုေတြက အေလၽွာ့အတင္းလုပ္လို႔ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အားလုံး အဆင္ေျပေစ ရမယ္လို႔ မေျပာ လိုဘူး။ အရင္တုန္းကက်မကိုဟို ဘက္ ကလာကမ္းလွမ္းတုန္းက Calculated risk ယူလိုက္ပါဆိုသလို။ ၂၀၁၂ ကေန မေက်ာ္ျဖတ္နိုင္ရင္ ၂၀၁၅ ကိုက်မတို႔ေရာက္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ က်မတို႔အေလၽွာ့အတင္းလုပ္ ခဲ့ပါတယ္။ အေလၽွာ့အတင္းလုပ္ၿပီးေတာ့ မွ ေအာင္ျမင္ေအာင္လုပ္ရမွာဘဲ။


ပင္လုံညီလာခံ


ပင္လုံညီလာခံဆိုတာ ပင္လုံ Agreement အေပၚမွာအေျခခံမွာ လား။ ပင္လုံစိတ္ဓါတ္အေပၚမွာ အေျခခံတာ လား။ ပင္လုံသေဘာ တူညီ ခ်က္ ဟာ ေယ်ဘုယသေဘာဆန္ပါတယ္။ တိတိက်က်ရယ္လို႔ေတာ့မဟုတ္ပါ ဘူး။ ျပန္ဖတ္ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အဓိက ပါေနတာက ကခ်င္နဲ႔ပတ္ သက္တဲ့ဟာ ပါတာပါ ။ တျခားတိုင္းရင္း သားေတြနဲ႔စာ လို႔ရွိရင္ေတာ့ အပိုဒ္ ၅ အပိုဒ္ ၆ နဲ႔အပိုဒ္ ၉ မွာ ေသေသခ်ာခ်ာကို ကခ်င္ဆိုၿပီးေတာ့ ေဖာ္ၿပ ထား တာရွိပါတယ္။ ၈ မွာေတာ့ ရွမ္းကိုေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ရွမ္းကိုေဖာ္ျပထားရာမွာ လည္း တကယ္ေတာ့ General ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ (VIII) The arrangements accepted in this Agreement are without prejudice to the financial autonomy now vested in the Federated Shan States.


အဲေတာ့ without prejudice ဆိုတာ အဓိပါယ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေဖာ္လို႔ရပါတယ္။ အဲေတာ့ ပင္လုံစာခ်ဳပ္အတိုင္းသြားမယ္ဆို လို႔ရွိရင္ ေတာင္မွ လိုတိုးပိုေလၽွာ့ေ တြ အမ်ား ႀကီးလုပ္နိုင္တဲ့အေျခအေနရွိပါတယ္။ ဒါဟာက်မတို႔အ တြက္ၿပ သနာ မျဖစ္နိုင္ပါဘူး။ ျပသနာက တကယ္က်မတို႔ သေဘာတူညီမွုယူခ်င္ တယ္ ဆိုလို႔ရွိရင္ ဘာမွျပသနာမရွိပါဘူး။ က်မက ပင္လုံစိတ္ဓါတ္ လို႔ေျပာ တာဟာ ပူးေပါင္း ဆက္ဆဲေရး။ ပူးေပါင္း ျခင္းအားျဖင့္ေပါ့ေနာ္။ ဒါမယ့္ က်မ တို႔က စိတ္ဓါတ္ဘဲယူရမယ္။ ဒီထဲမွာ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ခ်င္း၊ ဗမာ ပါတယ္။ မြန္မပါ ကယားမပါ ။ မပါတာေတြအမ်ားႀကီးဘဲ။ ဒါေၾကာင့္က်မက ပင္လုံ စိတ္ဓါတ္ကို အေျခခံပါ လို႔ေျပာတာ။ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ကိုအေျခခံမယ္ဆိုရင္ ကခ်င္၊ ခ်င္း၊ဗမာ၊ ရွမ္း နဲ႔ဘဲၿပီးသြားေရာလားဆိုတာ- မျဖစ္နိုင္ ပါဘူး။ ေနာက္ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ ထဲကအတိုင္း လို႔မေျပာတာဟာ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ့အခြင့္အေရးေတြကို ကန႔္သတ္ ခ်င္လို႔မဟုတ္ပါဘူး။ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ပင္လုံစာခ်ဳပ္က က်ဥ္းလြန္းလို႔ပါ။ ဒါ့ထက္ပိုၿပီးေတာ့ က်ယ္ျပန႔္ဖို႔ က်မ တို႔လိုပါတယ္ တကယ့္ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ထူေထာင္ဖို႔ဆိုလို႔ရွိရင္ေပါ့။


