တျပည္ေထာင္လား ၊ ျပည္ေထာင္စုလား၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ လိုအပ္တဲ့ မၽွေၿခ ( ၄) ရပ္



(က) တခုတည္းေသာ ကြန္ဖက္ဒေရးရွင္း နိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ ေၾကာ္ျငာေလ့ရွိတဲ့ ေတာင္အာဖရိက လူျဖဴအစိုးရ


လူျဖဴလူမည္းခြဲျခားၿပီး ေတာင္အာဖရိကကို ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ လူျဖဴအစိုးရအေနနဲ႔ သူတို႔အေနနဲ႔ လူမ်ိဳးစုေပါင္းစုံစုစည္းထားတဲ့ ကြန္ဖက္ဒေရးရွင္း တခုတည္းေသာ နိုင္ငံေတာ္ျဖစ္တယ္ဆိုတာ မၾကာခဏေၾကာ္ျငာ ေလ့ရွိပါတယ္။


ျပည္ပနိုင္ငံက အႀကီးအကဲေတြနဲ႔ ေတြ႕ရင္ျဖစ္ေစ ၊ ဒါမွမဟုတ္သူတို႔ရဲ့ ၀ါဒျဖန႔္ မီဒီယာေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသုံးသင္ခန္းစာ ေတြမွာအပါအဝင္ နည္းလမ္းေပါင္းစုံနဲ႔ ၀ါဒျဖန႔္ၿပီး လူျဖဴႀကီးစိုးတဲ့ တို္င္းျပည္ကို ျပည္ေထာင္စုအသြင္ထင္ျမင္လာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ၾကတာပါ။ တဘက္မွာလည္း သူတို႔အာဏာရယူထားမွုဟာ တရားဝင္တယ္ဆိုတာ နိုင္ငံတကာကို ျပသ ခ်င္ေနပါတယ္။ ခရစ္ယာန္ အမ်ိဳးသားေရး အာဖရိကန္ လူျဖဴ ဘာသာစကားေတြက လူျဖဴေတြရဲ့ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒအတြက္ တနည္းအားျဖင့္ အာဏာဆက္ထိန္းနိုင္ေရးအတြက္ ၀ါဒျဖန႔္ သြတ္သြင္းတဲ့ ေဒါက္တိုင္ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ိဳး ဘာသာ စာေပအတြက္ ငါတို႔ ကာကြယ္မွရမယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆမ်ိဳးပါ။ တျခားလူမ်ိဳးစုေတြရဲ့ ဘာသာစကား စာေပေတြက တရားမဝင္ပါ။


လူျဖဴ အာဖရိကန္ေတြကပဲ ဘုရားေပးထားတဲ့ ေတာင္အာဖရိက တိုင္းျပည္ကို ကာကြယ္ေနတာ ဆိုတဲ့ အယူအဆေတြ ခိုင္ျမဲေအာင္လုပ္ထားသလို လူဦးေရမ်ားတဲ့ လူမည္းေတြက သူတို႔ရဲ့ အာဏာကို ထိခိုင္နိုင္သူေတြအျဖစ္ အပါ၀င္ အတိုက္ အခံေတြကို ကြန္ျမဴနစ္ႏြယ္သူ ခြဲထြက္ေရးသမား အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာထိခိုက္ေစသူ ဆိုဗီယက္ၾသဇာခံ စသျဖင့္ စစ္ေအးေခတ္ကာလတေလၽွာက္ပုံေဖာ္ခဲ့တာပါ။တခ်ိန္တည္းမွာလည္း လူမည္းေတြကို တန္းတူ မဲေပးခြင့္ေပးလိုက္ရင္ လက္ရွိလူျဖဴေတြႀကီးစိုးေနတဲ့ အေျခေနေတြယိမ္းယိုင္ကုန္မွာ ၊ အလုပ္အကိုင္ လယ္ေျမေတြ ခြဲေဝေပးရနိုင္တာ စသျဖင့္ ၀ါဒျဖန႔္မွုေတြအပါ၀င္ သြားလာေနထိုင္ခြင့္က အစ ကန႔္သတ္ခဲ့ပါတယ္။


ဒါဟာအလြန္ရယ္ရႊင္ဖြယ္ရာေကာင္းပါတယ္။ အက်ိဳးစီးပြားတခုတည္းၾကည့္ မရိုးမသား နည္းလမ္းေတြသုံးၿပီး စနစ္ဆိုးႀကီးကို ဆက္အသက္ဝင္ေအာင္လုပ္တာပါ။ လို႔ လူျဖဴျဖစ္ေပမဲ့ ရပ္တည္ခ်က္မွန္ကန္ခဲ့တဲ့ သတင္းစာဆရာ စာေရးဆရာျဖစ္တဲ့ အလစ္စတာပတ္ခ့္က မွတ္ခ်က္ျပဳေျပာဆိုပါတယ္။


သူ႔အေနနဲ႔ကေတာ့ သူ႔မ်ိဳးဆက္ေတြက ေတာင္အာဖရိကကို ေရာက္လာတာ မ်ိဳးဆက္ ၅ ဆက္ေက်ာ္ ရွိလာတဲ့တိုင္ေအာင္ ဒီတိုင္းျပည္က သူတို႔သီးသန႔္ပိုင္တဲ့ တိုင္းျပည္လို႔ ခံစားလို႔ မရေၾကာင္းလည္း ဆိုပါတယ္။


လူျဖဴအစိုးရရဲ့ ဒီလိုလုပ္ရပ္ေတြဟာ အာဏာကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ထိန္းနိုင္ဖို႔ေတာ့ အေတာ္အသင့္ေတာ့ အက်ိဳးရွိတယ္ လို႔ဆိုနိုင္ပါတယ္။
အမ်ိဳးသားေရး ၀ါဒီအေျခခံအယူဝါဒ သြတ္သြင္းမွုေတြကေန လူျဖဴအုပ္စုအေနနဲ႔ သူတို႔အာဏာကို ႏွစ္မ်ားစြာ စြဲကိုင္နိုင္ေပမဲ့ တိုင္းျပည္ကေတာ့ ပဋိပကၡေတြနဲ႔ လုံးေထြးေနတဲ့အတြက္ တခါမွ ဖြံ့ၿဖိဳးတဲ့ အေျခေန ေရာက္မလာခဲ့ပါ။


လူ႔အခြင့္ေရးခ်ိဳးေဖာက္မွုေတြနဲ႔အတူ နိုင္ငံတကာ ပိတ္ဆို႔မွုေတြလည္းရွိလာခဲ့ကာ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ ထြက္ေပါက္ရွာ တဲ့အေနနဲ႔ ေျဖေလ်ာ့တဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြကိုလုပ္ခဲ့ရၿပီး မင္ဒဲလား ဦးေဆာင္တဲ့ လူမည္းေတြနဲ႔ ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးမွုေတြ ျပဳလုပ္ခဲ့ရတာပါ။


အမွားေတြက ၾကာရင္ အမွန္ျဖစ္ ဆိုသလိုပဲ လူျဖဴအစိုးရေတြရဲ့ ၀ါဒျဖန႔္မွုေတြက ဘယ္ေလာက္အားေကာင္းလဲဆိုရင္ လူမည္းေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးပြဲ အားေကာင္းေနစဥ္ကာလမွာ လူျဖဴအခ်ိဳ႕က ဖြဲ႕စည္းပုံ အသစ္ေပၚလာရင္ သူတို႔ပိုင္ဆိုင္မွုေတြ ခြဲေဝေပးရမွာ ၊ ဒါမွမဟုတ္ သူတို႔အခန္းကဏ္႑ေပ်ာက္နိုင္တာ ၊ အတိတ္က က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ လုပ္ရပ္ေတြအတြက္ ဥပေဒေၾကာင္းအရ အေရးယူခံရနိုင္တာေတြးေၾကာက္ၿပီး ေဆြးေႏြးပြဲခန္းမေတြကို ၀င္ေရာက္ဖ်က္ဆီးတာေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ဆိုရင္လည္း ဖြဲ႕စည္းပုံ အတည္ျပဳၿပီးေရြးေကာက္ပြဲမက်င္းပခင္ကာလမွာ ျပည္သူ႔စစ္အသြင္နဲ႔ ပုန္ကန္ဖို႔ လွုပ္ရွားမွုေတြ လုပ္ခဲ့ၿပီး မင္ဒဲလားအပါ၀င္ သူနဲ႔ ေဆြးေႏြးေနတဲ့ လူျဖဴေတြထဲက သေဘာထားအလယ္အလတ္ရွိသူေတြက စည္း႐ုံးနိုင္တာေၾကာင့္သာ ေရြးေကာက္ပြဲကို နယ္ေျမအားလုံးမွာ က်င္းပနိုင္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
နိုင္ငံေရးအရ သေဘာတူညီမွုေတြနဲ႔ အာဏာလႊဲေျပာင္းမွုေတြျပဳလုပ္အၿပီးမွာေတာ့ နိုင္ငံေတာ္အလံ နိုင္ငံေတာ္သီခ်င္းက အစေျပာင္းခဲ့ရပါတယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာလည္း အစြန္းေရာက္အမ်ိဳးသားေရးဝါဒကို အားေပးေစတဲ့ အျပဳအမူေတြအတြက္ အခရာက်တဲ့ ပညာေရးစနစ္ကိုလည္း ေျပာင္းလဲခဲ့ရပါတယ္။ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလအၿပီး ၉ ႏွစ္အၾကာမွာ တနိုင္ငံလုံးအေရအတြက္နဲ႔ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားေပါင္း ၁၃၀၀၀ ရွိတဲ့အနက္ ၅၀၀၀ ဟာ လူျဖဴ အာဖရိကန္နာေတြျဖစ္ၿပီး ယခင္က သူတို႔ရဲ့ ဘာသာ စာေပ စကားေပ်ာက္မတတ္ေၾကာက္ၿပီး တျခားလူမ်ိဳးေတြရဲ့ ဘာသာ စကားစာေပေတြကို ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့တဲ့ လူျဖဴေတြရဲ့ မ်ိဳးဆက္ေတြျဖစ္ပါတယ္။


သူတို႔ရဲ့ ဘာသာစကားကလည္း တရားဝင္ဆဲျဖစ္ၿပီး တျခားမ်ိဳးႏြယ္စု ေတြရဲ့ ဘာသာစကားေတြကလည္း ေဒသအလိုက္ တရားဝင္ ဘာသာစကားေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ မင္ဒဲလားတက္ၿပီးေနာက္ပိုင္း ၉ ႏွစ္တာကာလအတြင္းမွာမွာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမွုက ၃ ရာခိုင္ႏွုန္းကေန ၆ ရာခိုင္ႏွုန္းပဲရွိေတာ့သလို  လူျဖဴအစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ကာလေတြမွာေတာ့ ၁၄ ရာႏွုန္းကေန ၂၄ ရာခိုင္ႏွုန္းေလာက္အထိ တႏွစ္တႏွစ္ကို ေငြေၾကးေဖာင္းပြမွုေတြျဖစ္ခဲ့တာပါ။ ျပည္ေထာင္စုအသြင္ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး ကနဦးကာလ လူျဖဴေတြေတြစိုးရိမ္ခဲ့သလို ၄င္းတို႔ရဲ့ပိုင္ဆိုင္မွုေတြေတာ့ ႀကီးႀကီးမားမားထိခိုက္ခဲ့တာလည္း မရွိခဲ့ပါဘူး။