နိဂုံး


ေနာက္တခုက ဒီ Ceasefire ေတြလုပ္မွ အားလုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္လက္မွတ္ထိုးၿပီးမွ ညီလာခံကို စ နိုင္မယ္ဆိုရင္ ညီလာခံဘယ္ေ တာ့စနိုင္မလဲ ။ အဲေတာ့ အဲလိုဆိုလို႔ရွိရင္ ညီလာခံမျဖစ္ေျမာက္ခ်င္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းတခုတည္းကေနၿပီးေတာ့ အားလုံးကိုပ်က္စီးေအာင္ လုပ္လို႔ရ တယ္။ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးဆိုတာ က်မတို႔ဒီကိစလည္းေလ့လာၿပီးပါၿပီ။ အပစ္ရပ္စဲေရးသေဘာတူညီခ်က္ေတြထဲမွာၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ၉၀ ရာခိုင္ႏွုန္းကလပိုင္းအတြင္း ခ်ိဳးေဖာက္တယ္။ ဒါတ ကဘာလုံး က အျဖစ္ အပ်က္ကိုၾကည့္လိုက္တာ။ အဲေတာ့ က်မအျမဲဘဲေျပာတယ္။ အပစ္အခတ္ရပ္ စဲေရး ပ်က္ဖို႔ဆိုတာ ၁ စကန႔္ဘဲလိုတယ္။


က်ည္ဆံတေတာင့္ထြက္ဖို႔ဆိုတာ ၁ စက္ကန႔္ဘဲ။ ၁ စက္ကန႔္ေတာင္မရွိဘူး ထင္တယ္။ က်မေတာ့ မကၽြမ္းက်င္ ေတာ့ သိပ္မသိဘူး ေသနတ္ေတြ ဘာေတြ နဲ႔။ ကၽြမ္းက်င္တဲ့ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြေတာ့ပိုသိတာေပါ့။ အဲေတာ့ ဒိုင္း ဆိုတာနဲ႔ အပစ္ရပ္က ၿပိဳကြဲသြားနိုင္တယ္။ က်ည္ဆံတေတာင့္ဟာ အပစ္ရပ္ပ်က္စီးတဲ့ အေျခအေနကိုဖန္တီး နိုင္တယ္။ အဲေတာ့ အဲဒီအေပၚကို က်မတို႔ရဲ့ၿငိမ္းခ်မ္း ညီလာခံက အေျခခံမွာလား။ အဲေတာ့ က်မတို႔ရဲ့ ဒီၿငိမ္း ခ်မ္းေရးညီလာခံက သိပ္ကိုအားနည္းသြားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္က်မတို႔က တမူးတရွူး ကမန္းကတန္း လုပ္ခ်င္ တာမဟုတ္ပါဘူး။