(ခ) အေနာ္ရထာ ဘုရင့္ေနာင္ လက္ထက္ကတည္းက ျပည္ေထာင္စုလို႔ ဆိုလိုသူ


အတိတ္သမိုင္းမွာ တိုင္းရင္းသား အားလုံး စုစည္းညီညြတ္စြာျဖင့္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ႀကီးကို ထူေထာင္နိုင္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကို တေလာက ဖတ္မိလိုက္တယ္။ တူရကီ သံအမတ္ႀကီးနဲ႔ တပ္မေတာ္ရဲ့ အႀကီးအကဲျဖစ္တဲ့ တပ္ခ်ဳပ္တို႔ရဲ့ ေတြ႕ဆုံမွုကို Senior General Min Aung Hlaing facebook မွာ ေဖာ္ျပထားတာပါ။ အဓိက တိုင္းရင္းသား ၈ မ်ိဳးနဲ႔ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုေပါင္း ၁၃၀ ေက်ာ္ရွိတဲ့ နိုင္ငံတခုအေနနဲ႔ တိုင္းရင္းသား စုစည္းညီညြတ္မွု ရရွိရန္မွာ ခက္ခဲေပမဲ့ အေနာ္ရထာ ၊ ဘုရင့္ေနာင္  ၊ အေလာင္းဘုရား လက္ထက္ေတြမွာ တိုင္းရင္းသား အားလုံး စုစည္းညီညြတ္စြာနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုႀကီးကို ထူေထာင္နိုင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ကိုလိုနီအျဖစ္ ၿဗိတိသၽွတို႔လက္ေအာက္ေရာက္ေတာ့ နယ္ခ်ဲ႕ေတြရဲ့ ခြဲျခားဆက္ဆံအုပ္ခ်ဳပ္မွုေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္း အထင္ျမင္လြဲမွားမွုကို ယေန႔တိုင္ ေျဖရွင္းေနရဆဲျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားတာပါ။ တူရကီနဲ႔ အစဥ္အဆက္ ဆက္ဆံခဲ့မွုအေၾကာင္းေတြ ေရွးယခင္က တူရကီ အင္ပါယာ က်ယ္ျပန႔္ခဲ့မွု အေၾကာင္းေတြပါပါ ပါလာပါေသးတယ္။ ယခင္အေတြ႕အၾကဳံေတြေၾကာင့္ တို႔တာဝန္အေရးသုံးပါးနဲ႔ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ထိန္းသိမ္းဖို႔ရွိတယ္ဆိုတာလည္း ေျပာထားပါတယ္။ တပ္မေတ္ာအေနနဲ႔ ၂၀၀၈ အေျခခံ ဥပေဒဟာ ဖက္ဒရာယ္စနစ္ကို အေျခခံတဲ့ အေျခခံဥပေဒလို႔လည္း ၂၁ ပင္လုံ ပထမအႀကိမ္တုန္းက ေျပာဆိုေဆြးေႏြးခဲ့ပါေသးတယ္။


(ဂ) ျပည္ေထာင္စု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို လက္လွမ္းမွီသမၽွ တူးဆြၾကည့္ျခင္း


ကမၻာ့နိုင္ငံအမ်ားစုကို ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တသားတည္းရွိၾကတဲ့ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးမ်ိဳးက  ၄င္းတို႔ ေနထိုင္ၾကတဲဲ့ နယ္ေျမေတြေပၚမွာ ၄င္းတို႔ရဲ့ နိုင္ငံေတြကို ၄င္းတို႔ဘာသာ တည္ေထာင္ခဲ့ၾကျခင္း မဟုတ္ပဲ အုပ္စိုးသူဘုရင္မ်ားက  စစ္ေအာင္ပြဲေတြကတဆင့္ သိမ္းပိုက္နိုင္မွုေတြအေပၚ နယ္နိမိတ္အေျခခံသတ္မွတ္ျခင္းျဖင့္၄င္း ၊ နိုင္ငံတကာနဲ႔ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားက စစ္ေအာင္ပြဲေတြကတဆင့္ ပိုင္းျခားသတ္မွတ္မွုျဖင့္ လည္းေကာင္း ႏွစ္ဘက္သေဘာတူညီမွုမ်ားအရ သို႔မဟုတ္ နိုင္ငံအတြင္းရွိ အဓိက နယ္ေျမေဒသလိုက္ လူမ်ိဳးအလိုက္ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ သေဘာတူညီမွုအရလည္းေကာင္း တည္ေထာင္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ၁၇ ရာစုေနာက္ပိုင္းအေျခေနကို ျပန္ၾကည့္ရင္ မဟာအင္အားႀကီးနိုင္ငံေတြ သို႔မဟုတ္ နိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳ အဖြဲ႕အစည္းေတြ စသျဖင့္ တရပ္ရပ္ရဲ့ အေထာက္ပံ့နဲ႔ ေထာက္ခံမွုမပါပဲ ဘယ္တျပည္ေထာင္အမ်ိဳးသားနိုင္ငံကိုမွတ္ မထူေထာင္နိုင္ေတာ့ဘူးလို႔ Linz. J က ဆိုပါတယ္။ စစ္ပြဲေအာင္ျမင္မွုေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ နိုင္ငံေတြမွာ စစ္ေအာင္နိုင္ခဲ့တဲ့ ဧကရာဇ္ဘုရင္ (သို႔မဟုတ္ ) အာဏာပိုင္အဖြဲ႕ေတြက သူတို႔ကိုယ္စားျပဳတဲ့ လူမ်ိဳးအမ်ားစု ေနထိုင္တဲ့ နယ္ေျမအပိုင္းအျခားကိုသာမက လူမ်ိဳးတမ်ိဳးရဲ့ အမွတ္အသားသ႐ုပ္ေတြျဖစ္တဲ့ ဘာသာစကား ၊ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္ ယဥ္ေက်းမွု ဓေလ့ ၊ သမိုင္းအမွတ္အသားမတူတဲ့ လူမ်ိဳးစုေတြရဲ့ နယ္ေျမေတြလည္းပါ၀င္ေလ့ရွိပါတယ္။ ဖရန္စစ္ဖူကူယားမားကေတာ့ အဲဒီလို နယ္ေျမအပိုင္းအျခား တခုအတြင္း က်ေရာက္ေနတဲ့ လူမ်ိဳး ၊ဘာသာစကား ၊ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မွု ၊ ယဥ္ေက်းမွု ဓေလ့ ၊ သမိုင္းအမွတ္အသားမတူညီမွုေတြကို စုစည္းၿပီး တခုတည္းေသာ အမ်ိဳးသားဆိုင္ရာ ႏွုန္း ၊စံ ၊ တန္ဖိုးေတြကို အမ်ားသေဘာတူ တည္ေဆာက္ၿပီး သေဘာတူလက္ခံက်င့္သုံးလာမွုကို နိုင္ငံေတာ္တည္ေထာင္ျခင္း Nation Building လို႔ေခၚပါတယ္။ လူမ်ားစု လူမ်ိဳး သို႔မဟုတ္ ေအာင္ပြဲခံလူမ်ိဳးတမ်ိဳးတည္းကိုသာ ပဓာနျပဳထားတဲ့ နိုင္ငံေရးဦးေဆာင္သူေတြက မတူကြဲျပားတဲ့ အျခားလူမ်ိဳးမ်ားနဲ႔ သမိုင္းစဥ္တေလ်ာက္ ၄င္းတို႔ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ နယ္ေျမေတြကိုပါ အတင္းအၾကပ္သိမ္းသြင္းစုစည္းၿပီး ၄င္းတို႔လိုလားတဲ့ ႏွုန္း၊စံ ၊တန္ဖိုး အမွတ္သားသ႐ုပ္လကၡဏာေတြအျဖစ္ ဖန္တီးတာကို တစ္ျပည္ေထာင္အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေတာ္ တည္ေထာင္ျခင္း လို႔သတ္မွတ္ပါတယ္။လူမွုယဥ္ေက်းမွု လကၡဏာ ကြာျခားမွု မႀကီးမားတဲ့ နိုင္ငံေတြ ၊ လူမ်ိဳးကြဲမ်ားစြာ မရွိတဲ့ျဖစ္တဲ့ ဆြီဒင္ ၊ ဂ်ပန္ ၊ ေပၚတူဂီနိုင္ငံေတြက တျပည္ေထာင္အျဖစ္ကေန ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ အလြယ္တကူ အသြင္ေျပာင္းနိုင္ခဲ့ပါတယ္။ တပ္မေတာ္အႀကီးအကဲေျပာခဲတဲ့ အေနာ္ရထာ ဘုရင့္ေနာင္ ၊ အေလာင္းဘုရားေခတ္ကေတာ့ ျပည္ေထာင္စု လို႔ဆိုဖို႔ရာ အခက္အခဲရွိနိုင္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဘုရင့္ေနာင္ ကြယ္လြန္ၿပီး ဘုရင့္ေနာင္ နန္းေတာ္ကို လာတိုက္တာ ယိုးဒယားေတြႀကီးႀကီးမဟုတ္ပဲ ၊ ရခိုင္ ရွမ္း ၊ မြန္ေတြပါတာ ၊ အေလာင္းဘုရားလက္ထက္ ပဲခူးကို သိမ္းေတာ့ မြန္ရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြကို သတ္ျဖတ္တယ္လို႔ မြန္သမိုင္းေတြမွာ ဆိုထားတာ ၊ ၿဗိတိသၽွ အေရွ႕ အိႏၵိယကုမၸဏီကို ေရးတဲ့စာမွာ အေလာင္းမင္းတရားက မိမိကိုမိမိ တမၸရဒီပ၊ သုနာပရႏၲတိုင္းရာမညေဒသနဲ႔ ကေမၻာဇတိုင္း ဘုရင္လို႔ ေဖာ္ျပခဲ့မွုကိုၾကည့္ရင္ပဲ အေလာင္းမင္းတရာ လက္ထက္အထိ နိုင္ငံအမည္ကို ဗမာျပည္ ၊ ျမန္မာျပည္စသျဖင့္ေတာင္ မေခၚနိုင္ေသးတဲ့ သေဘာေဆာင္ေနပါတယ္။ သမိုင္းစာအုပ္ေတြေတာင္ အခုလို အန္အယ္ဒီ အစိုးရလက္ထက္မွ အားလုံးအတြက္မၽွတတဲ့ သမိုင္းစာအုပ္ေတြျဖစ္ေအာင္ သုေတသနျပဳမွုေတြ ျပန္လုပ္ရမယ္ဆိုတာကို အစိုးရကေၾကျငာထားတာၾကည့္ရင္ အဆက္ဆက္သုံးခဲ့တဲ့ သမိုင္းျပဌာန္းစာအုပ္ေတြကိုပါ ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္ေနပါတယ္။