တကယ္ေျပာမယ္ဆိုရင္က်မတို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံျဖစ္သင့္တာဟာ ရာစုႏွစ္ တဝက္ ေလာက္ကို ရွိေနပါၿပီ။ ဒါက်မတို႔ သိပ္ၿပီးေတာ့ ကမန္းကတန္း လုပ္တယ္လို႔ေျပာလို႔မရပါဘူး။ လုပ္ခဲ့တဲ့ လုပ္ခဲ့တဲ့အစဥ္အဆက္ေတြ အေပၚက်မတို႔ အေျခခံတာပါ။ က်မတို႔ ဒီ စၿပီးေဆြးေႏြးတဲ့ ၂ လ ေလာက္ ကမွ စ တာမဟုတ္ပါဘူး။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ပေရာစက္ဆိုတာ ဟိုးကတည္းက လြတ္လပ္ေရး ရ ကတည္းက စတယ္ လို႔ဘဲေျပာလို႔ရမွာေပါ့။


လြတ္လပ္ေရးနဲ႔အတူတူ က်မတို႔ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္း ေရးကိုဆုံးရွုံးခဲ့တာကိုး။ အဲေတာ့ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးရေအာင္လို႔ ႀကိဳးပမ္းမွုေတြက လြတ္လပ္ေရး သက္တမ္းနဲ႔အတူတူဘဲလို႔ က်မတို႔ေျပာလို႔ရပါတယ္။


အဲေတာ့က်မေျပာလိုတာက လိုခ်င္တာေတြေတာင္းပါ ။ က်မတို႔ေပးမယ္လို႔ အာမ မခံဘူး။ က်မတို႔ေဆြးေႏြးမယ္။ ဒါေပမယ့္ Calculated Risk ဆိုတာ ကိုလည္းယူပါ။ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏွုန္းအာမခံ ခ်က္ရွိမွလုပ္မယ္ ဆိုရင္က်မတို႔ ဘယ္ေတာ့လုပ္ျဖစ္မွာမဟုတ္ဘူး။ ဘယ္တုန္းကမွက်မတို႔ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏွုန္းက မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဥပမာက်မတို႔ ၂၀၁၂ - ၂၀၁၅ မွာ ၀င္ၿပိဳင္တုန္းက - ၉၀ တုန္းကၾကည့္ပါလား ဘာျဖစ္သြားလဲ။ ဘာေၾကာင့္အခု ၀င္ၿပိဳင္မွာလဲ- လို႔ေမးတယ္။


အဲဒီေတာ့ ခုနကေျပာသြားသလိုေပါ့ေနာ္။ အရင္တုန္းက ေဖေဖတို႔နဲ႔ သေဘာ တူညီခ်က္ဟာ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ မတည္ဘူး။ မတည္လို႔ အခု ေနာက္ သေဘာတူညီခ်က္ အသစ္ မယူသင့္ဘူး ဆိုတာ မသင့္ဘူးဆိုလို႔ရွိရင္ က်မတို႔ က ၉၀ တုန္းက က်မတို႔ရဲ့ေရြးေကာက္ပြဲရလာဒ္ဟာ အေဟာသိကံျဖစ္ သြားလို႔ ၂၀၁၂ ၊ ၂၀၁၅ တို႔ဟာ အခြင့္အေရး အလြတ္ခံခဲ့ၾကမွာလား။


အလြတ္ခံခဲ့ရင္ေတာ့ က်မတို႔မွားမယ္လို႔ ျပန္ၿပီးေတာ့သုံးသပ္လို႔ရပါတယ္။ မွားမယ္၊ မွန္မယ္ ဆိုတာ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏွုန္း က်မတို႔ ေျပာလို႔မရဘူး။ က်မတို႔စြန႔္ စားၿပီးေတာ့မွ- တခါ ျဖစ္ၿပီးလို႔ အျမဲဘဲျဖစ္မယ္လို႔ အဲဒီအျမင္နဲ႔ဆိုရင္ေတာ့ အေရွ႕တိုးလို႔ရမွာမဟုတ္ဘူးဆိုၿပီးေတာ့ က်မတို႔စြန႔္စားၿပီးလုပ္လိုက္တာပါ။