နိုင္ငံတနိုင္ငံဟာ နယ္နိမိတ္မ်ဥ္း ႏွင့္ လူမွုစည္းေၾကာင္းတေၾကာင္းတည္းျဖစ္လာဖို႔ တနည္းအားျဖင့္ လူမ်ိဳးမ်ားတထပ္တည္းက်ေစရန္ အတြက္ ပေဒသရာဇ္ေတြနဲ႔  နိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ ႀကိဳးပမ္းမွု နည္းလမ္း ၄ သြယ္ရွိတယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ လူမ်ိဳးစုအားလုံးတို႔အား လူမွုယဥ္ေက်းမွု အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ အမ်ိဳးသားအမွတ္အသားသ႐ုပ္လကၡဏာတို႔ကို နိုင္ငံ၏ အမွတ္အသားသ႐ုပ္လကၡဏာနဲ႔ မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ သက္ဝင္လက္ခံကာ သစၥာခံလာတဲ့နည္း ( ဥပမာ ထိုင္း နိုင္ငံမွာ လူမ်ိဳးစုအားလုံးကို ထိုင္းမ်ားအျဖစ္ ခံယူရန္ စည္း႐ုံးနိုင္ခဲ့ၿပီး တျပည္ေထာင္ ထိုင္းနိုင္ငံအျဖစ္ တည္ေဆာက္နိုင္ခဲ့) ဒုတိယပုံစံမွာ ဘုံအမ်ိဳးသားလက္ၡာတရပ္ဖန္တီးကာ နိုင္ငံနယ္နိမိတ္အတြင္း မွီတင္းေနထိုင္လာသည့္ လူမ်ိဳးအားလုံး သက္ဝင္ယုံၾကည္လာေစရန္ႏွင့္နိုင္ငံေတာ္အေပၚ သစၥာေစာင့္သိလာေစရန္ တိုက္တြန္းလွု႔ံေဆာ္သည့္နည္းလမ္း ၊ တခါတရံေခ်ာ့တခါ ေျခာက္တလွည့္ျဖင့္ ( ဥပမာ အိႏၵိယ ) ဟိႏၵဴအမ်ားစုျဖစ္ၿပီး ဟင္ဒီစကားေျပာသူမ်ားေသာ္လည္း ဟိႏၵဴစတန္ဟု နိုင္ငံမေပးသလို အျခားဘာသာစကား သ႐ုပ္လကၡဏာကြဲျပားမွုမ်ားကိုလည္း တရားဝင္ခြင့္ေပး ၊ တတိယနည္းလမ္းမွာ လူမ်ားစု အမွတ္သားလကၡဏာကို အျခားလူမ်ိဳးေတြကိုပါ အတင္းအၾကပ္လက္ခံေစတဲ့ နည္းလမ္းျဖစ္ၿပီး အျခားလူနည္းစုေတြရဲ့ အမ်ိဳးသားအမွတ္သ႐ုပ္လကၡဏာေတြို ပုံဖ်က္ျခင္း ၊ ဖ်က္ဆီးျခင္း ပိတ္ဆို႔ႏွိပ္ကြပ္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ စတုတၳနည္းလမ္းကေတာ့ အဆိုးရြားဆုံးျဖစ္သလို  လူမ်ိဳးသုံးသတ္ျဖတ္မွုေတြပါ ပါ၀င္တတ္ပါတယ္။ အေမရိကန္ ဆြစ္ဇာလန္ လို ျပည္ေထာင္စုေတြကေတာ့ နယ္ေျမအလိုက္သေဘာတူညီမွု စာခ်ဳပ္နဲ႔ တည္ေထာင္လာတာျဖစ္ပါတယ္။တကယ္ေတာ့ ျပည္ေထာင္စုတည္ေထာင္ဖို႔ အမ်ိဳးသားေရးအရ တသားတည္း We ကၽြႏု္ပ္တို႔ျဖစ္ဖို႔ဆိုတာ စိတ္ရွည္သီးခံ အေျမာ္ျမင္ရွိရွိတည္ေဆာက္ရမဲ့ အရာေတြပါ။


ေခတ္ေဟာင္းနိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚေတြမွာ နိုင္ငံတစ္ခုရဲ့နယ္နိမိတ္ပိုင္နက္နဲဲ့ ယဥ္ေက်းမွု နယ္နမိတ္မ်ဥ္းေတြက တထပ္တည္းက်ေနရမယ္လို႔ဆိုၾကပါတယ္။ အဲဒီလို အေနထားေၾကာင့္ နိုင္ငံတစ္ခုအတြင္းမွာလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးတည္းပဲ ရွိေနရမဲ့ သေဘာေဆာင္ပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမွုနဲဲ့မတူကြဲျပားတဲ့ မ်ိဳးႏြယ္စုေတြရွိတဲ့နိုင္ငံမွာ နိုင္သူအကုန္ယူစနစ္နဲ႔ ဗဟို ေရြးေကာက္ပြဲေတြ က်င္းပေပးလိုက္ရင္ မေဂ်ာ္ရတီလူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးကပဲအျမဲနိုင္ေနမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ တျခားအင္အားနည္း မ်ိဳးႏြယ္စုေတြအဖို႔နစ္နာမွုေတြရွိနိုင္တာေၾကာင့္ ပဋိပကၡေတြ မုခ်ေပၚလာနိုင္တယ္လို႔ အဲဖရက္စတီဖင္ကဆိုပါတယ္။


ဒါဟာ မလုံေလာက္ပါဘူး။ မလုံေလာက္တဲ့အတြက္လည္း ယဥ္ေက်းမွုဓေလ့ထုံတမ္းေပါင္းစုံရွိတဲ့ နိုင္ငံေတြမွာ ျပႆနာေပါင္းမ်ားစြာႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကလည္းေတြ႕ရတဲဲ့ ျပႆနာေတြကို ေျပေျပလည္လည္ေျဖရွင္းနိုင္တဲဲ့အတြက္ကာလရွည္ျပည္တြင္းစစ္ျပႆနာအျဖစ္ မေရာက္ၾကပါဘူး။ မရွင္းနိုင္တဲဲ့တိုင္းျပည္ေတြကေတာ့ ကာလရွည္ပဋိပကၡေတြနဲ႔ရင္ဆိုင္ခဲ့ရပါတယ္။
ေအာင္ျမင္သြားတဲ့ ဒီမိုကေရစီ နိုင္ငံေတြကိုၾကည့္ရင္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးနိုင္ငံတစ္နိုင္ငံဆိုတဲဲ့ အေနထားမ်ိဳးမဟုတ္ၾကပါဘူးလို႔ အဲဖရက္စီဗင္ ၊ ဟြမ္လင့္တို႔နဲ႔ အိႏၵိယနိုင္ငံက ယာဒက္ဖ္တို႔ပူးေပါင္းၿပီး Crafting State Nation ; India and Multinational Democracies ဆိုတဲ့ စာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။


သူတို႔ခြဲျပတဲ့ အုပ္စုေတြကေတာ့


အုပ္စု (၁) ။  ။ယဥ္ေက်းမွု ဓေလ့ထုံးတမ္းမ်ားျပားတဲဲ့နိုင္ငံေတြျဖစ္တယ္။အဲဒီလိုစုံလင္တဲ့အထဲမွာ တစ္ခ်ိဳ႕ယဥ္ေက်းမွုရွိတဲဲ့ လူေတြကသီးျခားစုဖြဲဲ့ေနထိုင္ၾကတယ္။ သူတို႔အတြက္ထင္ရွားတဲဲ့အုပ္စုအသီးသီးကနိုင္ငံေရးမ်က္ႏွာစာမွာ ေျပာဆိုေနၾကတယ္။တစ္ခ်ိဳ႕အမ်ိဳးသားေရးအရကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဆိုတာကို သုံးၿပီး လြတ္လပ္ေရးဆိုတဲဲ့ အဆင့္ အထိ ေျပာဆိုေနၾကပါတယ္။  အဲဒီအုပ္စုဝင္ေတြကို Robustly Multinationalလူမွု႔အဖြဲ႕အစည္းေတြလို႔ေခၚၿပီး ကေနဒါက ကြီဘက္ျပည္နယ္ ၊ စပိန္ကကာတလန္ျပည္နယ္ တို႔ပါ၀င္သလို ဘယ္လဂ်ီယံကေတာ့ ဖလမ္းဒါးေဒသေၾကာင့္ ပါ၀င္ပါတယ္။ ပန္ဂ်ပ္ျပည္နယ္က ဆစ္ခ့္ခြဲထြက္လွုပ္ရွားမွု ၊မီဇိုခြဲထြက္ေရးနဲ႔ အေရွ႕ေျမာက္ျပည္နယ္ခြဲထြက္ေရး လွုပ္ရွားမွုေတြရွိေနတဲ့အိႏၵိယနိုင္ငံကလည္း အဲဒီအုပ္စုထဲပါ၀င္သြားပါတယ္။


အုပ္စု (၂) ။  ။ ယဥ္ေက်းမွုအရ အေတာ္ေလးမ်ားျပားတဲဲ့တိုင္းျပည္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီဘာသာစကားယဥ္ေက်းမွုအရ အုပ္စုေတြကနိုင္ငံေရးအရ ထင္ရွားၿပီး နယ္ေျမအလိုက္ အုပ္စုဖြဲ႕ စုဖြဲဲ့တာေတြလုပ္မေနၾကပါ။ လြတ္လပ္ေရးေတာင္းဆိုတာေတြလည္းလုပ္မေနၾကပါ။ ဆြစ္ဇာလန္ နဲ႔အေမရိကန္လို နိုင္ငံေတြျဖစ္ပါတယ္။


အုပ္စု (၃)။  ။ ယဥ္ေက်းမွု ဓေလ့ထုံးတမ္းေတြ တစ္မ်ိဳးတည္းျဖစ္ေနတဲ့နိုင္ငံေတြျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးတည္းကတစ္နိုင္ငံလုံးကိုလႊမ္းမိုးထားတယ္လို႔ေတာင္ ေျပာလို႔ရပါတယ္။အဓိကလူမ်ိဳးႀကီးနဲဲ့ အလားတူရပိုင္ခြင့္ေတြေတာင္းေနတဲ့ လူမ်ိဳးေတြလည္းမရွိၾကပါ။ ဂ်ပန္ ၊ ေပၚတူဂီနဲ႔ စကင္ဒီေနးဗီးယန္းနိုင္ငံအမ်ားစု ပါ၀င္ပါတယ္။ ျပင္သစ္နိုင္ငံကေတာ့ တစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာအေျခခံတဲ့ ေနရွင္းစတိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉ ရာစု ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးၿပီးခ်ိန္မွာ ယဥ္ေက်းမွုအရ ေကာနိုင္ငံေရးအရပါ၊ အမွတ္သ႐ုပ္လကၡဏာ တစ္ခုတည္းရွိေစမဲဲ့တျပည္ေထာင္ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံ ( Unitary Nation State ) တည္ေထာင္ဖို႔စီမံခဲ့ပါတယ္။ ဖက္ဒရယ္လစ္ဇင္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ျမန္မာမွာလိုပဲ တကယ့္ကို ေၾကာက္လန႔္စရာ ေသဒဏ္ေပးနိုင္တဲ့ ျပစ္မွုအျဖစ္ကို သတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ေဒသအလိုက္ကြဲျပားျခားနားတဲ့ ယဥ္ေက်းမွုေတြကို ပုံစံေပၚလာေအာင္ခြင့္ျပဳေပးတာမ်ိဳး မရွိခဲ့ပါဘူး။ ျပင္သစ္နိုင္ငံတစ္ဝွမ္းကေက်ာင္းေတြမွာတူညီတဲ့ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေတြပဲ သင္ၾကားေပးပါတယ္။