အေသးစိပ္ဟာေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ က်မသိတယ္ တိုင္းရင္းသားေတြ နဲ႔ေဆြးေႏြးရမယ္။ ဘာဘဲေဆြးေႏြးေဆြးေႏြး Peace Process မွာဝင္နိုင္ေရး ကို ဦးတည္ၿပီးေတာ့ေဆြးေႏြးပါလို႔ က်မက ေမတၱာရပ္ခံခ်င္ပါတယ္။ Peace Process မွာဝင္နိုင္ဖို႔ ဒို႔ဘယ္လိုလုပ္ၾကမယ္။ ဘယ္လို အေပးအယူ လုပ္ၾက မလဲ အဲလိုပုံစံနဲ႔ဘဲေဆြးေႏြးပါလို႔ ေမတာရပ္ခံခ်င္ပါတယ္။


ဒါေၾကာင့္က်မတို႔က ပင္လုံစိတ္ဓါတ္က အင္မတန္က်ယ္ျပန႔္တယ္ သေဘာတူ ညီခ်က္ကနဲနဲက်ဥ္းတယ္။ အဲတာ က်မတို႔စဥ္း စားၿပီးေျပလည္ေအာင္ လုပ္ပါမယ္။
၂၁ ရာစုပင္လုံညီလာခံကိုလည္း အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးမထိုးတဲ့လူေတြကိုလည္း တက္နိုင္တဲ့အေနအထားမ်ိဳး ကိုဖန္းတိးခ်င္တယ္ ဒါမယ့္တန္းတူညီတူေတာ့ အခြင့္အေရး ေပးလို႔မရဘူး။ ဒါကေတာ့ လက္ေတြ႕က်ပါတယ္။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ လက္မွတ္မထိုးတဲ့အတူတူဘဲဆိုရင္ေတာ့ ဘယ္သူကထိုးေတာ့မွာလဲ။ လက္မွတ္မထိုးတဲ့လူနဲ႔ လက္မွတ္ထိုးနဲ႔လူနဲ႔အတူတူဘဲဆိုရင္ေတာ့ ဘယ္သူကမွထိုးေတာ့မွာမဟုတ္ဘူး။


အဲ့ေတာ့အဲ့ဟာတခုကေတာ့သတ္မွတ္ခ်က္ကေတာ့ရွိမွာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ က်မ တို႔က တတ္နိုင္သမၽွ ေအာလ္အင္ကလူးစစ္ျဖစ္ေအာင္လို႔ ဘယ္လိုပုံစံ နဲ႔လက္မွတ္မထိုးတဲ့သူေတြ ပါ၀င္ၿပီးေတာ့က်မတို႔ ညီလာ ခံျဖစ္ ေျမာက္ေရး အတြက္လုပ္နိုင္မလဲဆိုၿပီးေတာ့ က်မတို႔အဲတာကိုလည္း စဥ္းစားထားၿပီး သားပါ။


အေကာင္းဆုံးကေတာ့ လက္မွတ္ထိုးၿပီးဝင္လာရင္ေကာင္းတာေပါ့။ အဲေတာ့ လက္မွတ္ထိုးနိုင္ေအာင္လို႔ ဒီ အန္စီေအ အေပၚမွာပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဘယ္လို အေလၽွာ့အတင္းလုပ္မလဲ။ ဘယ္လိုအဓိပယ္ေဖာ္မလဲဆိုတာ ကိုက်မက ဦးတည္ေစခ်င္တယ္။ လက္မွတ္မထိုးဘဲနဲ႔တက္ရေအာင္လုပ္ေပးဆိုရင္ ဒါကေတာ့မတရားဘူး။ လက္မွတ္ထိုးတဲ့လူေတြကေျပာမွာပါ က်ေနာ္တို႔က်ေတာ့လက္မွတ္ထိုးရတယ္သူတို႔ကလက္မွတ္မထိုးရဘူး ဆိုရင္က်မက ဘယ္လိုေျဖရမလဲ။။။။။။




 
© 2012 All Rights Reserved | Asean Celebrity | Fonts @ AtFonts | Free Templates