ဒါေပမဲ့လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးနဲ႔ တစ္မ်ိဳး နိမ့္ခ်ေစာ္ကားမွုေတြ မပါသလိုလိုသလိုပုံသြင္းမွုေတြ မပါပါဘူး။  ဆရာေတြအားလုံးကိုလည္း ဗဟိုကေနပဲေလ့က်င့္သင္ၾကားေပး အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ထုတ္ေပးပါတယ္။ ျပင္သစ္ အမ်ိဳးသား လကၡဏာ တစ္ခုတည္းျဖစ္လာေအာင္နဲ႔ ေပါင္းစည္းမွု သေကၤတအျဖစ္ အားလုံးစစ္မွုမထမ္းမေနရ ဥပေဒျပဌာန္းေပးထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပင္သစ္မွာျပင္သစ္နိုင္ငံသားျဖစ္မွုအေပၚ ျပဌားခ်က္ေတြအတိုင္း သာတူညီမၽွခံစားခြင့္ရွိပါတယ္။ ေပၚတူဂီ ၊ ဂ်ပန္ ၊ ဆြီဒင္တို႔လည္း ေအာင္ျမင္တဲ့တျပည္ေထာင္ ေနးရွင္းစတိတ္ျဖစ္သြားဖို႔နီးစပ္သြားသလို ဂ်ာမန္ၾသစေၾတးလ်တို႔လို ဖက္ဒရယ္နိုင္ငံေတြကလည္း ေနရွင္းစတိတ္ျဖစ္ဖို႔နီးစပ္သြားပါၿပီ။ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံတစ္ခုကို တည္ေထာင္ေနတုန္း လူ႔အဖြဲ႕အစည္း အတြင္းျခားနားမွုေတြက နိုင္ငံသားေတြအတြင္းသာတူညီမၽွရွိတယ္လို႔ ခံစားရတာ ၊ အားလုံး သမိုင္းေၾကာင္းတူညီတယ္လို႔ခံစားရရင္ ဒီမိုကေရစီတည္ေဆာက္ေရး လမ္းေၾကာင္းမွာ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္မေနဘူးလို႔ အဲဖရက္စတီဖင္က ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ဒီလိုအေနထားေတြက ရင့္က်က္ခိုင္မာၿပီးသားနိုင္ငံမွာပဲလြယ္လြယ္ကူကူကူးေျပာင္းနိုင္ တာျဖစ္တယ္လို႔ သူကဆိုပါတယ္။ ၂၀ ရာစုေနာက္ပိုုင္း ေရာက္လာတဲ့အခါ အစိုးရမူဝါဒနဲ႔တျပည္ေထာင္အမ်ိဳးသားနိုင္ငံတည္ေထာင္ဖို႔ ဆိုတဲဲ့ ကိစၥေတြကအခက္အခဲေတြရွိလာ တယ္လို႔ သူကဆိုပါတယ္။ စပိန္တို႔ဘယ္လ္ဂ်ီယံတို႔လိုနိုင္ငံေတြေတာင္ခြဲထြက္ေရးနဲ႔ ႀကံဳရတာကို သူကေထာက္ျပပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္နိုင္ငံတစ္ခုမွာ လူမ်ိဳးစုံ - ဘာသာစုံၿပီးအဲဒီလိုစုံလင္မွုက နိုင္ငံေရးအရလည္း အဓိပၸာယ္ထင္ရွားေလးနက္ေနရင္ ( State-Nation  ) လူမ်ိဳးစုံခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမွု ပါတဲ့ စရိုက္လကၡဏာအေျခခံနိုင္ငံကို တည္ေထာင္ဖို႔ စဥ္းစားဖို႔ ၊ ဖန္တီး ဖို႔ ၊အသိအမွတ္ျပဳ ေထာက္ခံဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ အဲဖရက္စတီဖင္က ဆိုပါတယ္။ ဟြမ္လင့္နဲ႔ အဲဖရက္စတီဖင္တို႔ဟာ State Nation အယူအဆနဲ႔ ပတ္သက္လို႔စတိတ္ေနးရွင္းဆိုတာဟာ တိုင္းရင္းသား မ်ိဳးႏြယ္စု လူမ်ိဳးစုံယဥ္ေက်းမွုအစုံပါ၀င္တဲ့ စုံလင္မ်ားျပားတဲ့ နိုင္ငံျဖစ္တယ္။သို႔ေသာနိုင္ငံေတာ္အေပၚ သစၥာရွိ ၊ အသိအမွတ္ျပဳတယ္လို႔ သက္ဆိုင္ရာျပည္သူမ်ားက ေထာက္ခံတဲဲ့ စနစ္မ်ိဳး ျဖစ္တယ္လို႔ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုပါတယ္။


ျမန္မာက ကာလရွည္တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡဟာ ေအာင္ျမင္တဲ့ State Nation မတည္ေဆာက္နိုင္မွု ၊ တျပည္ေထာင္သြတ္သြင္းမွုနဲ႔ သက္ဆိုင္တယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြက ဆိုၾကပါတယ္။ အဲဒီျပည္တြင္းစစ္နဲ႔နိုင္ငံဆင္းရဲမြဲေတ မွုကလည္း အခ်ိဳးက်ေနပါတယ္။ ‘ ဗဟိုအစိုးရရဲ့ မေတာ္မတရားျပဳမွုကို ခံေနရတယ္လို႔ ခံစားေနရတဲ့ လူမွုအသိုက္အဝန္းေတြ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာနိုင္ငံမွာဆိုရင္ ဗဟိုအစိုးရနဲ႔ လက္နက္ကိုင္ တိုက္ပြဲေတြျဖစ္ေနတဲ့ လူမွုအသိုင္းဝိုင္းေတြအတြက္ ဖက္ဒရာယ္စနစ္လိုအပ္တယ္။ ဒီစနစ္ေၾကာင့္  နိုင္ငံတနိုင္ငံလုံးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အစုအဖြဲ႕တခုျဖစ္လာျခင္းရဲ့ အက်ိဳးေက်းဇူးအမ်ားအျပားကို ခံစားရမွာျဖစ္ၿပီး တခ်ိန္တည္းမွာလည္း သူတို႔ေဒသကို သူတို႔ အုပ္ခ်ဳပ္နိုင္ျခင္းေၾကာင့္ လုံၿခံဳတယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ခံစားခ်က္ကိုလည္း ရရွိေစမွာျဖစ္တယ္လို႔ ‘ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡနဲ႔ ဖက္ဒရာယ္စနစ္ အဆက္အစပ္ကို ေဒၚနယ္ဟိုရိုးဝစ္က ေထာက္ျပထားပါတယ္။ မၽွေျခထြက္ဖို႔ဆိုတာ ခက္ေပမဲ့ မျဖစ္မေနလုပ္ရမဲ့ ကိစၥျဖစ္တယ္လို႔သူက ဆိုပါတယ္။


(ဃ) ဒီ ၄ ခ်က္ ဟန္ခ်က္ညီမွုနဲ႔ တည္တံ့တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မၽွေျခ


ျမန္မာမွာလာေနဖူးတဲ့ Education Initiative ကဒါရိုက္တာ အီေဂါဘလာဇီဗစ္ကေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးမွာ ခလုတ္ကန္သင္း ၄ ရပ္ ရွိနိုင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အန္အယ္လ္ဒီ အစိုးရ ႀကံဳေတြ႕ရနိုင္ေျချပသနာ ၄ရပ္ကို တြက္ျပၿပီး အဲ ၄ရပ္ကေန နိုင္ငံေရးမၽွေျခထြက္ခဲ့ရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးရမယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ ဖက္ဒရာယ္ျပည္ေထာင္စု တည္ေထာင္နိုင္မယ္လို႔ ဆိုလိုတာပါ။ ပထမအခ်က္မွာ အန္အယ္လ္ဒီအေနနဲ႔ စစ္တပ္နဲ႔ ျပည္သူ႔စစ္ေတြကို အာဏာပိုင္စိုးမွု မရွိဘူးလို႔ ဆိုတယ္။ ဒုတိယ အခ်က္ကေတာ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ ၄င္းရဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အက်ိဳးေဆာင္အဖြဲ႕ဟာ လုံဝ ဆန႔္က်င္ဘက္အေနထားမွာ ရပ္တည္ေနတဲ့ တပ္နဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြအၾကား အပစ္ခတ္ရပ္စဲေရး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ေစ့စပ္ျဖန္ေဖ်ေရးအတြက္ သမာသမတ္က်တဲ့ ၾကားလူအျဖစ္ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုေနတာျဖစ္ပါတယ္။ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔  ဗဟိုမွ လြန္စြာခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေတာ္ကို ကာကြယ္ရန္ဆိုတဲ့အခ်က္နဲ႔ ျပည္ေထာင္စုမၿပိဳကြဲေရး နဲ႔ ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓါတ္ျမႇင့္တင္ရန္သာ တခုတည္းေသာအေျဖဆိုတဲ့အခ်က္ကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တရားေသ ဆုပ္ကိုင္ပဓာနျပဳလာတာျဖစ္ပါတယ္။ အျခားတဘက္မွာလည္း တိုင္းရင္းသားမ်ားကို ဗဟိုျပဳတဲ့ ဖက္ဒရာယ္စနစ္ဆိုတဲ့ ( ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မွု မရွိသေလာက္ျဖစ္တဲ့ အေျခေနကိုရဖို႔ ) တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြအေနနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ လက္နက္ကိုင္လာတာျဖစ္ပါတယ္။စစ္တပ္ကိုလည္း မထိန္းနိုင္ေသးတဲ့အျပင္ တိုင္းရင္းသားေတြကိုလည္း ယုံၾကည္မွုမေဆာက္နိုင္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဟာ အခ်ိန္မေရြးပ်က္နိုင္တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။


တတိယအခ်က္မွာ။ ဖက္ဒရာယ္ဝါဒကိုျငင္းပယ္ၿပီး လြတ္လပ္ေသာ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေတာ္ ( တနည္းအားျဖင့္ ဗမာလူမ်ိဳးအျဖစ္ သြတ္သြင္းျခင္းမွာ ) အတင္းအၾကပ္တည္ေဆာက္ခဲ့မွုေၾကာင့္ ဆယ္စုႏွစ္ခ်ီၾကာျမင့္တဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ဟာ မီးေလာင္ရာေလပင့္ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ နယ္ေျမအတိအက်သတ္မွတ္ေပးထားတဲ့ တိုင္းရင္းသာမ်ားနဲ႔ ေဒသတခုတည္းမွာ အစဥ္အဆက္ေနခဲ့ၾကတဲ့ အျခားတိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုေတြအၾကား အႀကိမ္ႀကိမ္ သေဘာထားကြဲလြဲမွုေတြဟာလည္း ျပည္တြင္းစစ္သက္တမ္းပိုရွည္ေစခဲ့တယ္။ ဘယ္ဘက္က ျဖစ္ျဖစ္ သေဘာထားအလယ္အလတ္ရွိသူေတြ ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးမွုေတြ မလုပ္ရင္ အစဥ္အဆက္ပိုင္ ဘိုးဘြားပိုင္ေၿမ ရပိုင္ခြင့္ေတာင္းဆိုမွုေၾကာင့္ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးသဟဇာတျဖစ္ဖို႔ ခက္ခဲၿပီး ေႏွာင့္ယွက္လိုသူအခ်ိဳ႕ေၾကာင့္လည္း ပိုၿပီးတင္းမာနိုင္တယ္။


စတုတၳအခ်က္ ။  ။ အဲဒီအခ်က္ကေတာ့ အလြန္ေလးနက္ နက္ရွိုင္းတဲ့ ေမးခြန္းျဖစ္တယ္လို႔ အီေဂါဘလာဇီဗစ္ကဆိုပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ဟာ ဗုဒၶဘာသာ ဗမာလူမ်ားစုေတြရဲ့ လြတ္လပ္တဲ့ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေတာ္လား ၊ ဒီမိုကေရစီအရ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားကို ေလးစားမွု သည္းခံလိုက္ေလ်ာမွု ဘယ္ေလာက္ရွိမလဲ ၊ ထားနိုင္ပါ့မလား ။  ဒါမွမဟုတ္ ျမန္မာျပည္က မူလကတည္းက အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ဆိုင္ခဲ့တဲ့ ကြဲျပားျခားနားတဲ့ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုေတြ အတူတကြဖန္တီးထားရာ အမ်ားဆိုင္နိုင္ငံေတာ္ျဖစ္ၿပီး တိုင္းရင္းသားေတြရဲ့ မူလအခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္မွု အနည္းငယ္သာဆုံးရွုံးရမဲ့ နိုင္ငံတခုျဖစ္လာမလားဆိုတာက အေပးအယူလုပ္ညႇိႏွိုင္းေဆြးေႏြးရမဲ့ အရာေတြျဖစ္တယ္လို႔ အီေဂါဘလာဇီဗစ္က သူ႔ရဲ့ ဒီမိုကေရစီသို႔သြားရာ လမ္းမထက္မွ အႏၲရာယ္မ်ားႏွင့္ ဆူးေညာင့္ခလုတ္မ်ားဆိုတဲ့ စာအုပ္မွာေရးသားထားပါတယ္။


Ref; Crafting State Nation ; India and Multinational Democracies Myanmar Quarterly (1) , (2) Francis Fukuyama ; Nation- Building; Beyond Afghanistan and Iraq Allister Sparks; Beyond The Miracle


မင္းခင္ေမာင္ရင္; ကြဲျပားမွု ႀကီးမားေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ နိုင္ငံတည္ေထာင္ျခင္းႏွင့္ နိုင္ငံတည္ေဆာက္ျခင္း ( မွတ္ခ်က္။   ။  ဆိုင္ဝမ္းဖွသည္ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္အေျခစိုက္ တိုင္းရင္းသားအေရး ေလ့လာသူတဦးျဖစ္သည္။ )




 
© 2012 All Rights Reserved | Asean Celebrity | Fonts @ AtFonts | Free Templates